In cautarea unui petitor

In cautarea unui petitor“Dan, daca pana la sfarsitul lui ianuarie nu reusim sa vindem compania, atunci trebuie sa vii sa ma ajuti”, i-a spus Walid Abboud, unul dintre actionari, lui Dan Schiopu (foto), fost CEO al Ozone Romania in perioada 2002-2006. “Eram destul de sigur ca vanzarea nu va avea loc, asa ca am revenit la Ozone in februarie (2009 - n. red.), pentru a-l ajuta pe Walid”, povesteste managerul intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru Wall-Street.

Intors dupa trei ani in care s-a ocupat exclusiv de Hyllan, propriul business din domeniul exportului de medicamente, Schiopu a gasit o companie schimbata, scoasa la vanzare de cateva luni bune, care inca nu-si gasise “petitorul”, desi actionarii erau hotarati sa vanda. Varianta continuarii investitiilor iesise deja din discutie, in conditiile in care afacerile in Romania ajunsesera la un nivel de plafonare inca din 2006, iar dintre filialele regionale - Cehia, Slovacia, Ungaria, Bulgaria si Polonia - doar ultima reusise sa faca profit.

La pachet cu participarea la negocierile in vederea vanzarii a venit si contractul de management ca vicepresedinte al companiei, fiind subordonat direct lui Walid Abboud; mandatul de vicepresedinte a durat pana la incheierea tranzactiei cu LaborMed, in iulie.

Ceilalti manageri, care asigurasera conducerea Ozone in perioada in care Schiopu lipsise – Christopher Henwood, CEO al grupului, si Ruxandra Nastase, director general al Ozone Romania – iesisera din ecuatie inca de la inceputul anului. Motivul principal, spun surse apropiate actionarilor, au fost slabele rezultate – Henwood ar fi trebuit sa se ocupe de extinderea Ozone in Rusia si in tarile ex-sovietice, iar Ruxandra Nastase – de sporirea profitului, dar niciunul dintre ei nu a reusit sa se ridice la asteptarile actionarilor. “Cand m-am intors, am pus conditia sa nu ma intereseze de manageri, asa ca nu stiu motivele pentru care au plecat”, sustine Schiopu.

Anuntul de vanzare a Ozone Laboratories a venit in vara lui 2008, atunci cand actionarii au angajat banca de investitii Rothschild pentru a o asista in procesul tranzactiei; pana la sfarsitul anului insa, negocierile dadeau semne sa esueze, pretentiile actionarilor scazusera deja, iar perspectivele deveneau din ce in ce mai putin favorabile la orizontul anului de criza 2009, unul care se va dovedi extrem sa sarac in sectorul M&A (fuziuni si achizitii).

“Tranzactia a fost una destul de mare pentru anul acesta, dar a depins foarte mult de consultanti, cei care pot sa te invete anumite subtilitati, dar si de casa de avocatura, care te ajuta sa-ti cunosti mult mai bine cumparatorul si sa-ti evaluezi posibilitatile”, este de parere fostul vicepresedinte al Ozone, cel care a participat activ la negocierile cu LaborMed, controlat de fondul de investitii american Advent International. LaborMed, care are o fabrica de medicamente in Bucuresti, a preluat atunci, contra unei sume de 25 de milioane de euro, intregul portofoliu de 400 produse al Ozone.

Continua sa navighezi slideshow-ul pentru a afla povestea din spatele tranzactiei Ozone-LaborMed.

Meciul greilor: Stead, negociatorul dur, fata in fata cu Abboud, negociatorul subtil

Meciul greilor: Stead, negociatorul dur, fata in fata cu Abboud, negociatorul subtilTranzactia cu Ozone Laboratories, prin care LaborMed a preluat portofoliul de 400 de produse, i-a asigurat companiei conduse de Stephen Stead nu numai o cifra de afaceri dubla, dar si o rampa de lansare catre pietele din Europa Centrala si de Est. Labormed incercase si pana atunci sa iasa cu produse pe piata regionala, insa nu cu mult succes, motiv pentru care era in cautarea unei platforme de produse care sa-i asigure penetrarea tarilor din regiune.

Initial, producatorul roman de generice LaborMed a fost interesata de achizitia Ozone, dar pretul era unul prea mare, dupa cum aprecia Stephen Stead (foto), CEO-ul companiei, intr-un interviu acordat anterior Wall-Street. Stephen Stead povestea atunci ca, la inceput, cand Ozone Laboratories a fost scoasa la vanzare, ofertele avansate se ridicau la 100 de milioane de euro, “o suma imensa” pentru posibilitatile LaborMed.

