Oferta mult prea tentanta pentru un refuz

Oferta mult prea tentanta pentru un refuz„Toata lumea a castigat bine. Nu am fi obtinut acelasi pret daca am fi vandut anul acesta”, spune Lutz Stache (foto) cu privire la vanzarea grupului de firme Simcor catre Macon Deva, controlata de fondul de investitii polonez Enterprise Investors. Mai exact, prin vanzarea participatiilor detinute in cadrul celor sapte firme in buzunarul omului de afaceri au intrat 50 de milioane de euro din totalul tranzactiei cifrate la 53 de milioane de euro. Restul i-a revenit lui Mihai Voiculescu, asociatului sau, care a investit ulterior in domeniul imobiliar.

Stache spune ca la momentul preluarii Simcor, in urma cu 12 ani, compania era falimentara si ca a investit, de-a lungul timpului, peste 15 milioane de euro in modernizarea si rentabilizarea acesteia. „Am reinvestit mereu profitul si s-a dovedit ca am avut o strategie buna”, declara omul de afaceri, adaugand ca a analizat patru oferte de preluare inainte de vanzarea catre Macon. Oferta celor de la Macon s-a dovedit a fi „mult prea tentanta” pentru Stache, care este sigur ca nu ar fi obtinut aceeasi suma in actualul context economic.

„A vandut la timp, chiar inainte de criza”, spune Valentin Tarus, fondatorul distribuitorului farma Remedia, despre noul sau partener de business. Lutz Stache a inceput sa cumpere actiuni la Remedia inca de la inceputul anului, ajungand in prezent la o participatie de 23% in cadrul distribuitorului si retailerului farmaceutic, cu afaceri de 36,6 milioane de euro in 2008. Alaturi de Tarus, care controleaza pachetul majoritar de actiuni, omul de afaceri german va investi un milion de euro intr-un proiect de farmacie online, care ar putea fi implementat pana la sfarsitul anului.

Banii se intorc in Romania

Banii se intorc in RomaniaCele mai mari investitii ale sale din Romania sunt insa directionate catre fabrica de var achizitionata in mai de la grupul siderurgic Mittal Steel Galati. Lutz Stache a achizitionat, acum trei luni, prin firma AHG Simcor Industry, subsidiara locala a grupului cu acelasi nume pe care il detine in Germania, fabrica de var de la Mittal Steel.

Pana la finalizarea noii fabrici de la Galati, in 2011, care va lua locul celei preluate, Lutz va investi 40 de milioane de euro, unitatea de productie fiind proiectata la o capacitate de 400.000 de tone de var pe an. In aceste conditii, fabrica ar putea genera vanzari de 35-40 de milioane de euro, de cinci ori mai mult decat in prezent. Fabrica produce exclusiv pentru Mittal Steel, varul intrand in compozitia otelului. „Caut si alti clienti, am interes oriunde se pot castiga bani”, declara omul de afaceri despre posibilitatea ca fabrica sa furnizeze var si pentru alte companii.

Grupul AHG Industry, al carui unic actionar este Lutz Stache, desfasoara activitati de productie de materiale de constructii si in alte tari ca Polonia, Turcia, Emiratele Unite Arabe, Irak si China, ajungand anul trecut la o cifra de afaceri de 700 de milioane de euro si un numar total de 10.000 de angajati. „Bani si profit se castiga in fiecare tara, nu avem pierderi. Sunt tari unde avem rentabilitate de peste 20%, asa cum este cazul Irakului sau Chinei, dar si in Romania sunt multumit mai mult decat am planuit. Stiu ca suntem pe drumul cel bun”, spune increzator omul de afaceri.

Pentru anul acesta, Stache estimeaza un plus „usor” de zece milioane de euro la cifra de afaceri, pana la 710 milioane de euro, in functie de finalizarea investitiilor in curs, printre care si cele din Romania, sub impactul crizei economice. „Chiar si pe timp de criza, trebuie sa continui investitiile si sa ma lupt sa obtin ceea ce mi-am propus”, afirma proprietarul AHG Industry.

Nebunia imobiliara are un nume: Baneasa

Nebunia imobiliara are un nume: BaneasaActuala criza economica nu este primul moment dificil pe care Stache l-a trait ca investitor. El povesteste ca s-a „antrenat” pentru astfel de situatii in 1994, in Germania, cand industria constructiilor a inceput sa scada cu 20-30% in fiecare an, dar si in Polonia, in 1998 cand, constrans de un mediu de afaceri din ce in ce mai dificil, a vandut „la timp” doua fabrici, iar pe cea de-a treia „prea tarziu”.

Omul de afaceri crede ca in Romania s-au facut greseli majore, „mai ales in domeniul imobiliar”. Erori care au grabit declansarea crizei si mai apoi au adancit-o. „S-au acordat credite foarte mari in domeniul real-estate-ul, pana s-a ajuns la preturi foarte mari, cele mai ridicate din Europa”, este de parere Stache. El spune ca daca in Germania un metru patrat pentru un spatiu de birouri intr-o zona buna costa 5-10 euro, in Bucuresti preturile sunt „cel putin duble” si in mod nejustificat. „Acest proces trebuie sa se linisteasca, iar nebunia asta se vede cel mai bine in zona Baneasa; nicaieri in lumea aceasta nu am mai vazut atatea case construite asa de aproape de aeroport, nici macar in Londra, acolo unde pistele sunt amplasate chiar in centrul orasului”, afirma Stache.

Pentru acesta, verdictul este clar: nebunia imobiliara ne-a adus mai aproape de criza. Solutia, pe viitor, este contractarea a cat mai putine credite de la banca, mai ales in Romania, unde dobanzile sunt ridicate. „Trebuie sa gestionezi foarte atent banii si sa-ti consolidezi afacerile, punand pret pe oamenii care lucreaza in companie”, crede antreprenorul.

Romania, o piata foarte interesanta

Romania, o piata foarte interesantaLutz Stache a inceput sa investeasca in Romania inca din anii '90, aducand grupul de firme Simcor in pozitie de lider pe piata constructiilor din Romania. A iesit din afacere chiar inainte de declansarea crizei, obtinand la vanzarea companiei, potrivit surselor, dublul investitiilor facute pana atunci.

In afara de AHG si participatia in cadrul Remedia, omul de afaceri spune ca mai are in lucru si alte proiecte de achizitii, despre care nu a oferit detalii deocamdata. „Mai am si acum actiuni in cadrul unor firme de ateriale de constructii, insa nu sunt implicat in vreun alt fel. Am mai cumparat pe ici, pe colo, dar nu ca in cazul Remedia”, s-a limitat sa comenteze omul de afaceri. Pentru anul in curs, Remedia tinteste o cifra de afaceri de 150 de milioane de lei (35,2 milioane de euro) si un profit de doua milioane de lei aproximativ 47.000 de euro, potrivit informatiilor reprezentantilor companiei.

Acesta a argumentat ca nu a mai fost interesat si de alte companii din industria farmaceutica si ca a ales Remedia pentru are cel mai mare potential de dezvoltare de pe piata. „ Romania s-a dezvoltat foarte mult fata de cum era cand am venit prima data. Daca as trai 200 de ani, m-as muta aici si as investi mereu in Romania”, mai spune proprietarul AHG Industry.