Securizarea prezentului: Masuri fundamentale de avut in vedere

Securizarea prezentului: Masuri fundamentale de avut in vedereCriza economica actuala se deosebeste de crizele anterioare prin faptul ca nu s-a declansat rapid si nici nu a avut acelasi efect.

Prabusirea serviciilor financiare a afectat economia la un nivel larg, in moduri diferite si la momente diferite. Nici o piata nu este ferita de pericol si nici o pozitie nu este sigura. In acest mediu economic aflat in schimbare rapida, fiecare companie trebuie sa evalueze permanent impactul pe care conditiile de piata l-ar putea avea asupra operatiunilor sale.

Astfel, 78% din respondenti au declarat ca firmele lor acorda o importanta sporita protejarii activelor, arata un studiu realizat de Ernst & Young impreuna cu 300 de directori din toata lumea in luna ianuarie 2009.

Circa 75% din respondenti au gasit modalitati de pastrare a lichiditatilor in contextul actual, iar 68% au pus in practica un sistem de revizuire descendenta (top-down) a modului prezent de gestionare a numerarului si a fluxurilor de numerar.

Potrivit Ernst & Young, companiile trebuie sa isi consolideze pozitia identificand si rezolvand rapid aspectele critice, in scopul protejarii impotriva scaderii valorii sau pentru a fi mai bine plasate si a profita de eventualele oportunitati. Pentru a gestiona riscurile aparute in urma schimbarilor fortelor de pe piata, o companie trebuie neaparat sa analizeze per ansamblu capacitatea sa de a avea acces la lichiditati, de a gestiona si pune in miscare lichiditati si de a controla costurile. Aceasta analiza trebuie sa cuprinda nu doar activitatea proprie, ci si situatia economica a clientilor si furnizorilor.

Orice societate comerciala trebuie sa fie la curent cu si sa ia masuri in ceea priveste semnalele de alarma cum ar fi cele legate de profit, contracte de creante bancare incalcate, clienti mari care cauta alternative pentru furnizorii lor actuali, plecari neasteptate ale unor membri din consiliul de administratie, probleme in retinerea angajatilor cu experienta sau o crestere dramatica a fluctuatiei de personal.

Masuri fundamentale in vreme de criza

1. Vanzarea activelor
2. Asigurarea accesului la lichiditati
3. Introducerea unor masuri de reducere a costurilor
4. Analizarea relatiei cu clientii si furnizorii
5. Pregatirea companiei in vederea unor oferte de preluare, si
6. Gestionarea eficienta a lichiditatilor.


De ce nu au succes eforturile de reducere a costurilor?

De ce nu au succes eforturile de reducere a costurilor?Directorii de companii au fost intotdeauna preocupati de administrarea si reducerea costurilor, insa cel mai important aspect este legat de capacitatea de implementare rapida a acestor reduceri. 84% din directorii care au participat la studiu au initiat deja o analiza de optimizare a costurilor.

La clasificarea celor mai importante oportunitati de reducere a costurilor in urmatoarele 12 luni, s-au avut in vedere urmatoarele sectoare de activitate: lantul de aprovizionare (25% din respondenti), operatiuni (15%), programe de sustenabilitate (6%), cercetare-dezvoltare (11%), tehnologia informatiei (13%), vanzari si marketing (12%) si fuziuni si achizitii (16%).

Astfel, s-a constat faptul ca majoritatea programelor de optimizare a costurilor nu produc beneficiile estimate, iar multe din cele care produc aceste beneficii nu reusesc sa mentina costurile reduse si dupa perioada initiala aflata sub atentia conducerii. Prin urmare, probabilitatea de a depasi problemele intampinate in general in cadrul acestor programe de optimizare si de a obtine rezultate se poate realiza cu conditia ca firmele sa se centreze pe valoare, ritm si sustenabilitate.

Companiile trebuie sa identifice mai intai potentialul maxim si sa aduca mai multa valoare examinand cu atentie elementele principale ale fiecarei categorii de cheltuieli. In al doilea rand, trebuie sa realizeze nivelul prevazut al reducerile stabilind un echilibru atent intre ritmul acestor reduceri pe termen scurt si al celor pe termen lung, printr-un management performant al proiectelor si avand sustinerea necesara din partea tuturor partilor interesate (stakeholders). In final, companiile trebuie sa se axeze pe sustenabilitate prin reducerea costurilor adecvate si crearea unui mediu de constientizare a reducerii costurilor in interiorul organizatiei, in acelasi timp alocand cheltuieli catre zonele care aduc un avantaj competitiv.

Imbunatatirea rezultatelor?

Imbunatatirea rezultatelor?Companiile trebuie sa aiba in vedere sase elemente ale unui program eficient de optimizare a costurilor care va contribui la marirea avantajului lor competitiv:

1. O viziune armonizata
cu strategia companiei si sustinuta de directori.

2. Ipoteze de lucru care sa directioneze eforturile de reducere a costurilor catre zonele afacerii cu cel mai mare potential de a produce beneficii.

3. Un portofoliu de initiative care sa determine intregul tablou de actiuni pentru generarea schimbarii. Un portofoliu de succese rapide pe termen scurt si de programe de transformare pe termen lung poate contribui la crearea unui program autofinantat, care foloseste reducerile din faza de inceput pentru a sustine initiativele pe termen lung cu rezultate mai mari.

4. Un managementul eficient al programelor (inclusiv partea de management al schimbarii) bazat pe o metodologie testata si sustinut de instrumente care sa faciliteze executia si sa tina proiectele pe directia buna.

5. Un proces solid de monitorizare a rezultatelor integrat in procesele existente, care sa intareasca asumarea raspunderii si sa arate daca beneficiile financiare sunt realizate.

6. Initiative sustenabile centrate pe transferul de cunostinte, pentru a crea o cultura de reducere a costurilor, pentru a aplica managementul schimbarii si pentru a masura rezultatele prin intermediul sistemelor de management al performantei.



Gestionarea numerarului

Gestionarea numeraruluiGestionarea si previzionarea optima a fluxurilor de numerar sunt vitale pentru supravietuirea afacerii dumneavoastra. 49% din respondenti au indicat ca managementul mai bun al lichiditatilor reprezinta unul dintre beneficiile cele mai importante ale procesului de evaluare mai frecventa a riscurilor.

Realizarea de analize privind gestionarea numerarului, identificarea modalitatilor alternative pentru eliberari suplimentare de numerar si selectarea activelor ce ar putea fi transformate repede in lichiditati sunt actiuni vitale ce pot contribui la protejarea afacerii dumneavoastra.

Companiile ar trebui sa introduca indicatori principali de performanta mai severi carora sa le aloce anumite semnale de alarma pentru a preveni lipsa de numerar. Inregistrarea tuturor intrarilor si iesirilor de numerar intr-un instrument de gestionare a lichiditatilor poate spori productivitatea si poate oferi o imagine exacta a pozitiei de numerar a companiei.

Gestionarea lichiditatilor si a capitalului de lucru

Gestionarea lichiditatilor si a capitalului de lucruDesi lichiditatile nu reprezinta o problema pentru 26% din directorii intervievati, in vederea pastrarii lichiditatilor in conditiile de piata actuale, 43% din companiile chestionate cauta variante alternative de imbunatatire a lichiditatilor cum ar fi vanzarea de active, inchiderea sau vanzarea unor activitati, 35% inventariaza toate aranjamentele de datorii si monitorizeaza respectarea acestora, 33% au primit acces la facilitati de finantare/creditare pe termen scurt, 29% comunica proactiv cu creditorii, analistii si agentiile de rating si 23% din respondenti au in vedere optiuni de renegociere a datoriilor.

Mai mult de 50% dintre directorii chestionati au spus ca firmele lor au integrat masuri privind capitalul de lucru in obiectivele de performanta ale conducerii.

Soliditatea clientilor si furnizorilor

Soliditatea clientilor si furnizorilorUn furnizor sau client falimentar poate avea un efect dezastruos asupra unei afaceri. Din totalitatea respondentilor, 51% au afirmat ca o parte din clientii principali intampina dificultati, iar 24% au deja clienti care au intrat in faliment. De asemenea, 53% au constatat scaderea bonitatii clientilor lor si 55% inregistreaza intarzieri la plata comenzilor din partea clientilor.

Desi negocierea mai frecventa a termenelor de plata cu furnizorii permite un raspuns mai flexibil la conditiile de piata, numai 37% din respondenti au demarat un astfel de proces de negociere si mai mult de un sfert dintre ei isi amana platile catre furnizori.

O functie centralizata de control poate oferi o imagine completa despre un furnizor sau un client. Avand informatii de la departamentul central de aprovizionare in legatura cu cheltuielile catre un furnizor, puteti preveni ca societatea dumneavoastra sa nu fie afectata de soliditatea precara a furnizorului. In masura posibilului, se recomanda centralizarea functiilor de suport pentru a procesa mai rapid tranzactiile cu furnizorii, astfel analizand mai repede pozitia dumneavoastra de numerar.


Vanzarea activelor

Vanzarea activelorIn prezent vanzarile de active au devenit o necesitate strategica pentru multe companii si apelarea la aceasta solutie va depinde de gradul de presiune la care sunt supuse acestea. Totusi, companiile au la indemana mai multe optiuni de vanzare pentru a avea cele mai mari sanse de succes.

In acest context, 36% din respondenti au identificat activele care pot fi transformate in lichiditati, in timp ce 40% considera ca vor vinde activitatile care nu sunt de baza sau performante in urmatoarele 12 luni. De asemenea, 29% din respondenti intentioneaza realizarea de aliante strategice in numar mai mare.

Pe o piata de fuziuni si achizitii caracterizata printr-un grad mai mare de complexitate si dificultate, si cu termene rapide, o administrare riguroasa si analitica a portofoliului ofera companiilor o baza solida pentru efectuarea de decizii privind vanzarile (si achizitiile) oportune. Cu cat un vanzator este mai pregatit, cu atat va negocia de pe o pozitie mai buna, iar tranzactia se va realiza intr-un timp mai scurt.

Dupa vanzarea unui activ, puteti constata ca anumite departamente sau sectoare de activitate au consumat prea multe resurse pentru gestionarea activului respectiv. Pe cat posibil, centralizati functiile (de ex. cele de suport) sau externalizati-le (numai dupa definirea sau stabilizarea proceselor acestora).

Alte optiuni de tranzactionare


In cazul in care vanzarea nu constituie strategia potrivita, alte optiuni de tranzactionare pot ajuta o companie in dificultate sa supravietuiasca. Fuziunea sau alianta cu o alta companie cu probleme ar putea aduce stabilitate. Achizitia ei de catre o companie solida este o alta posibilitate pentru companiile cu dificultati. Mai mult decat orice, fiecare strategie necesita o pregatire a companiei pentru a se asigura ca valoarea data actionarilor este maximizata.

Pentru a genera valoare maxima pentru actionari, indiferent daca este vorba de acceptarea sau refuzarea unei oferte de preluare externe, directorii trebuie sa aiba capacitatea de a explica in intregime situatia recenta a veniturilor si profitului si de a comunica strategii viitoare si previziuni credibile, sustinute de ipoteze financiare ce pot fi justificate.


Regulile de aur pentru vanzari de succes pe timp de criza

Regulile de aur pentru vanzari de succes pe timp de criza1. Administrati portofoliul de active – va permite actionarea cu rapiditate pentru a profita de oportunitati .

2. Pregatirea face diferenta – vanzatorii care se pregatesc temeinic inainte de vanzare obtin venituri mai mari.

3. Comunicati cu ofertantul
pentru a mentine increderea si, astfel, energia si tensiunea competitiva.

4. Analizati care sunt ofertantii potentiali
si prezentati afacerea spre vanzare intr-un mod customizat corespunzator.

5. Pastrati mai multe optiuni de vanzare, astfel incat sa o puteti alege pe cea cu cel mai mare potential de a aduce valoare.

6. Intocmiti contracte de vanzare-cumparare mai avantajoase si negociati-le mai bine.

7. Alegeti intre factorul timp si factorul valoare
– o vanzare realizata in graba ar putea produce o valoare mai mica.

8. Puneti la punct un proces organizat si pastrati controlul asupra procesului si organizarii.

9. Oferiti facilitati cumparatorului cautand si documentand posibilitati de ameliorare a operatiunilor precum si sinergiile cu celelalte activitatii ale cumparatorului.

10. Nu va limitati doar la rapoarte financiare sau juridice
- analizele financiare reduc totul la numere (venituri, datorii nete, etc), adesea, alte aspecte cum ar fi cele fiscale, comerciale, operationale, de resurse umane, pot aduce cea mai mare valoare.