Bere Azuga, evaluata la 10 mil. euro

Bere Azuga, evaluata la 10 mil. euroUrsus Breweries, subsidiara producatorului american de bere SABMiller, a achizitionat 71% din actiunile Bere Azuga (BEGY) de pe piata Rasdaq, suma platita de acesta fiind de 7,15 milioane euro.

Compania Bere Azuga este listata la Bursa de Valori Bucuresti si avea o valoare de piata, in ultima zi de tranzactionare anterioara acestei comunicari, de 9,3 milioane euro, la o valoare per actiune de 1,73 euro.

Valoarea bruta a activelor achizitionate este de 24,8 milioane euro.

Ursus Breweries vrea sa obtina aprobarea Consiliului Concurentei in vederea lansarii unei oferte publice de cumparare a titlurilor pe care nu le detine in cadrul Bere Azuga.

"In conformitate cu legislatia si reglementarile locale, vom cere aprobarea Consiliului Concurentei si speram sa lansam oferta publica in urmatoarele doua luni", a declarat, pentru Wall-Street, Stephan Maria Weber (foto), presedintele Ursus Breweries.

"Ne bucuram ca putem adauga in portofoliul Ursus Breweries una dintre cele mai renumite marci romanesti. Este o responsabilitate pentru noi sa pastram traditia romaneasca a acestei marci si o oportunitate in acelasi timp sa ii construim un profil si o vizibilitate la nivel national", a mai spus Weber.

Potrivit acestuia, in momentul de fata capacitatea de productie a Bere Azuga este de aproximativ 200.000 hectolitri pe an.

Compania Bere Azuga are o cota de piata estimata la 0,6% si detine marcile de bere Azuga si Valea Prahovei.

Bere Azuga a raportat pierderi de 4,24 milioane lei (1,16 milioane euro) in primele noua luni din 2008, dupa ce in perioada similara din 2007 obtinuse un profit de 875.000 lei.

Afacerile producatorului de bere au sporit nesemnificativ - cu 3% - la 24,07 milioane lei (6,61 milioane euro), in intervalul ianuarie - septembrie 2008, comparativ cu nivelul cifrei de afaceri din intervalul similar din 2007, de 23,34 milioane lei.

Titlurile Bere Azuga se tranzactioneaza la categoria de baza a pietei Rasdaq, sectiunea XMBS, sub simbolul BEGY.

Ursus Breweries, subsidiara a SABMiller plc, este unul dintre cei mai mari producatori de bere din Romania, unde detine patru fabrici de bere la Cluj-Napoca, Timisoara, Buzau si Brasov. Marcile Ursus Breweries sunt Peroni Nastro Azzurro, Ursus, Redd's, Timisoreana, Stejar, Ciucas si Pilsner Urquell.

Analiza tranzactiei

Analiza tranzactieiDaca in cazul ‘dealului’ Bere Mures - Heineken, una dintre cele mai mari tranzactii incheiate in 2008, compania mureseana a fost evaluata la un multiplu al vanzarilor de 3, la un rulaj de 50 milioane de euro in 2007, producatorul de bere din Azuga a fost evaluat la un multiplu al veniturilor de 1, mai redus si din cauza crizei financiare ce a erodat din evaluarile companiilor.

Potrivit consultantilor in M&A, pretul platit de Ursus Breweries pentru preluarea Bere Azuga reflecta mai degraba brandul companiei, spre deosebire de tranzactiile recente, in care distributia si capacitatea de productie au ridicat evaluarea companiilor cumparate.

O comparatie intre cele doua tranzactii nu este la fel de relevanta din punctul de vedere al multiplului de EBITDA (profit operational): tranzactia prin care Bere Mures, cu un profit anual de 20 milioane de euro in 2007, a trecut in portofoliul Heineken, intr-o tranzactie estimata la 150 de milioane de euro, in timp ce Bere Azuga a raportat pierderi de 4,24 milioane lei (1,16 milioane euro) in primele noua luni din 2008, dupa ce in perioada similara din 2007 obtinuse un profit de 875.000 lei.

O alta tranzactie, insa, de talie mai mica a fost anul trecut preluarea de catre Heineken a participatiei de 51% detinuta de omul de afaceri Adrian Andrici in cadrul Haber Hateg.
Preluarea pachetului din Bere Mures de catre Ursus Breweries reprezinta a treia mare tranzactie incheiata in 2009, dupa ce grupul Auchan a preluat 51% din societatea MGV Distri-Hiper SA, tranzactie in urma careia detine 100% din capitalul firmei.

Prima tranzactia din 2009 a fost anuntata pe 7 ianuarie, prin care Banca Transilvania a vandut companiei Aegon cota de 50% detinuta la BT Aegon, evaluata la circa 11 milioane de euro.

