Optimismul romanesc se pastreaza

Optimismul romanesc se pastreazaRespondentii raportului au fost din randul top managerilor din companiile din Germania, Austria, Elvetia, Ungaria si Romania, din industrii de piata precum auto, constructii, chimice, productie de bunuri industriale, IT, comert, servicii, trasporturi, utilitati sau bancar si asigurari, acestea fiind si cele mai afectate domenii de criza economica mondiala.

Studiul a avut ca tema consecintele si masurile luate privind situatia de criza.

"Situatia economica din Romania a fost mai putin buna decat ceea ce era prevazut. In luna martie, prognoza la descresterea PIB-ului in 2009 pe trimestrul II era de - 4,9%, iar descresterea realizata a fost de - 8,7%. De remarcat este faptul ca in trimestrul II si III, consumul populatiei a scazut drastic, cu peste 13% in timp ce declinul investitiilor din economie s-a ridicat la aproape 26%. Criza prin care trece atat Romania, cat si pietele internationale este o criza fara precedent, ale carei efecte si durata nu pot fi anticipate", declara Kurt Weber (foto), Managing Director.

Optimismul autohton insa se pastreaza, astfel ca 50% din companiile intervievate spun ca acestea nu se afla in criza, chiar daca numarul comenzilor a scazut dramatic in cele mai multe cazuri. Referitor la masurile planificate de companiile din mediul local de afaceri, acestea sunt cresterea transparentei si imbunatatirea sistemelor de control, dar si cresterea volumului de afaceri. Mai putin importante sunt masurile legate de stabilizarea cifrei de afaceri, dar si cele privind reducerea costurilor sau asigurarea lichiditatilor, arata studiul realizat de Horváth & Partners.

In cea de-a doua parte a studiului realizat de Horváth & Partners se regasesc parerile marilor manageri de companii din domeniile mentionate, prezente pe piata autohtona. Prima concluzie a respondentilor a fost faptul ca managerii sunt constienti ca efectele si consecintele crizei sunt majore, insa masurile necesare eficientizarii lipsesc aproape cu desavarsire. 58% dintre acestia cred ca durata recesiunii va fi intre unul si pana la doi ani, respectiv pana la finele acestui an, ori pana la sfarsitul anului 2011.

2001-2008, ani pierduti pentru firmele locale

2001-2008, ani pierduti pentru firmele localeCat despre afacerile anului 2009 acestea, in mod evident, au scazut. 56% dintre companiile participante la studiu au inregistrat diminuari in medie cu 15%, in timp ce 31% au stagnat la nivelul anului 2008, iar 13% au indicat o crestere a cifrei de afaceri.

Una dintre cele mai mari probleme ale companiilor din Romania este inexistenta strategiei, acest lucru fiind cauzat de lipsei de inovatie sau pierderea cotelor de piata.

„Pentru companiile prezente in Romania vanzarea ramane cuvantul de ordine. Singurele strategii adoptate sunt cu privire la dezvoltarea echipelor de vanzare din firma. In acelasi timp, venind tot in ajutorul vanzarilor, firmele incearca sa-si intareasca canalele de distributie, sa dezvolte piete regionale noi si sa se repozitioneze din punctul de vedere al pretului”, mai spune raportul Horváth & Partners.

Raportul mai ofera si o comparatie a Romaniei cu Germania, Austria sau Ungaria. Astfel, aproape 70% din firmele locale estimeaza o scadere a lichiditatilor pe termen lung, comparativ cu procentajul companiilor nemtesti si austriece, de 55%. Acest lucru este o consecinta a faptului ca in perioada 2001-2008 firmele romanesti nu au acordat suficienta importanta dezvoltarii instrumentelor de management ale lichiditatilor. In prezent, companiile din Romania abia isi ajusteaza prognozele, in timp ce firmele din Germania, Austria si Ungaria gandesc deja strategii de pret si repozitionare.

Dintre jucatorii din constructii 56% din cei intervievati vad o recesiune ce va mai dura pana la doi ani, iar 99% dintre acestia estimeaza diminuari ale cifrei de afaceri pe termen lung. 68% din firmele din industria chimica participante la studiu iau masuri privind reducerea creantelor. Industria chimica urmareste o repozitionare si planifica noi recrutari in pozitii strategice.

„Companiile din industria auto sunt cele mai rezervate deoarece, 43% apreciaza ca efectele crizei vor fi resimtite si dupa anul 2011. In piata productiei de bunuri industriale lucrurile se vad destul de contradictorii. 44% din participanti considera ca efectele recesiunii se vor diminua in acest an, iar 48% aproximeaza o scadere a acestora abia la sfarsitul lui 2011”, se mai arata in studiu.

Industia IT, cel mai putin afectata

Industia IT, cel mai putin afectataSectorul IT este singurul domeniu unde situatia nu este atat de dramatica. 50% cred in imbunatatiri inca de la jumatatea acestui an, iar 25% estimeaza chiar cresteri ale cifrei de afaceri. In ceea ce priveste segmentul comertului, acesta pune accent in principal pe masuri privind distributia si redimensionarea portofoliului de produse.

Domeniul serviciilor este unul complex, deoarece principalele masuri adoptate fac referire la managementul companiei. 23% dintre acestea planifica realinierea portofoliului de produse privind clientii existenti, iar 19% iau masuri privind imbunatatirea instrumentelor de controlling. „In piata transporturilor, chiar daca au fost mari scaderi ale cifrei de afaceri si de comenzi, nivelul lichiditatilor nu a fost afectat de situatia de criza. Companiile din acest domeniu vad finalul recesiunii odata cu sfarsitul lui 2010”, sustin datele raportului Horváth & Partners.

Din cauza marilor diminuari, piata utilitatilor iau masuri orientate spre dezvoltarea pietei pentru asigurarea lichiditatilor pe termen scurt. Sectorul bancar si al asigurarilor prognozeaza ca efectele crizei vor fi resimtite si dupa anul 2009, desi mare parte din companiile de profil participante au avut cresteri ale volumului de activitate.