“Am decis ca este o pierdere de timp si am abandonat ideea, asteptand totusi sa vedem care va fi evolutia discutiilor cu ceilalti pretendenti”, spunea CEO-ul LaborMed. Intre timp, pe fondul crizei, pretendentii s-au retras rand pe rand, iar pretul initial s-a depreciat considerabil, pana la un nivel care a devenit interesant pentru Stead. “Voiam sa vedem daca vom obtine pretul la care speram”, puncta Stephen Stead, adaugand ca tranzactia s-a cifrat in jurul valorii de 20-30 de milioane de euro.

Discutiile cu LaborMed au inceput in martie 2009, dar s-au intensificat la sfarsitul lunii iunie, atunci cand s-a conturat si ideea preluarii doar a portofoliului de medicamente. “Timp de trei saptamani am avut discutii intense, iar in ultimele 4-5 zile stateam si 16 ore la masa de negocieri, care aveau loc la sediul casei de avocatura. A fost o perioada extrem de plina, cu foarte multa andrenalina”, marturiseste Schiopu.

La masa negocierilor s-au aflat atunci, din partea Ozone – Walid Abboud, unul dintre cei patru actionari si cel care s-a implicat personal in afacere, Dan Schiopu, care oferea informatii tehnice, si Sorana Constantinescu, cea care se ocupa de partea juridica, iar din partea LaborMed – Stephen Stead, asistat de reprezentanti ai Advent International. Dupa 330 de ore de negocieri, actionarii au decis sa bata palma pentru suma de 25 de milioane de euro si sa vanda intregul portofoliu, sustinut in mare parte de OTC-uri (medicamente eliberate fara prescriptie medicala).

“Stephen Stead este un dur negociator. Walid este subtil”, concluzioneza Schiopu; nu ofera detalii, ci spune doar ca era in interesul tuturor sa castige cat mai mult din negocieri si ca actionarii erau multumiti daca obtineau un pret minim. Daca cele 25 de milioane de euro obtinute sunt sau nu minimul despre care vicepresedintele Ozone vorbeste, nu vom sti din cauza clauzei de confidentialitate a tranzactiei.

Cat despre filialele din Europa Centrala si de Est ale Ozone, situatia inca nu este clara si, oficial, nu s-a luat nicio decizie. Grupul farmaceutic A&D Pharma, liderul pietei de distributie si retail pe plan local, controlat de aceeasi patru oameni de afaceri care au infiintat si Ozone - Ludovic Robert, Michel Eid, Roger Akoury si Walid Abboud, a anuntat deja ca poarta negocieri pentru a le prelua. Inca nu a fost anuntata nicio hotarare in acest sens.

Cantec de lebada la Ozone

Cantec de lebada la Ozone“Am inceput Ozone si tot eu o termin. Sunt Alfa si Omega pentru Ozone”, spune Schiopu glumind, dar cu o unda de tristete. Marturiseste ca intoarcerea la Ozone a fost o responsabilitate, ceva ce trebuia facut cu profesionalism, dar asta nu inseamna neaparat ca este si cea mai placuta misiune. “Este normal sa-mi fi dorit ca Ozone sa-si fi continuat parcursul. Eu am adus-o la vanzari de 30 de milioane de euro, dupa ce in fiecare an isi dubla incasarile, iar mai apoi a trebuit sa particip la vanzarea ei”, explica managerul.

Daca vanzarile mergeau atat de bine, ce nu a functionat totusi? Se pare ca raspunsul trebuie cautat in ultimii trei ani, cand compania nu s-a mai extins la nivel regional, iar profitul nu a mai fost facut public. Cifra de afaceri a crescut in acest rastimp, pana la valoarea de 35 de milioane de euro la nivelul anului 2008, dar marjele de profit nu au fost facute publice.

“Evolutia companiei poate fi privita prin doua mari etape. Prima, cand eram la conducere, si cea de-a doua, dupa ce am plecat. Nu stiu ce ipoteze au stat la baza deciziei de vanzare, pentru ca nu eram in companie la momentul respectiv si nici nu pot sa comentez rezultatele managerilor”, afirma Dan Schiopu.