Violeta Moraru, Bere Azuga: Nu regret momentul ales pentru aceasta tranzactie

Violeta Moraru, Bere Azuga: Nu regret momentul ales pentru aceasta tranzactiePotrivit Violetei Moraru, directorul general al Bere Azuga, negocierile au inceput “relativ recent”, la discutii participand mai multi investitori, atat companii din domeniu, cat si fonduri de investitii prezente si in Romania.

“Am primit mai multe oferte, nu va pot spune exact cate au fost. Am primit oferte si din partea fondurilor de investitii, insa va pot spune ca disponibilitatea din partea acestora este foarte restransa, ca urmare a crizei financiare. Tot ca o cauza directa a situatiei financiare si numarul ofertelor a scazut in ultima vreme”, spune Violeta Moraru (foto), pentru Wall-Street.

In ceea ce priveste momentul ales pentru vanzarea a 71% din actiunile Bere Azuga, directorul general al companiei a precizat ca “nu regreta” decizia luata, intrucat firma sa are “oportunitatea de a se dezvolta in cadrul unei companii puternice, cu o pozitie solida pe piata locala de bere”.

Conform cotatiei finale din cadrul sedintei de tranzactionare de ieri, valoarea de piata a BEGY este de 42,66 milioane lei (10 milioane euro). Valoarea reprezinta o scadere de 31% fata de capitalizarea de la inceputul lunii august a anului trecut, cand societatea a operat o majorare de capital social.

Tranzactia a fost realizata direct pe Bursa, fara a implica participarea unor consultanti.
Totodata, Violeta Moraru a precizat ca va ramane la conducerea Bere Azuga pana la finalizarea tranzactiei.

“Voi ocupa functia de director general aproximativ 2-3 luni, depinde de ritmul in care se vor finaliza ultimele detalii ale acestei tranzactii, dupa care voi decide inspre ce domeniu ma voi indrepta. Sunt mai multe optiuni, probabil ma voi orienta catre un domeniu diferit de FMCG. Banii obtinuti in urma tranzactiei ii voi investi in respectivul domeniu, unul care nu este apreciat in Romania”, a explicat Moraru.

Balul M&A continua in piata berii

Balul M&A continua in piata beriiProducatorii independenti de pe piata locala a berii au ajuns in punctul in care preluarea de catre un investitor mai mare reprezinta solutia optima de dezvoltare, in contextul crizei si al presiunii multinationalelor, care au intrat puternic pe segmentul PET, o zona ce apartinea jucatorilor locali.

In cursului anului trecut, au disparut de pe piata doi producatori nationali de bere, numarul acestora reducandu-se astfel la sapte producatori care detin o cota de 4% pe piata totala a berii, potrivit presedintelui Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania, Versescu Vifor.

Astfel, dupa preluarea Bere Azuga de catre Ursus Breweries, “balul” fuziunilor si achizitiilor din piata berii va continua, la nivelul jucatorilor de talie medie, comparabila cu Bere Azuga.

Un jucator ce poate fi implicat anul acesta intr-o trazactie este cel mai mare jucator independent de bere de pe piata romaneasca - grupul European Food controlat de fratii Ioan si Viorel Micula.

Printre alte tinte posibile de achizitie pe piata de profil se regasesc companii de talie mica precum Martens, cu sediul in Galati, parte a grupului belgian cu acelasi nume. Cea mai recenta structura a actionariatului publicata era urmatoarea: Brouwerij Martens n.v. Belgia - 613.008 actiuni, reprezentand 67,67%, Persone juridice - 82.727 actiuni (8,87%) si Persoane fizice - 218.802 actiuni (26,46%). Producatorul de bere si bauturi racoritoare a rulat in 2007 afaceri de 8 milioane de euro, comparabile cu afacerile Bere Azuga.

In conditiile in care productia micilor producatori de bere a coborat cu 25% anul trecut fata de 2007, alti doi jucatori sunt pe radarul multinationalelor interesate de achizitii: producatorul independent de bere Albrau Grup din Onesti, cu afaceri de peste 13 milioane de euro in 2007, dar si Romaqua, controlat de Octavian Cretu, care detine marca Albacher. Compania Romaqua a investit anul trecut 40 de milioane de euro in fabrica de bere de la Sebes.

Robema Teleorman, cu afaceri de 5,8 milioane de euro in 2007, este un alt nume ce poate reprezenta subiectul unei viitoare tranzactii in industria berii.

"Daca in 1995 in Romania existau 125 de producatori nationali de bere, nealinierea din timp a legislatiei romanesti la cea europeana a facut ca in prezent sa mai avem doar sapte producatori", a spus recent Versescu Vifor.

El a mai spus ca in Uniunea Europeana se duce o politica de sprijinire a producatorilor mici si mijlocii de bere, astfel incat, de exemplu, in Germania sunt azi 1.250 de astfel de producatori, in Belgia 350, iar in Anglia 450 de producatori nationali.