In Romania nu exista exemple relevante de iesire cu succes din insolventa

In Romania nu exista exemple relevante de iesire cu succes din insolventaExtinse in mod agresiv in perioada de boom economic si alimentate de politica laxista de acordare a creditelor de consum, mari retele de retail s-au trezit total nepregatite pentru criza economica, atat din punct de vedere financiar, cat si managerial. In termeni relativi, retailul romanesc a fost si este in continuare mai vulnerabil decat multinationalele, crede Bogdan Belciu (foto), directorul general al companiei de consultanta AT Kearney.

In primul rand, problema pleaca de la supraindatorare si de la lipsa unui sprijin din partea unei companii-mama care au accentuat presiunea asupra lichiditatilor, este de parere consultantul. Mai exact, circuitul cash-ului a devenit tot mai anevoios, pana la impotmolire, moment in care insolventa s-a impus tot mai des in peisajul retailului romanesc ca fiind unica solutie.

“Am luat aceasta decizie avand in vedere o reorganizare care sa conduca la fortificarea structurii si eficientizarea business-ului actual. Consideram ca modelul de afaceri al Diverta este unul viabil, insa conjunctura actuala a pietei, coroborata cu inflexibilitatea dezvoltatorilor au dus la problemele de cash flow actuale", explica Amalia Buliga, CEO-ul Diverta, la anuntarea intrarii companiei in procedura de insolventa.

“Reteta” anticriza este deja una cunoscuta, aplicata si de ceilalti retaileri intrati mai devreme in insolventa: reducerea salariilor, a angajatilor, renegocierea chiriilor, reducerea stocurilor si imbunatatirea vitezei de rotatie – toate acestea pentru acumularea unui excedent de resurse si atragerea de capital. Cat de realista este aceasta abordare in contextul actual?

Belciu spune ca exista firme specializate in cumpararea de distressed assets (active neperformante) si ca finantarea unor firme in restructurare este posibila, dar cu mult mai usor in Statele Unite si in Europa de Vest decat in Romania si, in general, in zona Europei de Sud-Est.

“Evident, si pretul platit pentru un astfel de business este corespunzator, ceea ce se poate vedea si daca ne uitam pur si simplu la evolutia companiilor listate in bursa si la care dupa intrarea in insolventa cursul actiunilor s-a prabusit dramatic, ca in cazul Flamingo”, puncteaza seful AT Kearney.

Cat despre estimarile privind sansele de reusita ale planurilor de restructurare, declansarea relativ recenta a valului de insolvente impune un raspuns prudent. “Intrarea in faliment se face in urma unor greseli importante; iesirea din faliment nu se poate face decat avand o expertiza importanta si o abordare foarte riguroasa”, conchide Belciu.

Afla care sunt solutiile pe care retailerii romani le-ar putea aplica pentru a iesi din criza.

Toate lanturile de retail au scazut costurile, dar nu au regandit strategia

Toate lanturile de retail au scazut costurile, dar nu au regandit strategiaSorin Buga, consultant Ensight, vorbeste din experienta unei companii care a devenit tot mai vizibila odata cu criza, oferind consultanta pentru reorganizarea Leonardo si PIC. “Daca in liceu de multe ori nu reuseam sa gasim greseala in teza de matematica desi ne uitam de zece ori, asa se intampla si cu propria companie - din interior de multe ori nu vezi lucruri evidente si nu ai taria sa aplici actiunile necesare”, crede reprezentantul Ensight.

Pentru Buga, in anumite arii ale retailului romanesc, afacerile antreprenoriale locale, confruntate cu multinationalele, pot sa aiba anumite “handicapuri”, unele conceptuale, altele legate de accesul la resurse. “Lanturile internationale au avantaje care in astfel de situatii (criza – n. red.) se fac simtite, transformandu-se in puncte bune adaugate la profit: economii de scala, acces la finantare mai ieftina, conditii speciale oferite de catre proprietarii de centre comerciale, la care adaugam know-how-ul semnificativ in optimizare”, explica pentru Wall-Street Sorin Buga.

