Inghetarea salariilor si stoparea investitiilor, masuri de criza

Inghetarea salariilor si stoparea investitiilor, masuri de criza“In primele 4 luni ale anului, profitul a fost cu 5% mai mic decat in perioada similara a anului trecut, insa luna mai a fost la nivelul celei din 2008, prevestind astfel un reviriment al pietei”, a declarat, pentru Wall-Street, Bogdan Enache.

El crede ca incepand cu luna septembrie va putea recupera ecartul din primul trimestru. “Desi unii economisti sunt inca pesimisti si estimeaza ca ultimul trimestru al anului va fi unul al falimentelor, eu cred ca, incepand cu septembrie, piata isi va reveni, atat la nivel macro-economic, ci si in curierat”, explica oficialul companiei de curierat.

Primele masuri pe care le-a luat Enache pentru atingerea acestui obiectiv ambitios, in opinia lui, au fost inghetarea salariilor pe intreg anul 2009 si stoparea investitiilor, cu exceptia celor strict necesare. ”Masurile luate de TNT nu sunt originale, ci este reactia normala pe care o are orice companie intr-un astfel de context pentru a eficientiza costurile”, spune acesta.

Chiar si in conditiile inghetarii salariilor, fluctuatia fortei de munca a fost aproape de zero. “Chiar daca in ultimii 4 ani salariile au crescut cu 10%-15% pe an, acum oamenii se bucura ca au un loc de munca si isi iau banii la timp, nu se gandesc la majorari salariale. De la inceputul anului pana acum doar 3-4 angajati au plecat”, adauga acesta.

Enache considera ca aceasta strategie poate avea doua consecinte in randul angajatilor atunci cand criza va lua sfarsit: fie fidelitatea acestora pentru companiei va fi mai mare, fie odata cu relaxarea pietei de munca vor alege sa plece. Compania de curierat are in prezent circa 470 de angajati, incluzand si subcontractorii.

In contextul economic actual, investiile si planurile de dezvoltare ale TNT sunt puse in stand-by. "Avem in Timisoara un plan de investitii pentru dezvoltarea unui centru operational de dimensiunile celui din Bucuresti, insa va fi amant pentru anul viitor”, a declarat Enache. Compania opereaza prin 20 de centre pe piata interna si trei centre operationale internationale la Bucuresti, Cluj si Timisoara. Anul acesta singurele investitii vor fi acelea strict necesare, majoritatea de natura logistica.


TNT nu este interesata de preluari

TNT nu este interesata de preluariDesi a primit 3-4 oferte de la firme mici de curierat care voiau sa fie achizitionate de TNT, Enache prefera o crestere organica. “Intr-adevar, firmele mici si mijlocii au probleme mari de solvabilitate, insa nu vad de ce am achizitiona un alt curier in momentul in care avem o retea interna de transport bine dezvoltata”, spune Enache.

Acesta considera ca nici ceilalti jucatori mari aflati pe piata nu vor iesi la cumparaturi. “Singurele fuziuni pe care le vom vedea anul acesta vor fi intre companii mici si mijlocii, care vor sa isi intareasca prezenta zonala. DHL are multa treaba cu integrarea Cargus, FedEx nefiind prezenta pe piata locala nu cred ca va achizitiona prin agentul care ii reprezinta in Romania, iar UPS tocmai si-a achizitionat agentul care il reprezinta aici, TCS”, considera seful TNT.

TNT si ceilalti jucatori importanti de pe piata pot beneficia insa de problemele pe care le au companiile mici. “Oportunitatea este redistribuirea traficului, care va ramane neacoperit in urma falimentului unor jucatori”, adauga Enache.

Rezultate conform asteptarilor in primul trimestru

Rezultate conform asteptarilor in primul trimestruTNT Romania a inregistrat in primele trei luni ale acestui an un declin de 5% a cifrei de afaceri, comparativ cu perioada similara a anului trecut, cea mai importanta scadere fiind la extern. “La intern, cifra de afaceri a crescut cu 24%, insa, la international, scaderea a fost de 12%”, spune Enache.

Numarul total de transporturi a crescut cu 17%, care a provenit dintr-o crestere de 24% a transporturilor interne si o scadere de 7% pe international.

“In 2009 estimam o cifra de afaceri egala sau sensibil mai scazuta decat anul trecut, insa principala tinta este mentinerea profitului, de circa 20% din cifra de afaceri”, declara Enache, care preconizeaza o scadere de pana la 10% a pietei locale de curierat.

In cazul TNT, circa 80% din venituri provin din expedierile internationale, in timp ce doar 20% sunt reprezentate de expedierile interne. "Practic, pentru procentul de 20% din total venituri se depune aproape 80% efort si invers. Expedierile internationale genereaza cele mai mari afaceri pentru noi”, afirma oficialul TNT.

Scad livrarile pe piata de automotive, dar avanseaza in industria farma

Scad livrarile pe piata de automotive, dar avanseaza in industria farmaCea mai mare realizare din primele trei luni ale anului este, in opinia sefului TNT, o crestere de 10% a numarului de clienti din portofoliu, in special cu companii mici si mijlocii. “Companiile de automotive, care aduceau circa 20%-25% din veniturile TNT, au inregistrat cele mai mari scaderi in 2009. Numarul de transporturi a ramas acelasi, insa greutatea medie de transport a scazut foarte mult. Un alt sector care a scazut vizibil este si cel de bunuri de larg consum”, mai spune Enache.

La polul opus se afla industria farma, unde volumul de transport a crescut. “Serviciul de Clinical expres, care se adreseaza industriei farma, este in continua crestere: transporturile de celule stem sau de probe biologice sunt foarte solicitate”, explica seful TNT.

TNT Romania este parte a concernului olandez TNT, care si-a deschis filiala din Romania in urma cu opt ani. Pe piata romaneasca, principalii concurenti sunt DHL si UPS.