Criza economica impulsioneaza consolidarea pietei lactatelor

Criza economica impulsioneaza consolidarea pietei lactatelorEvolutia pietei produselor lactate din Romania reflecta evolutia intregii industrii de profil din Europa, influentata puternic de preturile mici, consumul de baza scazut ca valoare, promotii care atrag consumatorul si lupta pentru spatiul de pe raft.

“Peste doi ani, piata va fi disputata de «plutonul» de frunte desprins prin consolidare-cativa jucatori mari care vor ramane pentru ca vor avea forta financiara sa-si promoveze brandurile. Mentinerea si evolutia ascendenta in vreme de criza inseamna bugete importante pentru a promova si a vinde mai ieftin si strategii bune. Cei care vor reusi sa joace adaptat si profesionist vor juca mai departe. Acesti cativa jucatori mari vor putea beneficia in continuare de potentialul de crestere al pietei care se mentine”, declara Raul Ciurtin (foto).

In schimb, toti procesatorii mici si medii vor disparea din piata pentru ca nu vor face fata presiunii generate in primul rand de preturile mici si de valoarea scazuta a consumului, situatie care se aplica si in cazul producatorilor de lapte-fermierii.

“Vor mai ramane jucatori de nisa, dar foarte putini. Laptele materie prima ieftin care intra in tara prin import ataca politica slaba in agricultura si accentueaza lipsa de eficienta deja existenta a majoritatii fermierilor romani, conducandu-i spre faliment. Putini dintre producatorii si procesatorii de lapte sunt pregatiti sa faca fata contextului economic actual”, crede presedintele Albalact.

Principalii jucatori din piata de profil sunt Tnuva, Danone, Friesland&Napolact, Albalact si Lactalis, insumand o cota de piata de 65,2% in volum si 69,4% in valoare.

Piata produselor lactate ar putea sa creasca in 2009 cu circa 5%, pana la 1,15 miliarde euro, daca isi mentine trendul de crestere manifestat in lunile mai si iunie, cand s-a majorat cu 4,5%, comparativ cu perioada similara din 2008, potrivit Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL).

Piata locala a produselor lactate a atins in 2008 valoarea de 1,1 mld. euro.

Consumatorii se orienteaza catre produse de baza, ieftine

Consumatorii se orienteaza catre produse de baza, ieftineIn opinia lui Raul Ciurtin, in industria FMCG consumul continua sa creasca din punct de vedere cantitativ, ca si pana acum, insa valoarea sa este mai mica.

“Oamenii cumpara la fel de multe lactate, dar s-au orientat spre produse de baza, ieftine-lapte, smantana, unt. Promotiile de pret au devenit strategia de baza in industrie in aceasta perioada. Iar daca marii producatori mizeaza acum pe lactatele mai putin importante ca valoare comparativ cu alti ani, retailerii joaca si ei pe promovarea puternica a marcilor lor private, marind presiunea in piata, alaturi de importurile de produse ieftine”, spune Raul Ciurtin.

In acest sens, Albalact va continua sa dezvolte in perioada urmatoare portofoliul de produse, cu accent special pe actiuni mai intense in retail si partea de distributie a companiei.

“Produsele de baza ieftine sunt si vor fi segmentele cele mai dinamice in piata. Ele au un rol important acum in strategia marilor jucatori, care s-au desprins deja de restul producatorilor cu sanse mici de supravietuire. Ne vom concentra pe marirea portofoliului de clienti in retail si pe promotii”, spune Ciurtin.

Pe de alta parte, producatorul va finaliza in curand toate investitiile, inclusiv modernizarea fabricii Raraul. In plus, Albalact va lansa productia de branzeturi la nivel national cu produse traditionale- telemea, cascaval, branza de burduf-si va debuta pe alte categorii din piata.

“In a doua jumatate a anului, Albalact va functiona integrat, cu capacitatile de productie extinse, in fabrica noua Albalact Oiejdea si fabrica de branzeturi Raraul Campulung Moldovenesc. Pentru vara acestui an am planificat finalizarea investitiilor in valoare de aproximativ 2 milioane de euro in fabrica Raraul Campulung Moldovenesc. Tocmai am deschis si noul centru logistic din Bucuresti, in care am investit aproximativ 3 milioane de euro, iar prima etapa de modernizare a fermei proprii de la Vaidei, cu investitii de 2 milioane de euro, este aproape incheiata”, afirma presedintele Albalact.

Cum evolueaza business-ul Albalact

Cum evolueaza business-ul AlbalactPotrivit raportului financiar al Albalact, afacerile companiei pe primul trimestru al acestui an arata o crestere cu 33,6%, de la 46.179.551 lei in primul trimestru din 2008, la 61.699.558 lei in primul trimestru din 2009. In plus, profitul inregistrat de Albalact in primele trei luni ale acestui an a crescut cu 249,2% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, de la 836.711 lei la 2.085.122 lei in primul trimestru al acestui an.

De asemenea, Albalact a raportat o cifra de afaceri cu 23,2% mai mare in 2008, ajungand la 190, 5 mil. lei in 2008, de la 154, 6 mil. lei in 2007. In schimb, profitul inregistrat anul trecut a fost de numai 606.579 lei, pe fondul cheltuielilor foarte ridicate determinate de pornirea fabricii de la Oiejdea. In 2007, Albalact a atins un profit de 3.236.032 lei, conform datelor companiei.

“Preconizam o crestere in continuare a companiei pentru a doua jumatate a anului, ca urmare a dezvoltarii productiei pe categoria branzeturilor in fabrica Raraul. Vom lansa produse noi sub brandurile noastre si vom extinde distributia”, spune Traian Simion (foto), director general Albalact.

In toamna anului trecut, Albalact a relocat intreaga productie de lactate in noua fabrica de la Oiejdea, care a presupus o investitie de peste 17 milioane de euro. La scurt timp, Albalact a achizitionat 77% din actiunile societatii Raraul SA Campulung Moldovenesc pentru intrarea pe categoria branzeturilor.

Infiintata in anul 1971 si transformata in societate comerciala pe actiuni in 1990, Albalact a fost privatizata in 1999. Compania Albalact are peste 500 de angajati si peste 3.500 de actionari si este listata pe piata Rasdaq. Pe langa produsele lactate proaspete comercializate sub brandurile Fulga si Zuzu, Albalact mai comercializeaza unt, iaurt si smantana sub marca De Albalact.

Raraul SA a fost privatizata in anul 1994 intr-una din primele achizitii de tip MEBO (preluare de catre angajati si conducere) din industria romaneasca de lactate. Raraul este specializata in domeniul productiei de branzeturi, inclusiv produse traditionale tip cascaval, cas si urda, precum si in productia de lapte praf, unt si produse proaspete tip smantana, iaurt, lapte batut tip sana si lapte pentru consum.

In anul 2007, Raraul a inregistrat o cifra de afaceri de 16.182.876 lei si un profit net de 438.351 lei.