Oamenii consuma ciocolata si in vremuri de criza

Oamenii consuma ciocolata si in vremuri de crizaErwin Vondenhoff (foto), directorul general al unuia dintre cei mai importanti producatori de pe piata locala de ciocolata, considera ca actualul context economic nu reprezinta un motiv real de ingrijorare pentru brandurile puternice si cu o identitate bine definita.

“Nu vorbim de masini sau apartamente, vorbim despre ciocolata. Ca un adevar istoric, oamenii consuma ciocolata si atunci cand se simt bine, ca o recompensa personala, dar si atunci cand trec prin momente mai putin placute. In momentul unei crize financiare, poti sa te intrebi care branduri sunt mai afectate decat altele. Fie ai un brand puternic, si consumatorii iti aleg brandul, fie nu ai un brand, si consumatorii aleg alte produse, uneori mai ieftine. Ca tendinta la nivelul intregii Europe, produsele de mijloc, fara o identitate bine definita, vor avea de suferit”, declara Erwin Vondenhoff.

In opinia acestuia, intr-o perioada de instabilitate economica, oamenii nu mai sunt la fel de deschisi spre experimente, preferand brandurile care ofera siguranta. Astfel, producatorii straini care vor sa intre acum pe piata locala de ciocolata pot intampina dificultati ca urmare a contextul economic.

“Pe perioada unei crize, si acum vorbesc din perspectiva emotionala, oamenii cauta siguranta. Un brand ar trebui sa ofere siguranta, fiind legat de emotii. Cred ca pe perioada unei crize oamenii nu mai sunt atat de dispusi sa experimenteze. Din acest motiv cred ca e dificil pentru alti producatori straini sa intre pe piata in aceste momente, ceea ce ne va permite sa crestem in continuare la nivel local, cu 5-6% anul acesta”, spune Vondenhoff.

Produsele Heidi se adreseaza tuturor categoriilor de clienti, cu focus pe consumatorii cu varsta cuprinsa intre 20 si 45 de ani si un venit lunar intre 500 si 800 de euro.

“Exista in Romania oameni care au salarii de 400-500 de lei pe luna. Acestia se uita in primul rand la pretul unui produs. Si sunt oameni care castiga pana la 1.000 de euro, care se vor orienta spre calitate si mai putin spre pret. Ca si strategie, nu ne focusam pe oamenii care au salarii de 400-500 de lei, atat in Romania cat si in alte state, ci mai degraba spre cei cu salarii de peste 500 de euro. Si acest lucru ne face oarecum mai rezistenti in fata crizei. Chiar daca acesti oameni ar avea dificultati financiare, nu cred ca ar renunta la ciocolata”, explica directorul general al Heidi Chocolat.

Tehnologie si comunicare, principalele investitii in 2009

Tehnologie si comunicare, principalele investitii in 2009Heidi Chocolat are alocat un buget anual de investitii de 1 milion de euro doar pentru tehnologie. In plus, compania a alocat 100.000 de euro pentru extinderea depozitului din comuna Pantelimon. Noul amplasament, care va fi finalizat in luna iulie, va mari capacitatea de depozitare cu 25%.

“Am investit masiv in tehnologie in ultimii 2-3 ani. Din aceasta cauza a trebuit sa renuntam la 27 de angajati acum o luna, datorita imbunatatirii eficientei. Am introdus masini care inlocuiau munca manuala realizata de acesti oameni. Pe de alta parte, vom putea reangaja o parte din acesti oameni incepand cu august. Suntem in discutii cu 2-3 companii care ar putea sa ofere o slujba pe perioada verii pentru o parte din acesti angajati. Avem nevoie de personal in zonele in care pot aduce valoare adaugata, nu vrem sa avem angajati care pot fi inlocuiti usor de masini”, declara Erwin Vondenhoff.

Compania are in prezent 300 de angajati, fara a avea fluctuatii de personal.

“Am investit in oameni, in comunicare, in teambuildinguri, intr-o perioada in care stim ca acestia au alte prioritati. Incercam sa utilizam in mod productiv aceasta crestere a loialitatii angajatilor. Anul trecut am avut momente critice in productie, cand angajatii au plecat pentru un salariu mai mare. In momentul de fata nu avem fluctuatii de personal. Oamenii nu vor sa mai plece, sunt bucurosi ca au un loc de munca. Investim in oameni, avem insa si asteptari din partea lor. Nu vrem sa avem o loialitate doar ca urmare a crizei, ci oamenii sa aiba un interes pentru bunul mers al acestei afaceri”, explica Vondenhoff.