In plus, crede consultantul, “un ingredient important este in multe cazuri si lipsa de experienta a managementului, care s-a obisnuit sa gestioneze cresterea, insa se pierde atunci cand este vorba despre descrestere, nestiind practic ce masuri sa aplice”. Unde au gresit retailerii? Reprezentantul Ensight Management crede ca multi nu au putut sa creada ca piata Romaniei a putut sa-si comprime consumul si continua sa faca asta de peste 18 luni.

Toate lanturile de retail au aplicat, ca raspuns la criza, o serie de masuri dure de scadere a costurilor, dar nu toate au mers mai departe. “Putine dintre ele au insotit aceste masuri de programe coerente de regandire a strategiei, de restructurare a finantarii si de optimizare a operatiunilor, cu atat mai putin de management al schimbarii, in final continuand sa aiba dificultati de eficienta si cultura organizationala”, subliniaza Sorin Buga.

In aceste conditii, care ar fi solutiile, dincolo de “taieri”? Una dintre ele, despre care vorbeste si sefa Diverta, este atragerea de investitori, in ideea pe care se mizeaza este aceea ca atunci cand compania are valoare potentiala, o injectie de resurse financiare si un set de masuri coerente si aplicate corect vor aduce beneficii atat pentru retailer, cat si pentru investitor.

Pe de alta parte insa, Buga este de parere ca nu orice companie care este in insolventa va trece cu bine bariera, astfel incat “vom avea si multe falimente de rasunet”. Cat despre “reteta succesului”, consultantul spune ca ea trebuie neaparat sa contina in primul rand constientizarea necesitatii de schimbare, intelegerea cauzelor si mai apoi aplicarea unui set de masuri care sa le rezolve.

Afla care este strategia Flamingo pentru a iesi din criza.

Putine companii au apelat la specialisti cand au aparut problemele

Putine companii au apelat la specialisti cand au aparut problemeleIntentia de dezvoltare nu poate fi considerata o “greseala”, crede Laura Gradinescu (foto), avocat asociat senior la DLA Piper, care spune ca analizand modalitatile de extindere ale fiecarei afaceri principala greseala este lipsa de pregatire in fata crizei. “Ca o apreciere generala, un element constant intalnit in cazul marilor societati ajunse in pragul insolventei este indatorarea excesiva la banci”.

Practiciana in insolventa crede ca atragerea unui investitor poate fi singura solutie viabila pentru salvarea business-ului, in conditiile in care potentialul afacerii respective si perspectivele avute in perioada de dificultate financiara sunt elemente esentiale.

Cu toate acestea, este inca prea devreme pentru a emite previziuni. “Daca ne referim la societatile intrate in insolventa din cauza actualei crizei economice, timpul de la deschiderea procedurii si pana la in prezent este prea scurt pentru a se finaliza procedura de reorganizare”. Altfel zis, din punct de vedere procedural, nu exista in prezent o reorganizare de succes a unei companii in insolventa.

Ce ar creste insa sansele de reusita? Gradinescu vorbeste despre cateva “elemente benefice”, printre care mentioneaza interesul investitorilor, situatia societatii de la momentul deschiderii procedurii de insolventa (de exemplu, nivelul ridical al stocurilor) si eficienta masurilor luate de administratorul judiciar in cursul procedurii pentru reducerea costurilor. Un plus decisiv ar putea fi adus si de consultanti, “redescoperiti” in ultimul ceas de multe afaceri intrate in dificultate.

“Destul de putine companii au apelat la specialisti in momentul in care au inceput problemele. In ultima perioada, tendinta este de a solicita consultanta specializata, dar companiile au ajuns in faza in care singura solutie este deschiderea procedurii sau in care, mai rau, deja s-a intamplat acest lucru”, remarca avocata.

Pentru unele afaceri, asa cum este cazul Ultra Pro Computers, solutiile aplicate nu au dat roade, iar insolventa s-a transformat in faliment. Pentru ceilalti retaileri, care au reusit pana acum sa-si mentina business-urile pe linia de plutire, urmatoarea perioada va fi una si mai dificila: scaderi salariale la buget, restrangerea consumului si nesiguranta zilei de maine isi vor pune amprenta asupra intentiei de cumparare.