Gerovital, filon de aur neexploatat de zeci de milioane de lei

Gerovital, filon de aur neexploatat de zeci de milioane de lei“Vrem sa reconsideram brandul Gerovital, pentru ca este un produs aparent neglijat. Vom profita de renumele marcii, care este foarte ceruta in afara tarii, pentru a o relansa si a o repozitiona”, a declarat Dan Ivan (foto), country manager Sanofi-Aventis Romania si totodata presedinte al Consiliului de Administratie in cadrul Zentiva la nivel local. In prezent, tratamentul impotriva imbatranirii inregistreaza “vanzari derizorii” la export, iar in tara de sub un milion de euro, pe cand potentialulprodusului ar fi de “zeci de milioane de lei”, dupa cum apreciaza seful Sanofi-Aventis Romania.

“Vom investi oricat de mult pentru a relansa acest brand, in limitele profitabilitatii”, a adaugat Ivan, fara sa ofere detalii cu privire la bugetul alocat revigorarii Gerovital. Produsul, creat de Ana Aslan in anii ’50, este unul dintre cele mai renumite produse geriatrice, personalitati precum Pablo Picasso, Salvador Dali, John F. Kennedy, Marlene Dietrich sau Charles de Gaulle fiind printre consumatorii fideli. In ciuda slabei prezente la export, Gerovital continua sa “inregistreze permanent solicitari din strainatate”, potrivit reprezentantilor companiei.

Gerovital nu este singurul produs de renume aflat in portofoliul Zentiva, prezent pe plan local prin preluarea, in 2005, a fabricii bucurestene de medicamente Sicomed, cel mai mare producator roman. Algocalmin si Antinevralgic sunt “vedetele” segmentului de analgezice, cu vanzari de un milion, respectiv 600.000 de unitati pe luna (date disponibile pentru vara lui 2008), ceea ce inseamna cote de piata de 22%, respectiv 12% (date disponibile pentru vara lui 2008) . Ambele produse sunt medicamente eliberate fara prescriptie medicala (OTC), Algocalminul avand o traditie de peste 40 de ani pe piata romaneasca.

“Avem marele avantaj al productiei locale si al unei game extinse de produse in zona de OTC-uri (medicamente eliberate fara prescriptie medicala - n. red.)”, spune Dan Ivan. Sanofi-Aventis a devenit astfel lider pe piata medicamentelor fara prescriptie medicala, cu o cota de piata de 15,2% in valoare si de 22,7% in volum, avand in portofoliu branduri recunoscute precum Algocalmin, Antinevralgic, Dicarbocalm, Modafen sau Magne-B6.

In prezent, portofoliul reunit al Sanofi-Aventis are in jur de 252 de produse, dintre care 193 – prescriptibile, 30 OTC-uri, suplimente alimentare si 20 de vaccinuri. “Compatibilitatea dintre cele doua portofolii a fost de aproape 100%, dar pentru ca tranzactia sa fie aprobata de Consiliul Concurentei, a trebuit sa renuntam la trei produse”, a mai spus seful Sanofi-Aventis.

Este vorba despre Maalox, Scobutil si Antropina, produse care genereaza in jur de un milion de euro si care au fost preluate de grupul farmaceutic elvetian Nycomed. “Daca nu ar fi fost conditionarile puse de Consiliul Concurentei, cu siguranta nu am fi renuntat la ele”, a adaugat Ivan.



Exportul debuteaza cu Germania

Exportul debuteaza cu Germania“Ne-am propus sa reincepem exporturile pentru ca produsele sunt de calitate si au costuri de productie eficiente. Primul produs pe care il vom exporta, incepand cu 2010, este sub forma de comprimate, destinat unor afectiuni din aria urologiei si va fi comercializat pe piata germana”, a declarat Margareta Tanase (foto), directorul operatiunilor industriale din cadrul Zentiva SA. Exportul medicamentului va incepe in prima jumatate a anului, in paralel grupul francez analizand posibilitatea largirii de produse destinate pietelor externe.

In prezent, fabrica din bulevardul Theodor Pallady, care are doua sectii – de tablete si de fiole - functioneaza la 70% din capacitate, restul urmand a fi umplut de medicamentele aduse in urma transferului de produse de la Sanofi-Aventis catre Zentiva. Sanofi-Aventis a decis deja inceperea productiei unui nou medicament la fabrica bucuresteana, a dezvaluit Dan Ivan.

La inceputul lunii septembrie, compania a anuntat ca departamentul de ambalare din cadrul sectiei de tablete isi va intrerupe activitatea in perioada 21 septembrie-8 noiembrie, celelalte sectii urmand a fi inchise in intervalul 14 septembrie – 1 noiembrie. “Am suspendat productia din cauza situatiei din piata, dar si pentru ca aveam un nivel suficient de stocuri. Nu avem in plan o noua oprire a productiei”, a subliniat seful Sanofi-Aventis.

Fabrica din Bucuresti are o capacitate anuala de productie de peste 100 de milioane de cutii. Una din sapte cutii de medicamente distribuite pe plan local, sustin reprezentantii companiei, este furnizata de grupul Sanofi-Aventis in Romania. Volumele de productie la nivel local vor fi suplimentate prin noile medicamente care vor fi fabricate la Bucuresti, dar ar putea fi sporite si prin achizitii. "Studiem toate oportunitatile la nivel de grup. Am trimis deja la sediul central propuneri de achizitii in Romania care urmeaza a fi analizate", a declarat Ovidiu Saltas-Dabija, director medical in cadrul Sanofi-Aventis Romania.

Reprezentantii companiei nu au oferit detalii cu privire la propunerile inaintate, seful Sanofi-Aventis comentand doar ca grupul este deschis oportunitatilor care ar putea sa se concretizeze prin achizitii daca portofoliile sunt complementare. Dabija a mai afirmat ca propunerile vizeaza companii farma, achizitiile putand tinti producatori, produse sau servicii.

"Iar daca se gaseste aceasta compatibilitate intre portofolii, ritmul achizitiilor facute de Sanofi-Aventis pana acum ne arata ca deciziile de achizitie se iau foarte repede. Cand vorbim despre achizitii, bineinteles ca ne gandim si la cresterea cotei de piata", a adaugat Ivan.

Cum a ajuns fosta fabrica Sicomed in portofoliul Sanofi-Aventis

1962 - este infiintata la Bucuresti Intreprinderea pentru fabricarea medicamentelor, aflata in proprietatea statului. Ulterior, denumirea societatii se schimba in Intreprinderea de Medicamente Bucuresti
1990 - Compania devine Sicomed (abrevierea specificului activitatii - Sinteze, Conditionari Medicamente)
1999 - se incheie procesul de privatizare, pachetul majoritar de actiuni ale societatii fiind achizitionat de un grup de actionari institutionali, din care faceau parte Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si cateva fonduri de investii
2005 - la sfarsitul anului, grupul farmaceutic Zentiva achizitioneaza Sicomed. Inainte de tranzactia cu Sanofi-Aventis, actionarii majoritari ai Zentiva erau: Sanofi-Aventis Group (24,9%), Generali PPF Holding B.V. (19,2%) si Fervent Holdings Limited (7,6%). Managementul si salariatii detineau impreuna 5,9% din actiuni, iar alti investitori institutionali particulari aveau 42,4% din companie.
2009, martie - Sanofi-Aventis preia controlul companiei cehe Zentiva



Romania, raiul exportului paralel

Romania, raiul exportului paralel"Cu un pret la minimele europene, Romania devine raiul exportului paralel si exista riscul ca romanii sa ramana, la un moment dat, fara medicamentele de care au nevoie", spune Dan Ivan, seful Sanofi-Aventis Romania.

In prezent, pretul unui medicament cu prescriptie din Romania este cel mult egal cu pretul cel mai mic dintr-un numar de 12 tari membre ale Uniunii Europene. Pe scurt, medicamentele de import sunt daca nu cele mai ieftine din Romania, printre cele mai ieftine din spatiul comunitar, devenind astfel tinta distribuitorilor care vor fi tentati sa le reexporte catre state unde acelasi produs este mai scump.

Comertul paralel este o activitate legata si are un efect pozitiv asupra intensificarii competitiei din piata farma, insa exista si un revers al medaliei: la un moment dat, piata interna poate fi "golita" de unele produse atractive pentru comertul paralel. In medie, dureaza intre sase si 18 luni pentru ca un producator sa poata livra o comanda suplimentara de volum; ca urmare, unele produse foarte solicitate prin comertul paralel vor fi mai greu de gasit pe piata sursa.

