Conducerile companiilor mamut de transport feroviar, schimbate la foc automat

Conducerile companiilor mamut de transport feroviar, schimbate la foc automatCFR SA, CFR Calatori si CFR Marfa, trei din cele mai mai companii aflate in subordinea ministerului Transporturilor, cu afaceri cumulate de peste 1,3 miliarde de euro in 2008, au fost tinta preferata a lui Radu Berceanu in materie de schimbari de top management.

Actualul ministru al Transporturilor anunta in decembrie 2008 ca va demite 24 de directori din minister, pe motiv ca ar avea salariile prea mari, in unele cazuri remuneratiile ajungand la 30.000 de lei lunar (7.300 de euro).

"Este putin cam mult si nesimtirea a ajuns prea departe. Pot spune ca Geica (fost sef la Autoritatii Aeronautice Civile Romane – n.red.) era mic copil. Nu poate fi posibil sa accept cand un ministru are peste 40 de milioane lei salariu si unii angajati mai mult decat acesta. Pentru cei depistati cu aceste salarii sunt realizate contracte de mandat si undeva pe acolo, in aceste contracte, scrie ca am dreptul sa inchei aceste contracte", spunea ministrul la data respectiva.

Pe parcursul dublului mandat al lui Berceanu, criteriile politice de schimbare a sefilor aflati la conducerea structurilor din minister au luat uneori fata argumentelor salariale sau celor profesionale, facandu-i pe unii oamenii din business sa afirme ca ceea ce se intampla la Transporturi este “o nebunie”.

Cel mai plimbat director din Ministerul Transporturilor in mandatul lui Radu Berceanu este de departe Viorel Scurtu, care s-a aflat la conducerea CFR SA, de mai multe ori, pentru perioada scurte de timp. Scurtu a ocupat si sefia CFR Infrastructura.

Totul a inceput in primavara anului trecut, cand Radu Berceanu i-a confirmat pe Viorel Scurtu si Liviu Pescarasu, interimarii de la CFR SA si CFR Calatori, in functia de directori generali. Scurtu asigura interimatul in urma demiterii lui Constantin Manea, in vreme ce Pescarasu asigura, din postura de interimar, pozitia lasata vacanta de Alexandru Noaptes.

In iunie, Scurtu a fost schimbat din functie si inlocuit cu Ion Garoseanu, vicepresedinte al Grupului Feroviar Roman, pentru ca Garoseanu sa fie inlocuit cateva luni mai tarziu de catre cel pe care il inlocuise.

La inceputul anului, Emil Sabo, presedintele Companiei Nationale de Investitii (CNI), a fost numit de Radu Berceanu la conducerea CFR SA in locul lui Scurtu. In prezent, Scurtu ocupa functia de director adjunct exploatare in cadrul aceleiasi companii.

Lista directorilor din CFR ce au fost schimbati incepand cu decembrie 2008 de ministrul Transportului este completata de Liviu Bobar, care a fost inlocuit de Calin Gratian la conducerea CFR Marfa. Ulterior, Calin Gratian si-a dat demisia de la conducerea CFR Marfa, pentru a prelua functia de director de dezvoltare la sucursala din Romania a austriecilor de la Rail Cargo.

Un alt executiv din cadrul Ministerului Transporturilor care a fost plimbat pe aceeasi functie de mai multe ori este Liviu Pescarasu, care in martie 2009 a fost numit ca director general la CFR Calatori pentru a fi inlocuit la mai putin de o luna de Laurentiu Stoica. La cateva luni mai tarziu insa, Pescarasu a revenit pe pozitia de pe care a fost inlocuit de Stoica.

Totodata, Marius Serban, directorul general al Centrului National de Calificare si Instruire Feroviara a fost schimbat in octombrie cu Ovidiu Ardelean.

Dorina Tiron a revenit sefa peste infrastructura rutiera din Romania

Dorina Tiron a revenit sefa peste infrastructura rutiera din RomaniaDorina Tiron a fost numita in martie 2009 la conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), coordonand anul tecut un buget de cheltuieli de1,2 miliarde de lei (283 mil. euro), dupe ce in perioada 2006-2007 a ocupat aceeasi functie.

Inainte de a prelua sefia CNADNR, Tiron a ocupat incepand cu 2007 pozitia de director al Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi (DRDPI).
Tiron, absolventa a Facultatii de Constructii, Cai Ferate, Drumuri si Poduri din cadrul Institutului Politehnic Iasi, a inceput sa lucreze in cadrul DRDPI inca din 1994, pentru ca in perioada 2003-2006 sa detina functia de director general al Directiei.

Tiron ii succede la conducerea CNADNR lui Cristian Duica, cel ce a asigurat interimatul dupa demiterea lui Dorin Debucean, petrecuta la sfarsitul lui 2008.

