Criza economica afecteaza tot mai puternic majoritatea companiilor, prin scaderea vanzarilor, ingreunarea accesului la finantare, reducerea considerabila a lichiditatilor si cresterea numarului de falimente in ultimele luni.
Comertul cu amanuntul reprezinta sectorul de activitate in care au fost inregistrate cele mai multe falimente in primul semestru din 2009, mai exact
2.136 de cazuri sau
20,47% din totalul falimentelor, potrivit unui studiu privind evolutia numarului de falimente in Romania realizat de sucursala locala a Coface, pe baza cazurilor inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului.
Studiul Coface precizeaza ca prin denumirea generica de "falimente" au fost luate in considerare toate cazurile de insolventa inregistrate si anume companii pentru care s-a deschis o procedura de faliment sau aflate in reorganizare judiciara si firme pentru care a fost inchisa procedura de faliment.
Astfel, in prima jumatate a lui 2009, au fost inregistrate
10.435 de companii care se aflau in diverse stadii ale procedurii de insolventa, dintre care
5.222 de firme se aflau in procedura generala de insolventa, 2.353 erau in procedura simplificata, 2.851 intrasera in faliment, iar 9 se aflau in reorganizare judiciara.
Fata de perioada similara din 2008, in prezent numarul dosarelor de insolventa a crescut cu aproximativ 40%, ajungand de la 7.434 cazuri, la 10.435.
Primele trei sectoare de activitate din topul falimentelor sunt comertul cu amanuntul, comertul si ridicata si distributie si constructie, ele avand o pondere de peste 50% in totalul cazurilor.
"In continuare comertul prin hypermaketuri contribuie la cvasi disparitia micilor comercianti, numarul de cienti inca dispusi sa achizitioneze de la acestia continuand sa scada. Ramane de vazut daca pana la finalul crizei va exista o schimbare, in conditiile in care acum multi cumparatori prefera sa cumpere mai putine produse (chiar daca mai scumpe) de langa casa, practic strictul necesar, decat sa mearka la un hypermarket unde tentatia gamei de produse va incarca la final factura platita pentru cumparaturile facute", se explica in raportul Coface Romania.
Aproape totul despre insolventa: Cum pot companiile sa castige timp pentru a se reorganiza