1 / 4

Cadbury Romania – For Sale

Iunie 2007. Gigantul Cadbury intra pe piata de dulciuri din Romania prin achizitia companiei Kandia Excelent. Cat a costat biletul de intrare la acea vreme? Cadbury a achizitionat 93,2% din Kandia Excelent de la actionarii majoritari ai firmei, Axis Investments si Meinl Bank, pentru 326,4 milioane de lei sau 99,4 milioane de euro, prin doua tranzactii realizate pe piata deal a Bursei de Valori Bucuresti.

La aproape doi ani, Cadbury Romania este de vanzare. Comisia Europeana a aprobat proiectul de achizitie a producatorului britanic de ciocolata Cadbury de catre compania americana Kraft Foods, decizie care obliga insa noua companie formata sa renunte la operatiunile Cadbury din Romania si Polonia.

Cine ar fi cumparatorii? “Strategici, intr-o mai mare probabilitate fonduri de investitii”, a declarat, pentru Wall-Street, Ioana Filipescu (foto), managing director la Raiffeisen Investment Romania, care nu exclude ca procesul de achizitie a operatiunilor Cadbury in Romania sa se afle deja in desfasurare. Fondurile de investitii trebuie sa invete ca banii se fac greu

“Aceste tranzactii nu au loc pe moment, e vorba de discutii indelungate. Nu sunt anuntate din senin. E foarte posibil ca, tocmai in aceste momente, sa existe un proces de achizitie in curs pentru Cadbury Romania”, explica Filipescu.

Un producator de dulciuri reprezinta cu siguranta o tinta atractiva pentru o eventuala preluare, industria de profil fiind unul din domeniile atractive chiar si pe timp de criza. “Industria de dulciuri reprezinta un domeniu in continua dezvoltare, este categoric unul din domeniile atractive indiferent de contextul economic pe care il traversam”, opineaza oficialul Raiffeisen Investment Romania.

Daca vom vedea o tranzactie apropiata de valoarea celei din 2007 este greu de spus, adauga Ioana Filipescu. “Nu ar fi corect sa pornim de la valoarea ultimei tranzactii, intrucat particularitatile s-au schimbat. Trebuie luate in considerare multe lucruri, ce evolutie au avut brandurile companiei”, explica Filipescu.

Cele mai importante branduri intrate in portofoliul Cadbury in 2007 sunt Kandia, Magura, Silvana si Sugus. De la intrarea pe piata romaneasca, Cadbury nu a investit in branduri noi, concentrandu-se doar pe finalizarea rebranding-ului Silvana si a prajiturilor Magura. In plus, compania nu a reusit sa treaca pe profit in 2008, inregistrand pierderi de 4,87 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor. In 2008, Cadbury afisa vanzari in stagnare de 33 mil. euro, de cinci ori mai mici decat rezultatele Kraft Foods.

Totodata, Cadbury Romania a trecut si prin schimbari de top management, in ultimii doi ani compania schimbandu-si de trei ori conducerea. Astfel, dupa preluarea Kandia-Excelent, Sorin Alexandrescu, cel care a coordonat compania timp de opt ani, si-a anuntat retragerea. El a fost inlocuit de Jose Bonito, urmat la scurt timp de un nou director general, Martin Drane.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri