Focus pe profit

Focus pe profit“Scopul nostru nu a fost cresterea cotei de piata, ci focalizarea pe cresterea profitabilitatii”, a declarat Robert Popescu, CEO-ul companiei, in cadrul conferintei de presa in care au fost anuntate rezultatele pentru primul semestru al anului.

Chiar daca vanzarile au fost mai slabe cu opt procente fata de primele sase luni ale lui 2008, managerii A&D Pharma se declara “multumiti” de rezultate – un nivel al profitabilitatii semnificativ imbunatatit, reduceri de costuri si o datorie totala constanta.

La sfarsitul lunii iunie a lui 2008, compania a inregistrat un profit de nici un milion de euro (0,9 mil. euro), pe fondul necorelarii preturilor la medicamente la evolutia cursului leu/euro, au explicat atunci reprezentantii companiei, ceea ce a generat pierderi de opt milioane de euro. Tot in aceeasi perioada, actiunile A&D Pharma s-au prabusit pe bursa de la Londra, devalorizandu-se de peste patru ori in numai sase luni, pana la nivelul de 3,5 euro.

A&D Pharma: Afaceri in scadere cu 8% in S1

Planuri timide pentru semestrul doi

Planuri timide pentru semestrul doiIntre timp, compania a trecut printr-un proces de restructurare, atat la nivel de management, care a consemnat plecarea in toamna a CEO-ului Dragos Dinu, a CFO-ului Roger de Bazelaire, cat si la nivel de personal, prin suprimarea a aproximativ 500 de locuri de munca (de la 3.600 de angajati in luna august 2008, la circa 3.100 in prezent). “Nu a fost vorba despre disponibilizari, ci despre o <<redesenare>> a posturilor, astfel incat sa eficientizam cat mai mult atributiile fiecarui angajat si timpul folosit pentru indeplinirea acestora”, a explicat Popescu. Ca parte a strategiei de eficientizare a operatiunilor, managerii A&D Pharma au inghetat salariile si au renegociat chiriile in jos, cu pana la 20%.

“Eficientizare” va ramane, in continuare, cuvantul de ordine pentru managerii A&D Pharma, care isi mentin declaratiile cu privire la proiectul de extindere a afacerilor, atat la nivel local, cat si regional. In acest scop, A&D Pharma va contracta in zilele urmatoare un imprumut de 100 de milioane de euro pe trei ani, de la cinci banci din Romania, potrivit lui Dimitris Sophocleous (foto), CFO-ul holdingului olandez. Noua linie de credit este, de fapt, o prelungire a celei vechi, tot de 100 de milioane de euro, care expira luna aceasta.

Cu banii obtinuti de la cele cinci banci romanesti, managerii intentioneaza sa extinda reteaua de farmacii Sensiblu cu zece noi unitati pana la sfarsitul anului, investitie cifrata la circa un milion de euro. Alte 400.000 de euro vor merge catre deschiderea a patru noi magazine L’Occitane, tot in aceeasi perioada de timp.

Nimic nou pe frontul de est

Nimic nou pe frontul de est“Suntem atenti la fiecare investitie noua pe care o facem, mai ales pe timp de criza”, a subliniat Sophocleous cu privire la planurile grupului de extindere pe plan regional, adaugand ca sunt analizate oportunitati din estul Europei, inclusiv cele oferite de Ozone, fara a oferi detalii. “Nu avem nimic de spus in legatura cu Ozone fata de data trecuta (Dimitris Sophocleus a avansat acum cinci luni ipoteza potrivit careia Ozone ar putea sa fie integrate in A&D Pharma – n. red.), nu integram nimic, avem doar o relatie comerciala”, a spus CEO-ul companiei.

In urma cu o saptamana, producatorul local de medicamente LaborMed, controlat de fondul de investitii Advent International, a preluat portofoliul de produse al Ozone Laboratories, precum si brandul Ozone, dupa ce compania fusese scoasa la vanzare inca din vara anului trecut. Varianta integrarii Ozone in A&D Pharma ramane valabila insa, potrivit surselor din piata, care sustin ca in cazul in care nu se vor gasi cumparatori, filialele din Polonia, Cehia si Slovacia ar putea intra sub umbrela A&D Pharma. Grupul Ozone este controlat de aceiasi actionari care detin si majoritatea actiunilor la A&D Pharma - este vorba despre Ludovic Robert, Michel Eid, Roger Akoury si Walid Abboud.

Executivul de la A&D Pharma a mai precizat ca nu mai sunt interesati de oportunitatile de pe pietele ex-sovietice, in conditiile in care aceastea “prezinta un risc prea mare”. Popescu a explicat ca in alegerea tarii primeaza “avantajele strategice” si ca deocamdata pietele din Ucraina si Bielorusia, analizate anterior, nu mai prezinta niciun interes. A&D Pharma a deschis anul trecut un birou de reprezentanta in Ungaria pentru activitatile de marketing & sales, acesta reprezentand a doua miscare de extindere in afara granitelor - grupul mai este prezent si pe piata din Republica Moldova.

Adio cresteri in farma

Adio cresteri in farmaExecutivii A&D Pharma s-au ferit sa faca estimari cu privire la evolutia pietei farma pe intreg anul, declarand doar ca perspectivele, cel putin asa cum se arata in primele cinci luni (o crestere de 20% - n. red.), sunt optimiste. “Nu stim cu cat va creste piata per ansamblu, dar suntem siguri ca afacerile noastre vor avansa peste piata”, spune Popescu, concluzionand ca nu se asteapta prea curand la cresteri precum cele din anii trecuti.

Concret, pentru divizia Marketing & Sales, oficialii A&D Pharma prevad o marja de profit mai mare decat cea a activitatii de distributie, prin extinderea serviciilor de profil pentru produsele eliberate de baza de reteta, parteneriate cu noi furnizatori pe segmentul OTC-urilor (medicamente fara prescriptie medicala) de nisa si extinderea portofoliilor la nivel regional, cu accent pe produse non-farmaceutice.

In ceea ce priveste divizia de distributie clasica, managerii A&D Pharma se asteapta la o presiune mai mare asupra marjelor de profit, care vor compensate prin largirea portofoliului de produse si prin consolidarea pozitiei pe piata.

Sensiblu isi va imbunatati performantele, sustin acestia, prin extinderea noului model de farmacie, cresterea cifrei de afaceri si deschiderea de noi unitati.