Mirajul hipnotizant al New York-ului

Mirajul hipnotizant al New York-uluiDin ianuarie 2010, Angela Cretu (foto) a preluat atributiile functiei de vicepresedinte business model innovation in cadrul Avon New York. Fata de biroul din apropierea pietei Charles de Gaulle, unde aglomeratia incepe sa se simta incepand cu ora 9 dimineata, Manhattan-ul palpita inca de la primele ore ale zilei.

“Manhattan-ul se transforma intr-un organism caruia ii palpita venele de adrenalina si care incordat se pozitioneaza la linia de start pentru o alta cursa de viteza. M-am aliniat cu aceeasi infrigurare desi antrenamentul meu de acasa nu ma pregatise neaparat pentru cursa marilor campioni, stiam ca nu imi va lua mult timp pana voi fi in acelasi ritm cu noii mei parteneri de cursa. Placerea de a concura e mult prea intensa pentru a ma lasa coplesita ori intimidata de performantele celorlalti”, spune Angela Cretu.

Potrivit acesteia, nivelurile de profesionalism si specializare sunt ”inspirationale”, insa ii lipseste “scanteia” romanilor cu care a lucrat.

Dezavantajul unei societati perfect organizate este ca "inovatia" nu se afla intr-un mediu fertil, liber, organic, ci intr-o sera ultra dotata in care rezultatele sunt anticipate si testate in vitro, afirma Angela Cretu.

“Spontaneitatea poate fi disturbanta. Dar inteleg ca acesta este pretul platit pentru a reusi sa raspunzi intr-o maniera consistenta cerintelor femeilor din 100 de culturi diferite”, mai spune Cretu.

Numirea in noua functie a venit ca o consecinta fireasca a evolutiei business-ului din Romania din ultimii ani. “Pentru mine inseamna recunoasterea efortului unei intregi echipe. Romania este trendsetter in inovatie pentru Avon la nivel global, numirea a venit ca o consecinta fireasca a evolutiei business-ului local din ultimii ani. Am cautat ca fiecare zi petrecuta in acest business sa fie una memorabila pentru mine si cei din jur, se pare ca asa am reusit sa imi fac calatoria prin viata foarte interesanta. New York – strategia globala este doar un punct in itinerariul meu, ma bucur de fiecare nou pas pentru ca-mi ofera o bogatie de informatii si experiente”, povesteste Cretu.

In prezent, sunt peste 20 de romani care ocupa pozitii de middle si top management in organizatia Avon din intreaga lume. Cum explica Angela Cretu acest lucru?

“Poate ca romanii nu sunt cei mai talentati din lume, dar pusi in mediul potrivit exceleaza pur si simplu, sclipesc si impresioneaza prin dedicatie si pasiunea pentru reusita. Am constatat ca noi nu ne multumim sa urmam o procedura daca vedem o oportunitate de a construi mai mult si suntem si recunoscuti pentru asta. Din pacate, in Romania nu se practica un sistem echitabil de recunoastere a valorilor si doar in putine companii contributia individuala se apreciaza distinct si corect. Avon a oferit un astfel de mediu si de-a lungul anilor ne-am construit un brand de pepiniera de talente si de atunci «exportam» cel putin 2-3 profesionisti pe an”, declara Cretu.

Locul sau la carma operatiunilor Avon din Romania si Republica Moldova a fost preluat de Razvan Diratian (33 de ani), cu peste zece ani de experienta in cadrul companiei.

Foto: Sebastian Moise

Ce lasa in urma

Ce lasa in urmaFosta sefa a Avon Romania este absolventa a Facultatii de Cibernetica din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti. Cretu s-a alaturat echipei Avon in 1999, cand, in urma unui anunt din ziar si a unei conjuncturi favorabile, s-a prezentat la un interviu.

Nu ar schimba nimic in cei zece ani in cadrul companiei din Romania, o perioada in care, spune ea, a evoluat “atat ca persoana, cat si ca lider”. Si-a indeplinit obiectivele mai ales pentru ca avut sansa sa-si aleaga partenerii de drum urmandu-si instinctul.

