Despre primii pasi in Oriflame

Despre primii pasi in OriflameRecunoaste cu sinceritate ca nu stia foarte multe lucruri despre grupul suedez de cosmetice, atunci cand, in anul 1995, s-a ivit oportunitatea unui loc de munca in cadrul acestei companii. In aceeasi situatie se aflau si multi alti oameni din Bulgaria. Cu totul speciala a fost insa abordarea producatorului.

Procesul meu de recrutare s-a desfasurat pe o perioada mai mare de 6 luni si am trecut prin 3 faze ale procesului. Prima data am fost refuzata, apoi am aplicat pentru a doua oara. Poate ca ce vroia compania sa faca la vremea respectiva parea putin nebunesc, insa oamenii pe care i-am intalnit chiar aveau viziune”, povesteste Pavlina Marinova.

Isi aduce si acum aminte de prima zi de munca. Era 5 februarie 1995, ora 9 dimineata. Ceea ce a surprins-o a fost faptul ca in fata cladirii Oriflame se aflau peste 200 de clienti, care asteptau sa intre in sediu. “Abia am reusit sa intru in cladire. De altfel, una dintre sarcinile de lucru in prima saptamana a fost sa particip alaturi de colegii mei la recrutarea de personal nou”, spune Marinova.

Prima sa pozitie ocupata a fost cea de director financiar pentru operatiunile Oriflame din Bulgaria. Dupa nici doi ani de activitate a inceput sa lucreze la nivel international. Astfel, Romania si Turcia au fost primele doua piete internationale pentru care a lucrat in anul 1996. La vremea respectiva nu exista o piata reala a produselor cosmetice, un avantaj folosit in dezvoltarea ulterioara a Oriflame in regiune. Grupul a cunoscut o evolutie rapida in zona Europei Centrale si de Est, imediat dupa caderea Zidului Berlinului fiind deschise mai multe birouri regionale.

“Chiar glumeam la vremea respectiva si spuneam ca noi nu vindem, ci oamenii cumpara pur si simplu. Era o cerere foarte mare, mai ales datorita faptului ca piata nu era acoperita”, afirma oficialul Oriflame.

Despre lucrul in cadrul unei multinationale, Pavlina Marinova spune ca iti ofera un avantaj major, mai exact transferul de informatii la nivel global. “Daca spun o companie globala ma gandesc la cunostinte asimilate la nivel global. Este la latitudinea fiecarei persoane cat din aceste informatii poate absorbi si implementa”, explica Marinova.

In ceea ce priveste dezavantajele, numeste un singur aspect – “o multinationala iti poate acapara intreaga viata”.

“Acest gen de companii sunt foarte serioase in ceea ce fac, sunt sub o permanenta presiune, in special daca vorbim de o companie publica. In ceea ce priveste regulile stricte pe care ti le impune un astfel de loc de munca, nu le vad ca pe dezavantaje, ci ca pe singurul mod prin care afacerea functioneaza. Din punctul meu de vedere, lucrezi cu banii actionarilor si cu clienti, trebuie sa fii foarte responsabil. Cu aceste 2 cerinte trebuie sa ai un comportament adecvat”, completeaza managerul Oriflame.

Este obisnuita sa traiasca in hoteluri si aeroporturi, numai in ultimii 12 ani calatorind 400.000 de mile pe an. “Primul meu discurs in fata angajatilor romani poate a parut putin socant. Le-am spus ca nu mananc, aproape nu dorm deloc, imi termin activitatile pe calculator aproape de miezul noptii si o iau de la capat de la 6 dimineata. Si asta se intampla in Romania. Insa in ultimii 12 ani am calatorit 400.000 de mile pe an, viata a aratat astfel: daca luni oamenii se duc la locul de munca, eu ma duc la aeroport. Am lucrat in Egipt pentru 2-3 ani si era foarte dificil sa ma trezesc la ora 4 dimineata si cand toata familia doarme trebuia sa plec in calatorii de afaceri in special de duminica, cand toata lumea se relaxeaza”, explica Marinova.

Spune ca intrucat nu au trecut nici 2 luni de la preluarea conducerii companiei, angajatii romani nu s-au acomodat inca cu prezenta sa. “Inca imi petrec foarte putin timp in birou, din cauza diferitelor deplasari de business. Oamenii au fost bineinteles putin ingrijorati de schimbarea in sine. Monica Tatoiu a condus compania timp de 15 ani, o perioada foarte lunga, iar oamenii din biroul din Romania nu sunt inca obisnuiti cu astfel de schimbari. In conditiile in care in prezent «durata de viata» a unui manager este de aproape 2 ani angajatii din majoritatea companiilor sunt obisnuiti cu schimbarea, iar aici nu este cazul. Cu toate acestea, cred ca avem oameni care isi doresc sa se dezvolte si sa contribuie la evolutia companiei. In prezent, suntem in procesul de a gasi o structura operationala optima”, declara Pavlina Marinova.

Dublarea business-ului pana la finalul lui 2011

Dublarea business-ului pana la finalul lui 2011Am venit in Romania in urma cu 45 de zile cu convingerea ca vom dubla afacerile Oriflame in Romania. Acum sunt sigura ca o vom face. Nu am nicio indoiala in privinta cresterii afacerilor, e doar o chestiune de timp – vom realiza acest lucru in 12 luni sau in 18 luni. Incercam sa ne adaptam tactica operationala in functie de contextul economic actual”, spune Pavlina Marinova.

