Banii sunt scumpi, iar firmele din intreaga lume strang cureaua

Banii sunt scumpi, iar firmele din intreaga lume strang cureauaAstfel, aproximativ 50% din companiile chestionate au vandut sau au inchis o parte din operatiuni si 43% analizeaza oferte alternative de finantare pe termen scurt, in timp ce 23% au in vedere optiuni de renegociere a datoriilor, precum si o comunicare proactiva cu creditorii, analistii si agentiile de rating si intentioneaza renegocierea angajamentelor.

Mai putin de un sfert din companii au afirmat ca nu lichiditatile nu reprezinta o problema.

“Studiul reprezinta o radiografie a companiilor globale care se confrunta deja cu criza creditelor si se gandesc cum sa raspunda la efectele recesiunii. Insa lumea de afaceri a mai cunoscut momente de declin si se poate invata din trecut. Inevitabil vor exista perdanti in urmatoarele 12 luni, dar si un numar de castigatori, insa acestia vor fi in minoritate”, a spus Mark Otty (foto), Area Managing Partner al Ernst & Young in regiunea EMEIA (Europa, Orientul Mijlociu, India si Africa).

Reducerea costurilor interne si obtinerea de lichiditati

Reducerea costurilor interne si obtinerea de lichiditatiAproximativ 40% din companiile chestionate au fost de parere ca mediul de afaceri s-a deteriorat simtitor in sectorul lor de activitate, aproape o treime mentionand retragerea companiilor concurente ca efect al crizei si cresterea numarului de falimente. Mai mult de doua treimi din companii au introdus deja prezentarea catre consiliile lor de conducere a unor rapoarte de risc cu o periodicitate din ce in ce mai mare.

Trendul de reducere a costurilor si-a facut simtit impactul asupra strategiei interne a afacerilor. Peste 80% din repondenti au intreprins deja o analiza privind eficientizarea costurilor, circa doua treimi au initiat un program de reducere a personalului si mai mult de jumatate au rationalizat cheltuielile cu tehnologia informatiei.

Companiile din Europa comparativ cu cele din Statele Unite sunt mai dispuse sa ia in calcul reducerea costurilor imobiliare si cu tehnologia informatiei, decat reducerea costurilor directe sau indirecte cu angajatii.

Clientii si furnizorii, afectati in egala masura

Clientii si furnizorii, afectati in egala masuraCompaniile chestionate au inceput deja sa se uite atent atat la clienti, cat si la lantul lor de aprovizionare. Si pe buna dreptate din moment ce peste jumatate dintre aceste companii au asistat la scaderea bonitatii clientilor lor (circa 60% in Europa), iar mai mult de jumatate au afirmat ca o parte din principalii clienti inregistreaza dificultati si ca a crescut durata de timp dintre comanda clientului si incasarea banilor.

Companiile si-au adaptat strategiile pentru a fi in concordanta cu acest nou mediu de afaceri, trei sferturi din ele punand un accent mai mare pe clientii cheie si peste 40% creand produse noi. O treime au mentionat ca datorita temerilor legate de clientii existenti si-au largit portofoliul de clienti, in timp ce o treime au afirmat ca au incetat contractele cu clientii considerati ca avand un risc mare.

In privinta furnizorilor, repondentii s-au impartit in doua categorii egale, cu doua strategii diferite. Jumatate din companiile chestionate au restrans numarul furnizorilor pentru a obtine preturi sau termene de plata mai favorabile, in timp ce cealalta jumatate a marit numarul furnizorilor pentru a reduce impactul unui eventual esec al relatiei cu un furnizor principal.

Majoritatea companiilor comunica deja mai proactiv cu furnizorii, 50% negociaza termene de plata cu furnizorii mai frecvent si mai mult de un sfert din companii au mentionat ca furnizorii lor mari inregistreaza dificultati financiare.