Pe de alta parte, Heidi Chocolat a reevaluat strategia de comunicare, renuntand la promovarea pe TV in favoarea comunicarii in zonele care pot influenta decizia de cumparare. In plus, ca parte a strategiei de pozitionare, producatorul de ciocolata a inceput, in urma cu cativa ani, sa se retraga din anumite retele de magazine.

“Nu vrem sa fim prezenti intr-un mic magazin din zona rurala, pentru ca, in primul rand, nu este targetul nostru, iar in al doilea rand, nu ofera conditiile de comercializare necesare. Pe timp de vara ciocolata se topeste, iar clientii nu se mai pot bucura la maxim de produsele noastre. Acesta a fost si motivul pentru care am inceput, in urma cu cativa ani, sa ne retragem din anumite retele de magazine”, spune oficialul Heidi.

Daca pana acum promovarea produselor se realiza in principal prin intermediul posturilor de televiziune, anul acesta Heidi Romania a renuntat complet la acest mijloc de comunicare, urmand sa investeasca in noi ambalaje, comunicare instore si online.

“Vom folosi mai activ online-ul, intrucat targetul nostru este online. In 3-4 luni vom avea o noua pagina de Internet”, declara Vondenhoff.

Totodata, compania are in plan deschiderea unui nou magazin de prezentare, care urmeaza sa fie situat in comuna Pantelimon, langa fabrica si sediul administrativ.

“Va fi ceva cu totul nou, o posibila alternativa la oferta actuala de petrecere a timpului liber alaturi de familie. Ne propunem astfel sa fim mai transparenti fata de audienta noastra, sa aducem emotie in relatia cu consumatorul nostru. Speram sa deschidem acest magazine in primavara anului viitor”, afirma Erwin Vondenhoff.

Previziuni optimiste

Previziuni optimisteDaca anul trecut compania raporta o cifra de afaceri de 43 mil. lei (aprox. 12 mil. euro), pentru 2009 Heidi vizeaza o crestere de pana la 20% a business-ului, pe fondul extinderii exporturilor si a lansarii de noi produse.

“Produsele Heidi vor avea o noua infatisare incepand cu luna iunie, vom introduce retete imbunatatite, pe baza de ingrediente naturale, si vom lansa noi sortimente”, declara Erwin Vondenhoff.

Potrivit acestuia, in primele trei luni ale acestui an compania a inregistrat o crestere a vanzarilor de 10%, in luna martie fiind raportata o majorare de 20% a vanzarilor.

“Chiar si vanzarile de Craciun au fost cu 10% mai mari decat in anul 2007. Criza ne «afecteaza» in sensul ca ne face mai atenti fata de politica de costuri, ne face mai atenti asupra a ceea ce conteaza cu adevarat in momentul in care consumatorul decide sa cumpere un produs”, sustine Vondenhoff.

Cele mai mari vanzari le inregistreaza gama Grand’Or si ciocolata neagra, cu un aport de 30% la volumul total de vanzari. In plus, tabletele detin o pondere de 50% din volumul total de vanzari ale companiei, in timp ce pralinele detin 20-25%.

In prezent, Heidi Chocolat are o cota de piata de 5-6% pe segmentele in care activeaza.

Totodata, compania isi propune sa ajunga in urmatorii trei-patru ani in top 3 producatori de ciocolata din Europa Centrala si de Est, in categoria premium. In acest sens, Heidi intentioneaza sa extinda exporturile in tari precum Rusia si Ucraina.

“Exportam in Bulgaria, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, Serbia. Exista potential in Rusia, piata pe care o analizam foarte atent si unde am putea intra in cateva luni. Potential exista si in Ucraina”, declara directorul general al Heidi Romania.

In opinia acestuia, piata de ciocolata din Romania este subdezvoltata, consumul situandu-se la un nivel de 1,9 kg per capita, in timp ce in Europa acesta este de aproximativ 5 kg/capita.

“Romanii consuma cu preponderenta tablete si batoane de ciocolata. Pralinele sunt inca la inceput pe piata locala. Daca in Romania acestea detin 15% din piata, in Polonia cota pralinelor este dubla”, spune Vondenhoff.

Piata de ciocolata din Romania s-a situat in 2008 la valoarea de 885 mil. lei, Erwin Vondenhoff estimand o crestere in valoare si volum de aproximativ 10%.

Principalii producatori de pe piata de ciocolata sunt Kraft Foods, Cadbury, Supreme, Mars, Cadbury, Ferrero si Heidi Chocolat.