Creditarea va fi reluata in primavara

Creditarea va fi reluata in primavara“Banii din banci incep sa strige sa fie folositi. Ei creeaza o anumita presiune pe banci si, de aceea, nu mai pot ramane mult timp acolo. Trebuie sa reintre in economie. Cred ca sunt mult mai multi bani in banci decat nevoile de finantare ale guvernului, bani care pot ajuta intreg mediul economic”, afirma Daniel Guzu, proprietarul Duraziv (fosta Bau Profil), care produce adezivi si profile metalice, in localitatea Popesti Leordeni, din judetul Ilfov.

Compania si-a bugetat pentru anul 2010 afaceri in crestere cu 5-7% fata de nivelul de 9 milioane de euro estimat pentru 2009, mizand pe imbunatatirea conditiilor de creditare si pe continuarea celor doua mari proiecte la nivel national, respectiv termoizolarea blocurilor si programul Prima Casa.

“Mediul de afaceri are nevoie de stabilitate politica, o stabilitate care sa duca la o mentinere a cursului pana in 4,2 lei/euro. Ar fi un dezastru sa aiba loc o crestere de peste 4,2 lei a euro. Din cauza instabilitatii de pana acum a cursului, noi am avut pierderi financiare pentru ca lucram in euro”, spune Guzu.

Compania dispune de o linie de credit “de cateva milioane de euro”, deschisa in urma cu cativa ani.

“Anul acestea ne-am folosit de banii de acasa, cat si linia de credit. Daca nu aveam bani cu care sa venim de acasa era foarte greu pentru business, pentru ca bancile au fost foarte rezervate in a acorda credite”, mentioneaza Guzu.

Omul de afaceri a finalizat anul acesta constructia unei fabrici de adezivi, cu o capacitate anuala de productie de peste 300.000 de tone, care a suportat investitii de circa sapte milioane de euro. De asemenea, in productia de profile metalice, Daniel Guzu a investit aproximativ jumatate de milion de euro.

Sumele investite au fost, in principal, fonduri proprii, obtinute in urma vanzarii producatorului de lacuri si vopsele Fabryo catre fondul suedez de investitii Oresa Ventures.

Tranzactia, in urma caruia omul de afaceri a obtinut peste 17 milioane de euro (in total), s-a finalizat la sfarsitul anului trecut, cand Guzu si-a vandut ultima participatie de 15% pe care o mai detinea in cadrul producatorului de lacuri si vopsele.

Investitia in imobiliare, cea mai mare eroare

Investitia in imobiliare, cea mai mare eroare“Practic, o parte din banii adusi de acasa pentru investitiile din 2009 au fost obtinuti in urma vanzarii a 40 de apartamente in Popesti Leordeni, pe care am incasat circa 300.000 de euro, si a 14 apartamente in Bragadiru. Pana acum, cred ca am investit circa doua milioane de euro in imobiliare, bani pe care, din fericire, i-am recuperat destul de bine”, afirma actionarul majoritar al producatorului de materiale de constructii.

Daniel Guzu detine 70% din Duraziv, iar sotia sa, Irina, restul de 30%.

Portofoliul imobiliar pe care il detine familia Guzu in jurul Bucurestiului se va extinde pana la sfarsitul anului cu inca un bloc de 20 de apartamente, in Bragadiru.

De asemenea, cei doi oameni de afaceri detin mai multe hectare de pamant in apropierea Bucurestiului, pe care deocamdata nu au construit
nimic.

“A fost o greseala foarte mare ca m-am implicat in imobiliare, dar m-am lasat dus de val. E bine totusi ca imi pot recupera banii macar”, subliniaza Guzu.

Omul de afaceri mentioneaza ca isi va concentra afacerile din viitor pe productia fabricii din Popesti Leordeni.

“Vrem sa imbunatatim calitatea produselor, tinand cont ca abia anul acesta am inceput sa producem adezivi. De asemenea, vom aloca un buget de marketing mult mai mare in 2010, decat in 2009. Campania de publicitate va fi una integrata, care va targeta atat meciurile de fotbal, cat si online-ul sau posturile de televiziune. Vom investi masiv si in promovarea companiei la punctele de vanzare”, spune Guzu.

Brandul Duraziv este prezent deja in timpul meciurilor de fotbal din campionatul romanesc de fotbal, alaturi cel al altor producatori locali, cum ar fi Henkel sau AdePlast.

Vanzarile de adevizi ale companei au totalizat circa trei milioane de euro in 2009, restul cifrei de afaceri fiind generata de profilele metalice.

In acest an, adezivii pentru polistiren au reprezentat 70% din vanzarile de adezivi. Sectia de profile metalice are o capacitate de 1.000 de tone pe luna, iar in viitorul apropiat se preconizeaza o extindere a acestuia.

“Datorita cererii din piata am achizitionat o noua masina pentru fasiat tabla si inca o masina de profilat pentru armatura tamplariei PVC. Vom avea o capacitate de 1.500 de tone pe luna, cat sa fim pregatiti pentru viitor”, precizeaza Guzu.

Cele mai bune canale de vanzare pentru adezivi au fost in 2009 magazinele de profil si distribuitorii.

Compania isi propune pentru 2010 sa se extinda si in retele de magazine de tipul Do It Yourself (DIY).

Prima Casa si reabilitarea termica, solutii pentru redresarea pietei

Prima Casa si reabilitarea termica, solutii pentru redresarea pieteiDuraziv mizeaza in 2010 pe deblocarea fondurilor pentru progamul de reabilitare termica a cladirilor, care sa duca la revenirea pe crestere a pietei de adezivi.

“Noi nu am vandut direct catre firmele de constructii care se ocupa de termoizolarea blocurilor decat intr-unul sau doua cazuri, pentru ca cei din constructii nu stiu cand isi primesc banii de la autoritati. Nu vrem sa riscam”, spune Daniel Guzu.

Compania mai are de recuperat sub 100.000 de euro de la firmele care au achizitionat produse Duraziv, dar care se confrunta cu dificultati financiare din cauza conditiilor dure de creditare.

“Per ansamblu, cred ca vom reusi sa devenim profitabili in 2011, pentru ca pana acum nu am putut sa facem acest lucru din cauza sumelor investite. Ma astept ca si economia sa-si revina anul viitor pe crestere, avand in vedere ca alte state europene au revenit deja pe plus. Daca gripa porcina a ajuns la noi, ma astept sa ajunga si cresterea economica”, afirma Guzu.

Pe langa investitiile din zona materialelor de constructii, omul de afaceri a alocat peste sapte milioane de euro in productia de vin, in judetul Vrancea.

“Cu vinul ma aflu abia la inceput. Am reusit sa imbuteliez doua branduri, Casa Paciu si Setila, care se adreseaza clientilor din segmentul mediu si low. Vanzarea celor doua vinuri a inceput de circa o saptamana, in cadrul magazinelor mici de cartier”, spune Daniel Guzu, care doreste sa ajunga la o productie de un milion de sticle de vin pe an in perioada urmatoare.

Pe segmentul adezivilor, cei mai importanti competitori ai Duraziv sunt Henkel, AdePlast, Baumix si Baumit.