Singurul plus pe o piata plina de incertitudini

Singurul plus pe o piata plina de incertitudiniIn conditiile in care exportul autohton de mobilier a scazut cu 15% in prima jumatate a anului, potrivit Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR), iar jucatorii din industrie estimeaza un declin de pana la 30% in 2009, retailerul suedez nu se preda si vrea sa termine pe plus anul financiar ce se va incheia la 31 august. “Desi aveam un target de crestere de 10% pentru aceasta perioada, cred ca mai realist este un avans de circa 5%, pana la vanzari de 105 milioane euro”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Cornel Oprisan, retail manager IKEA Romania.

Stadiul prezent al industriei mobilei reprezinta oglinda declinului sectorului imobiliar, considera Oprisan. “Conform unui studiu realizat de firma InterBiz Group, vanzarile de mobila vor scadea in 2009 cu 27%, la circa 820 milioane euro, la nivelul anului 2005, pe fondul blocarii pietei de real-estate”, spune Oprisan, carea adauga ca programul Prima Casa ar putea fi o gura de oxigen pentru ambele domenii.

Retailerul suedez a inregistrat o cifra de afaceri de 99,4 mil. euro in perioada 1 septembrie 2007 - 31 august 2008 din vanzarea a peste 12 milioane de produse.

Aceste estimari sunt sustinute de rezultatele obtinute de companie in primul trimestru. “Nu avem inca cifrele semestrului intai, insa in primele trei luni vanzarile au inregistrat o evolutie de 5%”, declara Oprisan.

Compania suedeza este de altfel singura care a anuntat cresteri anul acesta: in februarie, Staer raporta o scadere de 20% a vanzarilor in prima luna a anului fata de perioada similara a anului precedent, Elvila, controlata de omul de afaceri Viorel Catarma, anunta, de asemenea, un declin de 10% in primele patru luni ale anului, iar grupul Mobexpert, detinut de Dan Sucu, comunica o reducere de 5% a vanzarilor.

Produsele de mobilier au contribuit cu aproximativ 60% la vanzarile magazinului IKEA din Baneasa, restul reprezentand accesorii si decoratiuni pentru casa.


IKEA Romania, ocolita de restructurari

IKEA Romania, ocolita de restructurariChiar daca la nivel de grup retailerul suedez a concediat aproximativ 5.000 de angajati ai diviziilor din toata lumea, din cauza crizei globale, IKEA Romania nu face restructurari si incepe un program dinamic de training al angajatilor. “Numarul angajatilor IKEA a ramas acelasi de anul trecut, circa 500 de persoane, restructurarile la nivel de grup fiind facute doar in pietele unde era necesar”, spune Oprisan.

Nici angajatii care anul trecut se perindau de la o companie la alta nu isi mai permit acest lux si fluctuatia de personal este aproape nula. “In 2008 aveam o fluctuatie de personal de 25%, majoritatea celor care plecau fiind tineri care nu se gandeau la ce pot ei sa faca pentru o companie, ci la ce poate compania sa faca pentru ei. Anul acesta insa fluctuatia este aproape zero”, mai declara Oprisan.

Cu o forta de munca constanta si cu mai putina valva decat in anii precedenti IKEA a decis anul acesta sa investeasca in trainningul angajatilor pentru a-si eficientiza costurile si a spori atractivitatea. Astfel, anul acesta bugetul pentru trainuirea angajatilor este de 7 ori mai mare decat ce de anul trecut, pana la cateva sute de mii de euro. ”Toti cei 500 de angajati vor beneficia anul acesta de training, fiind cel putin 3 cursuri comune pentru ca apoi fiecare sa faca pe specializarea sa”, explica reprezentantul IKEA.

Gigantul suedez a concediat pe plan mondial aproximativ 5.000 de angajati, din cauza crizei globale. "Nu am mai redus niciodata atat de drastic numarul angajatilor, dar o astfel de masura a fost necesara pentru ajustarea costurilor si capacitatii in functie de cererea sub asteptari", a declarat privitor la acest subiect directorul general al companiei, Anders Dahlvig (foto).

Clienti mai indecisi si mai atenti la pret

Clienti mai indecisi si mai atenti la pretIn ceea ce priveste obiceiurile de cumparare ale clientilor se observa doua tendinte principale, in opinia sefului IKEA: acestia se orienteaza catre produse cu un raport calitate-prêt cat mai bun si au nevoie de mai mult timp ca sa se decida. “Nu mai exista cumparaturi de impuls, ci doar cumparaturi planificate”, a mai observat Oprisan.

El considera ca un mare plus pentru compania pe care o reprezinta in Romania este faptul ca este singura care are tot timpul toate produsele pe stoc. “Avand toate produsele pe stoc clientii isi permit, de exemplu, sa isi cumpere un dormitor pe bucati intr-o perioada mai lunga de timp fara teama ca nu il vor gasi. Astfel, nu mai apeleaza la credite de consum. De ce sa iei credite ca sa-ti cumperi mobila cand poti sa ti-o cumperi in timp fara niciun fel de dobanda?”, considera oficialul IKEA.

Unul dintre obictivele la care Oprisan tine foarte tare anul acesta este mentinerea numarului de vizitatori pe care magazinul din Baneasa i-a avut anul trecut.

“Nu profitabilitatea este principalul nostru obiectiv anul acesta. Suntem relativ recent pe piata din Romania si ne intereseaza sa intram in constiinta consumatorilor. De aceea, cel mai important obiectiv este mentinerea aceluias numar de vizitatori din 2008, 3 milioane de persoane. In primele 6 luni cifrele sunt similare anului precedent”, explica Oprisan.

Urmatorul magazin IKEA in Romania, cel mai devreme la inceputul lui 2011

Urmatorul magazin IKEA in Romania, cel mai devreme la inceputul lui 2011In ciuda actualului context economic compania nu a renuntat la planurile de dezvoltare pe piata locala si profita de reducerea pretului terenurilor.

“Chiar daca pe partea de vanzare suntem dezavantajati de declinul drasctic al pietei de real estate, in ceea ce priveste planurile de dezvoltare acest lucru ne ajuta pentru ca putem cumpara mult mai ieftin. In prezent tatonam 10 locatii atat in Capitala, cat si in alte orase importante, insa nu ne-am decis inca”, spune acesta.

Odata achizitionat terenul este nevoie de o perioada de un an si jumatate pana la deschiderea magazinului, asadar urmatorul magazine IKEA din Romania ar putea fi deschis cel mai probabil in prima jumatate a anului 2011, in conditiile in care se va achizitiona una sau mai multe locatii pana la finele acestui an.

Anul acesta, IKEA are in plan inaugurarea a 14 magazine, investitie care se ridica in total la 1,07 miliarde euro.

Marca IKEA a fost inregistrata in anul 1943 in Suedia, magazinul din Romania, deschis in 2007, fiind cel de-al 253-lea deschis in a 35-a tara.