Faptul este deja consumat. LaborMed a preluat de doua luni portofoliul si face ajustarile necesare pentru a mari gradul de complementaritate dintre portofolii. La putin timp dupa ce a anuntat achizitia produselor Ozone, LaborMed a mai facut publica o tranzactie: cea cu producatorul clujean PlantExtrakt, de la care a cumparat 12 branduri fitoterapeutice. Ozone este acum o companie care nu mai inregistreaza vanzari si care se afla in proces de lichidare. “Trebuie sa ma asigur ca ne luam la revedere pe cale amiabila de la salariati, carora le platim salarii compensatorii, ca ne recuperam creantele din piata si ca ne platim toate datoriile catre furnizori si catre bugetul de stat”, explica Schiopu.

Intregul proces de lichidarea a operatiunilor se va finaliza “candva, anul viitor”, dupa cum estimeaza Dan Schiopu, dar in niciun caz pana la sfarsitul anului.

In momentul de fata, cei 200 de angajati din Romania au plecat deja, firma desfasurand mai mult activitati de contabilitate. LaborMed numara in jur 600 de angajati, la care se vor adauga altii cinci, dupa ce au fost adusi 30 de persoane din cadrul Ozone pentru a se ocupa de OTC-uri, spunea Stephen Stead, la mijlocul lui septembrie 2009.

Viata dupa Ozone

Viata dupa OzoneCand a plecat in 2006 de la sefia Ozone Romania, Schiopu, care avea atunci 34 de ani, a anuntat ca se va ocupa in continuare de un proiect propriu in domeniu – o firma specializata pe exportul de medicamente catre tarile ex-sovietice si pe crearea de branduri. “Am infiintat Hyllan la inceputul lui 2007, cu o investitie de un milion de euro, dar activitatea in sine am demarat-o de abia in 2008”, povesteste antreprenorul, marturisind insa ca in momentul de fata costurile sunt mai mari decat cifra de afaceri.

“Este o compania pe care am facut-o pentru a ramane conectat la industria farmaceutica, in cadrul careia am cea mai mare experienta si de care am si devenit pasionat”, adauga acesta.

De ce a plecat de la Ozone? “Am vrut sa trec si prin perioada de antreprenoriat, sa fac ceea ce-mi doream de mai multa vreme – branding si marketing”, raspunde simplu Schiopu, care spune ca ar dori sa fie din nou in fruntea unei mari companii farma. “M-as vedea din noua manager al unei companii farma. Am avut oferte si pana acum, dar de cand am revenit in Ozone am devenit si mai vizibil, iar ofertele au inceput sa se inmulteasca”, declara antreprenorul, care nu oferit detalii.

Hyllan exporta medicamente de nisa catre tari precum Azerbaidjan sau Kazahstan, acolo unde Schiopu a gasit un partener de business. “Ne-am cunoscut inca de pe vremea cand lucram la Ozone (la vremea acea, actionarii tatonau ideea de a se extinde pe pietele din est – n. red.) si cand am plecat sa-mi fac propriul business am reluat legatura”, potrivit managerului.

Dan Schiopu a inceput sa lucreze in industria farmaceutica in 1998, in cadrul filialei iesene a distribuitorului Mediplus. Mai apoi, a venit in Bucuresti, unde a ocupat o functie administrativa, ca la sfarsitul lui ’99 sa se implice in dezvoltarea business-ului, apropiindu-se totodata de unul dintre actionari – Walid Abboud (foto).

“Ideea Ozone a aparut la sfarsitul lui 2000, cand actionarii s-au gandit sa identifice un eventual producator de medicamente pentru a-si extinde afacerile. Pana la urma, a aparut o modificare in legislatie si am ajuns la formula de productie sub contracte de manufacturing (Ozone nu a fost niciodata producator de medicamente – n. red.). Compania s-a lansat oficial in 2002, avandu-l pe Schiopu drept CEO pana in 2006, cand conducerea a fost preluata de Ruxandra Nastase.

Desi inainte de a intra in industria farmaceutica a lucrat in domeniul turismului, Schiopu spune ca nu-I place sa calatoreasca. “Nu m-as vedea manager in alta tara. Nu-mi prea place sa calatoresc, mai ales cu avionul, desi sunt de multe ori nevoit”, marturiseste managerul, care in prezent se ocupa si de lichidarea afacerilor Ozone din Bulgaria.