“Acum nu este momentul potrivit ca firmele sa aiba o atitudine conservatoare sau pasiva. Din analiza recesiunilor anterioare reiese faptul ca firmele care vor fi cele mai puternice dupa incheierea crizei vor fi cele care vor identifica cu claritate oportunitati care sa sustina dezvoltarea lor in timpul crizei si care vor lua decizii strategice ce le vor deosebi de firmele concurente. Perioadele de criza pot oferi ocazia de a introduce schimbari mai repede si cu o eficacitate mai mare decat in perioadele de prosperitate”, a spus Christian Mouillon, Markets Leader, Ernst & Young EMEIA.

Companiile se pregatesc pentru vremuri grele

Companiile se pregatesc pentru vremuri greleCompaniile au fost intrebate si care sunt prioritatile lor strategice pentru urmatoarele 12 luni. Majoritatea s-au referit la protejarea activelor, imbunatatirea performantelor si restructurarea afacerii.

In ceea ce priveste lichiditatile, doua treimi din repondenti au in vedere o revizuire de la mare la mic a gestionarii lichiditatilor si fluxurilor de numerar, jumatate dintre ele introducand masuri privind capitalul de lucru in obiectivele de performanta ale membrilor conducerii in timp ce 36% analizand ce bunuri pot fi transformate in lichiditati.

Si de unde isi vor procura lichiditati in viitor?

Si de unde isi vor procura lichiditati in viitor?Raspunsurile companiilor in legatura cu felul in care vor incerca in continuare sa obtina lichiditati au fost destul de convergente. Firmele au raspuns ca se asteapta la economii semnificative sau rezonabile din lantul de aprovizionare (58%), vanzari si marketing (42%), operational (56%) si IT (43%).

In termeni strategici, 40% din companiile globale si 53% din cele europene au afirmat ca se gandesc la vanzarea activitatilor care nu sunt de baza sau sunt neperformante, la folosirea intr-o masura mai mare de centre de servicii comune - Shared Service Centers - (27%), la cresterea nivelului de externalizare (31%), la realizarea unor aliante strategice (30%) si la relocarea operatiunilor in regiuni cu costuri mai reduse (31%). Companiile au observat indeosebi rolul din ce in ce mai mare al externalizarii functiilor lor de IT, logistice si de resurse umane.

Totusi, un numar relativ mare de firme vad in recesiune o oportunitate de extindere, 34% din ele la nivel global, respectiv 38% in Europa si intentioneaza efectuarea de achizitii strategice.
“Indiferent daca firmele cauta sa vanda o parte din afacere pentru a obtine lichiditati care sa le ajute sa depaseasca aceasta perioada dificila, sau daca vor sa cumpere active de la companiile concurente care intampina dificultati, li se aplica tuturor aceeasi regula: sa fie pregatite, sa fie flexibile, sa gandeasca creativ si sa ia masuri clare”, spune Dave Read, Transaction Advisory Services Leader al Ernst & Young EMEIA.

Pietele emergente si cresterea economica

Pietele emergente si cresterea economicaIn timp ce majoritatea pietelor dezvoltate erau percepute ca fiind stagnante sau in declin, companiile inca vad oportunitati importante pe pietele emergente. China (59%), India (45%), Asia de sud-est (26%) si Europa de est (31%) au fost regiunile care in opinia majoritatii companiilor internationale ar avea cele mai mari oportunitati de crestere. Companiile din Statele Unite au tins sa favorizeze Asia de sud-est fata de India, iar companiile europene, invers.

Un procent de 18% din companii estimeaza o crestere semnificativa pe pietele emergente in viitorul apropriat; majoritatea (57%) prevad continuarea cresterii, dar intr-un ritm mai putin alert decat cel din ultimii doi ani in timp ce 25% estimeaza o scadere semnificativa a cresterii.

Christos Glavanis, Managing Partner al Ernst & Young in Europa centrala si de sud-est adauga: “Observand deplasarea puterii economice dinspre economiile dezvoltate catre cele emergente, de la vest la est si de la nord la sud, unele dintre tarile din Europa centrala si de sud-est au demonstrat potential de crestere si si-au facut simtita prezenta in mediul de afaceri international. Indiferent de dimensiunile crizei, companiile se vor uita la oportunitatile oferite de o expunere mai mare la aceste piete.”