Dincolo de premiile obtinute (CEO of the year 2008 – Marketer and Business Woman magazine, Global Awards in fiecare din ultimii 5 ani), Angela Cretu considera ca cele mai mari realizari sunt oamenii pe care i-a dezvoltat. “Multi au pornit exact ca mine, de la pozitii de juniori si apoi i-au ridicat talentul, ambitia si suportul potrivit”, spune Cretu.

“Viata in business este plina de nepravazut si obstacole, cred ca nu este zi care sa se fi desfasurat fara o provocare de natura tactica, strategica sau de leadership. Ma astept sa continue in acelasi stil, deci nu ma astept la o provocare anume, ci la un sir de probleme mai mari sau mai mici”, sustine Angela Cretu.

In 2008, Avon Romania si Republica Moldova au raportat o crestere a cifrei de afaceri de 9,4%, pana la 150 mil. dolari.

“Desi avem un business de peste 150 mil. dolari, ponderea in cifra de afaceri globala nu este semnificativa, dar ca business model suntem in top league – Avon Romania este un model pentru celelalte business units”, declara Cretu.

Avon a intrat pe piata produselor cosmetice din Republica Moldova in anul 2001 si are in prezent o forta de vanzari de 8.000 de reprezentanti.

In comparatie, Avon Romania are peste 120.000 de reprezentanti si 350 de angajati permanenti. In 2009, compania a lansat 900 de produse noi.

In ceea ce priveste cota de piata a Avon Romania, aceasta este estimata in prezent la aproximativ 17% la nivelul intregii industrii de cosmetice (retail si vanzari directe). Principalii competitori sunt Cosmetics Oriflame Romania, Amway Romania si Zepter.

Acum 10 ani, piata de cosmetice era cruda

Acum 10 ani, piata de cosmetice era cruda“Imi amintesc si acum primele studii de piata si nu pot sa nu zambesc amintindu-mi ce oportunitati fantastice erau pentru orice nou intrat in industrie. Mi-a placut sa deschid piete tocmai pentru acel sentiment unic dat de cucerirea unui teritoriu virgin. Entuziasmul unei echipe la inceput de drum este de neegalat”, povesteste Angela Cretu.

Intre timp, piata produselor cosmetice s-a maturizat, strategiile devin mai complexe, atentia la miscarile fiecarui competitor se intensifica, jocul devine ofensiv. In ceea ce priveste cota de piata a Avon Romania, aceasta este estimata in prezent la aproximativ 17% la nivelul intregii industrii de cosmetice (retail si vanzari directe). Printe principalii competitori cu care Avon imparte o piata evaluata la aproximativ 600 mil. euro se numara Cosmetics Oriflame Romania, Amway Romania si Zepter.

Anul 2009 a fost marcat de descresterea puterii de cumparare, dar nu in aceeasi masura in care a fost afectata piata auto si cea imobiliara. Avantajul Avon Romania a constat in tranzactiile 100% online, considera Angela Cretu.

“Plasarea comenzilor, training-ul si comunicarea catre cei peste 100.000 de reprezentanti se fac aproape exclusiv electronic. Aceasta transformare a business-ului plus eficientizarea unor etape in operatiunile de procesare si livrare a comezilor au dus la o scadere considerabila a costurilor”, explica oficialul Avon.

Criza financiara va reprezenta o miscare de 180 de grade pentru industria produselor cosmetice.

“Nu va reveni la ce a fost, se transforma in ceva absolut nou, valorile se vor redefini, pretentiile consumatorilor sunt in plina schimbare. Jucatorii din fiecare industrie ar trebui sa-si foloseasca toate instrumentele si creativitatea in a anticipa si raspunde unui nou profil de consumator – va fi un joc de strategie interesant”, crede Angela Cretu.

Cititi si Piata produselor cosmetice in 2009: Mult, ieftin si bun daca se poate