Scenariul optimist vizeaza atingerea obiectivului de dublare a afacerilor pana la finalul anului 2011, in timp ce varianta pesimista vorbeste despre o crestere de 20% pentru acelasi interval de timp.

Vanzarile din luna mai arata in linie cu aceeasi perioada din 2009, existand posibilitatea unei cresteri pana la finalul lunii. “Vad o stabilizare a afacerilor si a bazei de clienti. Nu mai pierdem clienti in ultimele 3-4 luni. Daca avem o baza de clienti stabila si cu o oferta ajustata putem creste consumul”, declara Marinova, care se asteapta pentru 2010 la o crestere a afacerilor de o singura cifra, in urma unui declin al vanzarilor in prima jumatate a anului coroborat cu un trend ascendent in cel de-al doilea semestru.

Ca parte a strategiei de business Oriflame a renuntat la mariri de preturi ale produselor, urmand sa investeasca puternic in distributie si in prezenta online, spune noul directorul general al companiei.

Potrivit acesteia, profilul consumatorului roman de cosmetice a fost marcat de scaderea puterii financiare, insa nevoile nu s-au schimbat foarte mult. Piata de profil se maturizeaza, iar oamenii se indreapta spre produse de o calitate superioara.

“Piata romaneasca este deosebit de energica, dinamica. Este mult mai vie decat pietele din jurul sau. Ceea ce marcheaza peisajul in industria produselor cosmetice sunt criza financiara si scaderea puterii de cumparare. Si acest lucru este valabil in cazul tuturor consumatorilor din SUA pana in Asia. Ceea ce vor oamenii acum este in continuare un produs de calitate insa intr-o cantitate mai mica si un pret mai mic”, crede Pavlina Marinova.

In anii ’90 una dintre problemele cu care s-a confruntat Oriflame in Romania, alaturi de multe alte companii straine, a fost dificultatea de a intelege contextul economic in care urma sa opereze. Insa, odata cu aderarea tarii la Uniunea Europeana si maturizarea infrastructurii pietei a fost creat un cadru mult mai “confortabil”, mediul de afaceri fiind “mult mai primitor pentru investitiile straine decat in urma cu 18 ani”, spune Marinova.

Nu o sperie criza financiara, motto-ul sau fiind “Nu pot sa astept inca 15 ani pentru o alta criza pentru a ma imbogati”. In viziunea noului manager al Oriflame, criza actuala ofera oportunitati care trebuie folosite.

“Piata a scazut, puterea de cumparare la fel, insa cine se misca mai repede va castiga o cota de piata mai mare. Modelul de business oferit de Oriflame de a vinde direct clientilor si a oferi oportunitati de business este unul care se preteaza perfect pentru o criza. De aceea, criza financiara nu ma deranjeaza. Cel mai bun sa castige”, sustine Pavlina Marinova.

Piata produselor cosmetice in regiunea Europei Centrale si de Est va continua sa creasca, intrucat consumul per capita este inca la o rata destul de scazuta. Avem de parcurs un drum lung. Pe o perspectiva de 10-20 de ani piata va creste”, afirma oficialul Oriflame Romania.

Ultima masura anuntata de guvernanti privind reducerea salariilor angajatilor din sistemul bugetar cu 25% este catalogata de Marinova drept “deosebit de severa”, insa si ca un “act de curaj”.

“Romania are un cadrul macroeconomic similar Bulgariei, ambele tari sunt dependente de export si infuziilor de capital. Consumul intern in cele doua cazuri nu este suficient de mare pentru a sustine cresterea. Situatia este diferita in cazul Slovaciei, Poloniei sau Cehiei, care au trecut mai bine prin aceasta perioada de tranzitie. Guvernele se afla in situatii dificile, trebuie sa raspunda la o singura intrebare: cum sa-si echilibreze bugetele”, spune Marinova.

Fondata in anul 1967, Oriflame este a 18-a firma de cosmetice din lume. Compania este prezenta in 59 de tari, cu vanzari anuale de peste 1,3 mld. euro. Oriflame are peste 3 milioane de clienti la nivel global si 7.000 de angajati.

Profil de manager Pavlina Marinova

Pavlina Marinova are o experienta de 15 ani in cadrul grupului Oriflame, ocupand diferite functii in Europa, Orientul Mijlociu si Africa, precum si in alte regiuni ale globului.

Marinova a ocupat in perioada 1998-2007 functia de director financiar pentru regiunile europene ale Oriflame, asigurand conducerea financiara a uneia dintre cele mai complexe regiuni ale grupului, ce cuprinde 22 de tari din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Din 2007, Marinova a detinut pozitia de vicepresedinte Oriflame pentru operatiuni de vanzari.

Detine masterate in economie, la Stern School of Business de la New York University, l'École des Hautes Études Commercials (HEC) din Paris si la The London School of Economics and Political Sciences. Marinova a primit primul titlu de master in Afaceri internationale de la Universitatea de studii economice nationale si mondiale din Sofia. In plus, este membru al Certified Institute for Management Accounting (CIMA) din Londra.

Sursa foto: Oriflame.com