O alta revenire in cadrul Ministerului Transporturilor este cea a lui Gheorghe Udriste la conducerea Metrorex. Udriste, fostul sef al Directiei Infrastructura si Servicii Publice din Primaria Capitalei, a fost numit in functia de director general al Metrorex in februarie 2009, pozitie pe care a mai ocupat-o in intervalul 1997-2001.

Udriste este si membru in Consiliul de Administratie al CNADNR.

Alte mutari pe care le-a operat Berceanu in cadrul Ministerului Transporturilor au fost demiterile directorului de intretinere a drumurilor din CNADNR, Florin Dascalu, si al directorului regionalei de drumuri Bucuresti, Mihai Nica.

De asemenea, Vasile Rapea, directorul general de la Autoritatea Rutiera Romana (ARR), a fost inlocuit de catre Ionascu Craciunoiu, fostul sef de la ARR Dolj.

Valul concedierilor nu a ocolit nici aeroporturile

Valul concedierilor nu a ocolit nici aeroporturilePe langa companiile din transport feroviar sau din sectorul de drumuri, Berceanu a schimbat incepand cu sfarsitul lui 2008 si conducerile marilor aeroporturi nationale.

Astfel, Gabriel Tara, directorul general al Aeroportului Henri Coanda (Otopeni), a fost inlocuit la jumatatea anului trecut de Sorinel Ciobanu. Odata cu schimbarea lui Tara, Berceanu l-a inlocuit si Stefan Mladin, directorul general al Aeroportului Baneasa, cu George Mihalcea.

El a rezista in fruntea Aeroportului Henri Coanda doar o saptamana, fiind schimbat de Tudor Jilav.

Recent, Jilav a preluat conducerea Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti, rezultata in urma fuziunii Aeroportului International Aurel Vlaicu (Baneasa) cu Aeroportul Otopeni.

Totodata, Ruxandra Brutaru, fiica unui fost director TAROM, a fost numita la inceputul anului trecut la conducerea operatorului aerian, dupa ce vreme de doua saptamani a detinut postul de director interimar al companiei, in urma demiterii lui Gheorghe Barla.

In februarie, pe fondul pierderilor de peste 21 de milioane de euro inregistrate de Tarom in 2009, Gombos Csaba a inlocuit-o din functie pe Brutaru.

De asemenea, directorul Aeroportului International Timisoara, Dan Idolu, a fost schimbat la sfarsitul lui 2009 cu Alexandru Chirila, fost consilier al presedintelui Consiliului Judetean Timis.

La inceputul acestui an insa, Idolu si-a dat demisia “din motive personale”, pentru ca pozitia lasata vacanta a fost preluata interimar de Rodica Alexa, directorul operational al aeroportului.

Mai mult, Cristian Pavalasc, directorul general al Aeroportului International Mihail Kogalniceanu (Constanta), a fost schimbat la sfarsitul lui 2009 cu Gheorghe Sutu, ce nu a rezistat decat pana la inceputul acestei luni, cand a ales sa demisioneze. Postul sau a fost preluat de Ionel Manafu, membru PDL si fost director al Directiei Apelor Dobrogea Litoral (DADL).

Seria demiterilor din transporturi este incheiata de Adrian Vasilache, directorul Autoritatii Aeronautice Civile, ce a fost inlocuit de Claudia Varlan.

Dragos Damian, exemplul managerului mobil din corporate

Dragos Damian, exemplul managerului mobil din corporateSingurul executiv din mediul corporate care poate rivaliza la nivel de schimbari de functii si reveniri cu Viorel Scurtu, Liviu Pescarasu sau Dorina Tiron este Dragos Damian, actualul sef al companiei farmaceutice Terapia Ranbaxy.

“Daca la nivel de corporate, schimbarile dese ale unui executiv pot fi puse pe seama inadaptarii cu o anumita cultura organizationala, in cadrul institutiilor publice, problema demiterilor la nivel de varf este putin mai complicata. In timp ce in corporate activitatea unui executiv este analizata din punct de vedere al performantelor, in sistemul public cred ca este mai degraba vorba de decizii politice”, spune un specialist de piata locala de executive search.

Dragos Damian are 42 de ani si este absolvent al Facultatii de Medicina din Cluj-Napoca.

Damian lucreaza in industria farmaceutica din Romania din 1994, atunci cand s-a alaturat echipei Roche, unde a promovat pana la pozitia de medical manager.

In perioada 1999-2004 a condus reprezentanta locala a Menarini/Berlin Chemie, iar ulterior si-a inceput ascensiunea in top managementul industriei farmaceutice din Romania, ocupand pe rand pozitia de CEO pentru companii precum Terapia Ranbaxy, Zentiva, Actavis.

Dupa ce a plecat de la Terapia Ranbaxy, in 2008, Damian a preluat conducerea Zentiva Romania, pentru ca din august 2009 sa treaca la sefia Actavis Romania.

Dupa doar trei luni petrecute la carma Actavis, Damian a revenit la conducerea Terapia Ranbaxy.