Participatii in cadrul MedLife si Romar, scoase la vanzare. Cumparatorii se lasa asteptati

Participatii in cadrul MedLife si Romar, scoase la vanzare. Cumparatorii se lasa asteptatiVanzarea unui pachet de actiuni la liderul pietei de profil este cea mai asteptata tranzactie in sectorul serviciilor medicale.

“Cu exceptia unei eventuale vanzari a unei participatii de 20%-30% din actiunile MedLife catre un fond de investitii, nu cred ca pana, cel mai devreme, la inceputul lui 2010 vom asista la tranzactii majore pe aceasta piata. Acest sector a atras investitii in trecut si va continua sa o faca. Insa, in perioadele de recesiune, atat cumparatori, cat si vanzatorii stau in expectativa”, considera Guy Verduystert, fostul director de consultanta financiara al Deloitte si actualul managing partner al firmei de consultanta The Counsel.

De aceeasi parere este si Liliana Hagicalil (foto), proprietar al Romar, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de medicina privata. “Desi se anunta fiziuni pe piata, cred ca sunt doar zvonuri, aceasta perioada fiind mai degraba una de stagnare. Anul 2009 este unul dificil si pentru a-ti face un business plan, pentru ca situatia macro-economica se schimba de la o zi la alta”, a declarat, pentru Wall-Street, reprezentanta Romar, care adauga ca cele mai bune perioade pentru achizitii in medicina privata au fost 2001-2002 si 2005-2007.

In ciuda acestor preconizari, fondul de investii RC2 a scos la vanzare participatia de 40% detinuta la clinicile Romar. “RC2 a decis sa se retraga din mai multe afaceri de pe piata locala, printre care si Romar. Fondul de investitii evalueaza participtia lor la 2,4 milioane de euro, insa cred ca le va fi greu sa gaseasca un comparator anul acesta”, mai spune Hagicalil.

Fondul RC2 a intrat in actionariatul Romar Grup in urma cu doi ani, in urma unei investitii de 3 milioane euro, prin care a preluat 32% din capitalul companiei. Ulterior, fondul si-a majorat participatia pana la 40%, ajungand la investitii de 4,1 mil. euro.






Strategia MedLife

Strategia MedLifeAtunci cand au luat decizia de a vinde o participatie de 20%-30% din actiunuile detinute in cadrul MedLife, proprietarii companiei au mizat pe faptul ca medicina privata este unul dintre putinele sectoare care vor creste anul acesta. „Perioada curenta nu este o perioada care influenteaza substantial sectorul medical privat, acest domeniu fiind unul dintre putinele din Romania care inregistreaza crestere anul acesta. Avand in vedere acest detaliu, credem ca achizitiile sau vanzarile care se vor sustine reprezinta un pas firesc al evolutiei si/sau al dezvoltarii unor business-uri”, spune Mihail Marcu (foto), fondatorul si presedintele companiei.

Acesta adauga ca in cazul in care deal-ul se va produce este independent de contextul economic si ar reprezenta un exit si nu o finantare pentru companie. „MedLife este una dintre companiile care inregistreaza un cash-flow foarte bun si in aceasta perioada”, sustine Marcu.

Consultantul de la The Counsel analizeaza strategia MedLife, pe care o considera una foarte buna: isi pastreaza pozitia de actionar majoritar, dar, in acelasi timp, vanzarea catre un fond de investii poate aduce noi perspective business-ului. „Proprietarii MedLife au gandit foarte bine acest proiect: in primul rand, vor ramane in continuare actionarii majoritari ai companiei si vor continua sa se comporte ca partener strategic. In plus, implicarea unui alt investitor, cel mai probabil un fond de investitii, poate aduce un nou unghi si o noua abordare a afacerii. Nu de putine ori, investitorii externi contribuie cu idei noi la dezvoltarea companiei”, explica Verduystert.

Piata cu un potential imens pe viitor

Piata cu un potential imens pe viitorPonderea foarte mica a medicinei private in sectorul sanatatii din Romania si relativa “intangibilitate” in fata crizei fac din acest sector un domeniu care va fi mereu in atentia marilor investitori, atat financiari, cat si strategici. ”Chiar daca recesiunea a pus pe hold investitiile in acest sector, ca in majoritatea domeniilor, investitorii strategici si financiari se vor intoarce pentru ca exista motive solide sa faca asta. In primul rand, piata de medicina privata este evaluata acum la circa 350 milioane euro, care reprezinta doar 5% din totalul pietei locale de servicii medicale. In alta ordine de idei, cererea este din ce in ce mai mare din cauza performantei scazute a medicinei de stat. In plus, multi operatori de servcii medicale private vor avea nevoie pe viitor de investitori financiari, asa ca vor cauta finantare externa”, declara consultantul The Counsel.

Jucatorii din piata confirma acesta ipoteza prin rezultatele din primul trimestru si prin planurile de dezvoltare.

Astfel, MedLife a raportat o cifra de afaceri de 28 mil. lei (6,5 mil. euro), in crestere cu peste 73% fata de valoarea inregistrata in perioada similara a anului trecut, de aproximativ 16 mil. lei (3,7 mil. euro). Pentru 2009, compania estimeaza o cifra de afaceri de 31,5 milioane de euro. “Anul acesta reprezinta pentru noi mai mult o perioada de consolidare a business-ului. Intentionam sa dezvoltam spatii deja existente in locatiile Medlife prin extinderea acestora si sa mai deschidem o Hiperclinica in zona Obor – Iancului, avand in acest sens planificata o investitile de 5 mil. euro”, declara proprietarul MedLife.

In cazul Romar, cifra de afaceri in primele trei luni este similara cu cea din primul trimestru al anului trecut. „Pentru 2009 estimam o crestere de 30% a cifrei de afaceri, pana la 10 milioane de euro, dupa ce in 2008 afacerile au stagnat la nivelul de 7,6 milioane de euro din 2007”, spune reprezentanta Romar.

In aceeasi perioada, Centrul Medical Unirea (CMU) a anuntat un avans de 61% al cifrei de afaceri, pana la 14 milioane lei (3,4 milioane euro), in timp ce Gral Medical a avut o cifra de afaceri de 8,5 milioane lei (2 milioane euro), in crestere cu 30% comparativ cu nivelul de 6,5 milioane lei (1,7 milioane euro) din primul trimestru din 2008. Sanador a raportat o crestere a veniturilor si profitului operational (EBITDA) de 50% si un avans de 35% al profitului net, in timp ce Medsana a avut o cifra de afaceri de 1,65 milioane euro, nivel similar cu cel de anul trecut.

Ultimele tranzactii in sectorul medicinei private autohtone au fost intrarea fondului de investitii britanice 3TS in actionariatul CMU, preluarea a 65% din Hiperdia de catre fondul de investitii Southeast European Equity Found II-SEEF II si intrarea Euromedic pe piata de dializa, prin preluarea Nefromed.