Pentru Sanofi-Aventis, suplimentarea volumelor de medicamente pentru piata romaneasca, in cazul in care unele produse nu se vor gasi, ar putea dura pana la o jumatate de an. "Nu cred ca se va ajunge in situatia ca pacientii sa nu mai aiba medicamente, pentru ca noi avem un sistem de alerta la nivel european si stim in fiecare moment situatia volumelor", a explicat pentru Wall-Street seful grupului francez. Acesta a mai precizat ca in cazul in care se va atinge un nivel alarmant de mic al profitabilitatii pentru un anumit produs nu se va recurge la stoparea vanzarii acestuia.

Producatorul francez de medicamente Sanofi-Aventis (inclusiv Zentiva) a raportat in perioada august 2008-august 2009 vanzari pe piata locala de 730 de milioane de lei (190 de milioane de euro) si o cota de piata de 10% ca valoare. Conform companiei de cercetare a pietei farma Cegedim, vanzarile consolidate din intervalul analizat confirma pozitia de lider a organizatiei combinate din punct de vedere valoric - cu o cota de piata de aproximativ 10%, si in volum de circa 16%. Grupul totalizeaza astfel vanzari de 730 de milioane de lei si aproximativ 77 de milioane de unitati comerciale.

Pentru sfarsitul de an, compania se asteapta la rezultate mai bune decat cele la nivel de piata, dar oficialii acesteia nu au facut niciun fel de estimari. "Chiar daca piata va creste, si este vorba despre crestere in lei, atunci va fi este un succes al pietei romanesti", a precizat Ivan. Rezultatele companiei sunt impactate, pe de o parte, de fixarea preturilor la medicamente la mininul european si la un curs valutar cu 10% mai mic decat cel real, iar pe de alta de clawback-ul initiat de fostul ministru Bazac.

“Clawback” este un sistem prin intermediul caruia toti producatorii de medicamente care desfac produse pe piata romaneasca vor contribui la finantarea sistemului public de sanatate cu 5% pana la 11% din veniturile realizate in urma vanzarii produselor.

"Taxarea pe vanzari (clawback-ul - n. red.) ne afecteaza cu 70 de milioane de lei, ceea ce inseamna circa 10% din cifra totala de vanzari", a declarat Dan Ivan, subliniind totodata si efectul pierderilor generate de diferentele de curs valutar. "Criza afecteaza toata piata, nu exista producator care sa nu resimta efecte negative. Finantarea nu va fi mai buna decat in 2009 pentru ca sectorul farma din Romania nu este unul predictibil", a subliniat seful Sanofi-Aventis Romania.

Dupa zece ani de stabilitate, 2009 a rasturnat topul marilor jucatori din farma locala

Trimestrul al treilea din 2008 a adus schimbari majore in clasamentul principalelor companii farma prezente in Romania, potrivit Cegedim. Roche a urcat atunci pe primul loc, iar GlaxoSmithKline (GSK) - liderul ultimilor zece ani - a picat pe pozitia a treia, locul secund fiind ocupat de Sanofi-Aventis. Prin cumularea vanzarilor, Sanofi-Aventis trece acum in fruntea clasamentului, lasand in urma competitorii sai din ultimii ani - Roche, GSK si Novartis.

Grupul Sanofi-Aventis este liderul pietei farmaceutice din Europa si detine a patra pozitie la nivel mondial. Dupa integrarea companiilor Zentiva, Medley si Kendrick, unul dintre principalele obiective este consolidarea pozitiei in zona de medicamente generice, cu o focalizare pe Europa Centrala si de Est, precum si pe America Latina. In Romania, Sanofi-Aventis are 900 de angajati - 400 in zona comerciala si ceialalti sunt implicati in operatiunile industriale (in fabrica).

Grupul farmaceutic Zentiva detine unitati de productie in Cehia, Slovacia, Romania si Turcia, in cadrul carora lucreaza peste 6.000 de angajati. Compania este cotata la Bursele de Valori din Praga si Londra. Zentiva este listata si la Bursa de Valori Bucuresti, dar Sanofi-Aventis intentioneaza delistarea acesteia.

Afla cand se va acutiza lipsa de medicamente din farma din cauza comertului paralel.