Cresterea pietei restaurantelor nu poate fi sustinuta doar de locatii traditionale romanesti

Cresterea pietei restaurantelor nu poate fi sustinuta doar de locatii traditionale romanestiDespre Vapiano, Octavian Radu, fondatorul RTC Holding, a aflat anul trecut, in timp ce se afla in Austria.

“Radu a vazut pentru prima data o locatie Vapiano in Viena. M-a sunat imediat si mi-a spus «Cum ar fi sa deschidem un restaurant?» M-am gandit in primul rand ca nu am avea timpul necesar pe care trebuie sa-l petreci efectiv in restaurant. Insa, Radu m-a asigurat ca ne invata ei (echipa Vapiano n.r) si dupa ce am vizitat restaurantele din Munchen, Viena si Istanbul am luat decizia finala”, a declarat, pentru Wall-Street, Sebi Vasilescu (foto).

Locatia, cu specific italian, este situata in cladirea de birouri Anchor Plaza din Bucuresti, are o suprafata de 450 mp, o capacitate de 130 de locuri si 50 de angajati.

“In Germania nu toate restaurantele Vapiano sunt deschise in cladiri de birouri, intrucat orasele au zone pietonale, pline de turisti, spre deosebire de Bucuresti, care e deficitar la capitolul acesta. Si atunci tot traficul de entertainment si de shopping s-a concentrat in mall-uri. O cladire de birouri langa un mall a fost combinatia perfecta in viziunea celor de la Vapiano si a noastra”, precizeaza oficialul RTC.

Vapiano este dezvoltat pe conceptul “fast casual dining”, originalitatea conceptului constand, potrivit reprezentantilor, in libertatea acordata clientului de a se servi cu produse specifice bucatariei mediteraneene (paste, pizza si salate), gatite chiar in fata sa, utilizarea exclusiva a ingredientelor proaspete preparate in bucataria proprie si utilizarea unui sistem de preluare si plata a comenzii printr-un chipcard.

Contractul de franciza a fost semnat in luna aprilie 2008, pentru o perioada de 20 de ani, finantarea fiind acordata de Unicredit Tiriac Bank.
In opinia lui Sebi Vasilescu, Vapiano nu poate fi catalogat drept un restaurant de nisa intrucat reprezinta un concept nou si “la moda” pentru piata din Romania.

“Vorbim de perioada de pranz, cand nu prea ai alternative in afara de un fast-food si cei care au inceput sa castige bani mai multi nu se mai gandesc sa manance produse de acest gen. Dar nici la un restaurant normal nu poti sa mergi intrucat nu ai timp. Vapiano nu mai poate fi catalogat drept un restaurant de nisa, este un concept nou si la moda. Am simtit ca acest concept lipseste pe piata din Romania si de aceea l-am adus”, spune Vasilescu.

Potrivit acestuia, restaurantul Vapiano isi propune sa atraga anul acesta 500 de vizitatori pe zi si un volum al vanzarilor de aproximativ 1,5 mil. euro.

Dublarea pietei de restaurante din Romania nu poate fi sustinuta doar prin aparitia de restaurante traditionale romanesti, oferta putand fi completata in continuare si de locatii cu influente mexicane, spaniole sau grecesti.

Industria ospitalitatii in 2009: stagnare sau minima scadere

Industria ospitalitatii in 2009: stagnare sau minima scadere“In februarie 2008, cand ne-am decis sa intram pe aceasta piata, pe langa faptul ca Octavian Radu isi dorea un restaurant, pe langa faptul ca ne-a placut foarte mult conceptual Vapiano, industria ospitalitatii avea un ritm de crestere de 30-35% pe an. Si atunci o piata care se dubleaza in 2-3 ani, de la 1 miliard de euro in 2007 la 2 miliade de euro in 2008 era clar ca trebuia sa fie o investitie buna”, povesteste Sebi Vasilescu.

Intre timp a aparut criza financiara, care afecteaza si piata restaurantelor, dar nu in acceasi masura ca in cazul segmentelor auto sau real estate, sustine CEO-ul Sebra.

“Deja a aparut o stagnare sau o minima scadere. Inclusiv celelalte lanturi romanesti au anuntat 5-10% sub vanzarile de anul trecut. Altele se dezvolta in continuare, cum ar fi lanturile de fast-food. Evolutia pietei restaurantelor va fi strans legata de evolutia crizei, depinde de cat va mai dura aceasta perioada de instabilitate, de cati oameni vor mai fi disponibilizati. Toate bugetele se fac deja la 2-3 luni intrucat nu mai au nicio relevanta”, afirma Vasilescu.

Cu toate ca actualul context economic a generat o regandire a bugetelor pentru toate activitatile Sebi Vasilescu considera ca piata restaurantelor nu va fi foarte afectata de tendinta spre consumul “in house”.

“Este adevarat ca cei care au fost disponibilizati nu mai ies in oras. In schimb, nu cred ca cei care ajung seara tarziu-la ora 20.00 sau chiar mai tarziu-de la locul de munca mai aloca timp si pentru pregatirea unei mese copioase, trebuie sa manance undeva. Am mai restrans ce e drept iesirile in oras, ma gandesc de doua ori, insa tot trebuie sa mananc. Nu vorbim de o excursie intr-o insula exotica, nu e vorba de schimbarea masinii, e vorba de mancare”, explica Vasilescu.

Planuri de extindere la nivel local-doua noi locatii Vapiano in fiecare an

Planuri de extindere la nivel local-doua noi locatii Vapiano in fiecare anPotrivit lui Gerhard Mairamhof, director business development CEE&Midle East Vapiano, prezent la inaugurarea locatiei din Bucuresti, criza nu reprezinta un motiv de ingrijorare pentru companie, care se va concentra in continuare pe extinderea retelei. In acest sens, Vapiano a primit finantare in valoare totala de 45 mil. euro din partea a trei banci europene.

“Numai Bucurestiul in sine are un potential de 3-4 restaurante. Locatia din Bucuresti reprezinta cel de-al 49-lea restaurant pe care il deschidem. Pentru anul acesta ne propunem sa ne extindem cu inca 35 de noi locatii, care se afla deja in constructie”, spune Gerhard Mairamhof.

Dupa semnarea contractului de franciza pentru Romania si Moldova, reprezentantii celor doua companii au gasit, in doua luni, locatia, iar dupa alte opt luni de pregatire au deschis primul restaurant din Romania.

“Sper sa reusim sa-i convingem ca viitoarea locatie sa fie pe locul fostei Diverta Scala. As prefera ca al doilea restaurant Vapiano sa fie tot in Bucuresti, intrucat cu doua locatii in Capitala putem genera o sustinere prin forte proprii pentru deschiderea de noi restaurante in provincie”, spune Sebi Vasilescu.

Lantul Vapiano este prezent in 14 tari, primul restaurant fiind inaugurat in anul 2002, in Hamburg. Compania a inregistrat in 2008 o crestere de aproximativ 12% a cifrei de afaceri, comparativ cu 2007, cele mai mari vanzari inregistrandu-se in locatiile din Germania. In ceea ce priveste planurile de expansiune, acestea vizeaza tari precum Bulgaria, Australia, Mexic, Serbia, Cehia, Croatia si Franta.

RTC este prezent deja pe piata HoReCa prin franciza Cup&Cino. De origine germana si prezent in 15 tari din intreaga lume, Cup&Cino este primul brand pe care l-a lansat grupul RTC pe piata HoReCa, prin doua concepte diferite, de coffee house si shop-in-shop, prin contributia diviziei de food&beverage Sebra si a partenerilor de franciza. In prezent exista patru locatii - BT Cafe (Baneasa), Cup&Cino Magheru, Cup&Cino Fashion Outlet si Cup&Cino Liberty Center.

Grupul RTC numara in prezent aproximativ 5.000 de angajati. Infiintat in anul 1990, de catre Octavian Radu, grupul RTC cuprinde companii cu activitati grupate in opt divizii-Diverta (retail de carte, muzica/film, IT si papetarie), Proffice (distributie de produse pentru birou si IT), Rafar (retail haine, incaltaminte si cosmetice in franciza), Rimobi (dezvoltari si proprietati imobiliare), Flaro (productie subansamble de plastic, mobilier si produse de birou), TCE (cargo, curierat si logistica), Sistec (dezvoltare software) si Sebra (divizia de francize in domeniul ospitalitatii).