1 / 4

Managerii din FMCG: Suntem o tara cu ghinon de guvernanti

La inceputul lui 2009, criza abia incepea sa se faca simtita, prin devalorizarea monedei nationale, prin criza politica din Romania, lipsa lichiditatilor si impactul mediatic creat, care, laolalta, au conturat mai mult o “agitatie”. Potrivit celui mai recent studiu al companiei de cercetare GfK, de abia acum poate fi observat cu adevarat impactul crizei asupra economiei romanesti.

Ce a fost anul trecut nu se poate numi criza, spun jucatorii din FMCG-ul local. Ce va urma in 2010 va fi mult mai dramatic din acest punct de vedere”, a aratat Oana Mirila (foto), director departament cercetare calitativa GfK Romania.

Daca cei mai multi manageri din industria bunurilor de larg consum se asteptau ca din 2010 sa asistam la un reviriment pe piata de profil, in prezent, acestia si-au schimbat parerea.

In plus, lipsa unor masuri echitabile care sa sprijine economia romaneasca si existenta unor masuri de austeritate prea dure pentru marea masa a populatiei (reducerea salariilor bugetarilor cu 25% si a pensiilor si somajului cu 15%), impuse de Guvern, precum si presiunea pusa pe preturi, duc la crearea unui disconfort, care se traduce printr-o scadere a consumului.

De aceea, reprezentantii companiilor din sectorul FMCG prezente pe piata locala considera ca T1 din 2010 este mai slab decat primul trimestru al anului trecut.

Guvernul nu ajuta deloc piata locala. Noi, ca si companii, in astfel de perioade, ne conturam mai multe scenarii, insa guvernantii sunt atat de imprevizibili incat ne afecteaza orice hotarare luata. Pe de o parte, suntem afectati noi, ca si producatori, deoarece nu ni se ofera conditii de supravietuire pe piata, iar pe de alta parte sufera consumatorii”, declara Angela Dinu, director de marketing si vanzari al companiei agricole Cargill, in cadrul focus grupului organizat de GfK.

In aceste perioade, producatorii percep consumatorii ca fiind nesiguri, pesimisti, demotivati si ca avand reactii excesive.

Saracia creste si ma tem ca Romania va deveni o a doua Grecie. Nu am nici un motiv sa fiu optimist, mai ales cand vad ca Guvernul si modul sau de a actiona la problemele actuale afecteaza capacitatea romanului de a gestiona o criza. Suntem o tara cu ghinion de guvernanti, dar avem si calitati si, tocmai din acest motiv, noi ne vom continua drumul si vom face investitii conform planurilor noastre”, afirma Liviu Sfrija, presedintele Henkel Romania.

Acesta este de parere ca actuala criza a avut si parti bune. Romanii au invatat sa fie mai moderati in consum, sa isi gestioneze bugetele mai bine. “Acum cumpara cat si cand le trebuie”, arata el.

Mihai Ghyka, CEO-ul Bergenbier, are propria ipoteza referitoare la modul in care s-au schimbat obiceiurile de consum ale romanilor – daca acestia reactionau excesiv de optimist in ultimii ani, in momentul de fata sunt excesiv de pesimisti.

Planurile de investitii sunt puse in frigider pe termen lung, in prezent”, se arata in studiul GfK.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri