Care sunt cele mai efervescente industrii angajatoare

Care sunt cele mai efervescente industrii angajatoareChiar daca industriile de Business Proces Outsourcing (BPO), FMCG (bunuri de larg consum) si retail au derulat proiecte de recrutare in prima parte a anului, piata fortei de munca inca nu asista la valuri de expansiune in masa, ci la acoperirea unor necesitati stringente de personal. Si in acest an oamenii de resurse umane evita sa vorbeasca despre “mari angajatori” si se limiteaza la a mentiona sectoare de activitate care incep sa isi revina din amorteala.

“Cred ca pe primele locuri se afla companiile care ofera servicii externalizate de tipul BPO/SSC/CC, care au continuat sa recruteze masiv in acest an pentru centrele deja existente sau pentru centre noi din tara. In ciuda crizei economice, a continuat expansiunea unor mari lanturi de retail”, afirma Florin Ochiana, HR operations manager al companiei de recrutare Lugera & Makler.

Potrivit lui Ochiana, si sectorul IT si-a continuat expansiunea, mai ales in orasele cu centre puternice, asa cum sunt Bucurestiul, Clujul, Timisoara sau Iasiul.

“Si unele din companiile din productie au angajat masiv in acest an, si aici ma refer la produse electronice si pentru comunicatii si chiar automotive. Au mai facut angajari relativ numeroase si sectorul farmaceutic si cel bancar”, explica Ochiana.

Cele mai licitate pozitii vacante au fost cele din sectoarele comert, vanzari si servicii, spun recruiterii. Pentru celelalte industrii, in ciuda crizei din economie, nevoia de specialisti a ramas oarecum la fel de prezenta ca anii precedenti.

“La nivel de specialisti pachetele de salarii nu au scazut, sau nu au scazut foarte mult, vorbind tot in general. Acolo unde nu a fost posibil sa recruteze specialisti din diverse cauze, companiile au optat pentru candidati cu mai putin experienta, insa cu mare potential de invatare si de afirmare”, spune Ochiana.


Retailul, cea mai ambitioasa industrie in S1

Retailul, cea mai ambitioasa industrie in S1Desi dupa masurile de austeritate anuntate de Guvernul Boc analizele economistilor estimau o scadere a puterii de consum a romanilor, o mare parte a retail-ului autohton a expandat. Inaugurarea a cateva dintre cele mai spatioase si mai costisitoare centre comerciale la nivel national in anul 2009 si a Sun Plazza in 2010 a capacitat angajarea a catorva mii de angajati, o parte dintre recrutari derulandu-se si in acest prim semestru al anului.

Piata de retail modern (totalul retailer-ilor, hypermarketuri si supermarketuri), cifrata la 28,3 miliarde de dolari in 2008, cuprinde cateva mii de de oferte de joburi, in primele sase luni ale anului. Bilantul pietei de retail alimentar modern indica un numar de 35 de noi locatii deschise, cu o marja crescuta a discounterelor si a magazinelor mici.

Astfel, cele mai multe hipermarketuri au fost deschise in primul trimestru din an, cand retailerul Kaufland, parte a grupului german Schwarz, a inaugurat sase noi magazine, iar Cora o noua unitate. In cazul hipermarketurilor, recruiterii afirma ca o singura locatie capaciteaza 300 – 400 noi locuri de munca, ceea ce indica un totsal de peste 2.000 de job-uri numai in cazul celor doi retaileri.

Grosul investitiilor a venit in trimestrul al doilea, cand Metro Cash&Carry si Real au adaugat, fiecare, un nou supermarket retelelor de pe piata locala, investind cumulat circa 40 de milioane de euro.

Si Carrefour, numarul doi din piata de retail cu dominanta alimentara dupa cifra de afaceri, a bifat doar deschideri de supermarketuri.

Astfel, in primul semestru, retailerul francez a deschis sase noi magazine, ajungand la o retea de 22 de hipermarketuri si 29 de supermarketuri. O singura unitate poate capacita un numar de 300-350 de angajati. Expansiunea retailerului francez vine la nici un an dupa ce compania inaugurat cel de-al doilea centru logistic din Romania, in judetul Hunedoara, care va aproviziona supermarketurile si hypermarketurile din Transilvania, Banat si Oltenia. Prin deschiderea noului centru logistic, Carrefour a creat anul trecut 1.000 de noi locuri de munca.

Astfel, de la inceputul anului si pana la finele lui mai, grupul belgian Delhaize, a deschis pe piata romaneasca un nou magazin Mega Image si alte trei Red Market. Compania a anuntat deja ca pana in luna august a anului acesta alte 3-5 magazine vor mai fi deschise.

Penny Market a ajuns la o retea de 106 de magazine, cu sase magazine mai mult fata de sfarsitul lui 2009, fiecare magazine adaugand in organigrama intre 20 – 25 locuri de munca. Plus Discount, preluat de germanii de la LIDL, a investit in deschiderea a cinci noi magazine, lantul numarand in prezent 101 locatii. MiniMax a deschis un singur magazin in martie, in urma unei investitii de 250.000 de euro, reteaua numarand in prezent 31 de unitati.

Angajari punctuale in FMCG

Angajari punctuale in FMCGDupa un an 2008 in care FMCG-ul era efervescent, inova, investea milioane de euro in promovare si crestea ametitor cifrele de afaceri, criza a pus in 2009 frana dezvoltarii business-urilor, iar industria a asistat la cele mai rasunatoare inchideri de fabrici. In primul semestru din 2010 FMCG-ul a incercat sa se repozitioneze si sa isi creasca vanzarile. Departamentele de HR au bugetat recrutari punctuale, a pozitiilor cheie din organizatii.

In primele sase luni doar cateva companii au anuntat inceperea productiei in noi locatii sau lansarea unor noi branduri.

Pornit in luna februarie 2009, proiectul fabricii de sampoane si produse de ingrijire a parului de la Urlati (judetul Prahova) al companiei Procter & Gamble a inceput productia in luna iunie. Din cele 14.000 de CV-uri, compania a selectat pana la inceputul lunii aprilie 150 de persoane, urmand ca pana la finalul acestui an fabrica P&G din Urlati sa aiba o echipa de 300-350 de angajati. La data respectiva valoarea investitiilor in unitatea de productie se va ridica la 100 mil. dolari.

Primul proiect Greenfield al P&G in Romania si cea mai mare fabrica de sampoane din lume a gigantului american, fabrica de la Urlati, va produce in special pentru export. Astfel, 90% din productie va fi destinata unor piete precum Rusia, Ucraina, Turcia, zona Balcanilor si Asia Centrala.

De cealalta parte, United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producatorul Tuborg si unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala a berii, a lansat oficial in iunie brandul de apa Bilbor, care va intra in competitie directa cu marci precum Dorna si Borsec.

Localitatea Bilbor, aflata la 28 km de Toplita si la 9 kim de hotarul cu judetul Suceava, a fost aleasa de URBB pentru un proiect Greenfield cu o valoare initiala de 10 mil. euro, dintre care 3 mil. euro reprezinta un credit bancar contractat de la BRD pe o perioada de 10 ani. In fabrica din Bilbor lucreaza in prezent 35 de angajati.

In schimb, alti juctaori din FMCG au strans cureaua si au recurs la inghetarea angajarilor sau chiar la disponibilizari.

La inceputul acestui an Heineken Romania, cel de-al doilea mare producator de bere din industria locala de profil, a anuntat ca va inchide fabrica de la Hateg. In urma acestei decizii, 98 de angajati vor fi concediati.

Potrivit reprezentantilor Heineken, cei 98 de angajati disponibilizati vor beneficia de pachete de compensatii financiare si cursuri unde vor putea dobandi cunostinte de baza pentru accesarea fondurilor Europene. In plus, compania va deschide in zona un Centru de Reorientare Profesionala, care are rolul de a le acorda suport profesional si asistenta specializata.

De asemenea, JTI Romania, unul dintre cei mai importanti producatori locali de tigarete, a decis sa restructureze 169 de pozitii din cadrul JT International (Romania) SRL, cu impact direct asupra unui numar de 128 de angajati, restul pozitiilor fiind in prezent vacante.


Serviciile au recrutat cateva sute de candidati in S1

Serviciile au recrutat cateva sute de candidati in S1Sectorul serviciilor, in special cele de suport IT si financiar - contabil, servicii medicale si segmentul de externalizare, a reusit sa se mentina la cota profit in acest an, detronand industrii importante si tintind spre cele mai stabile industrii in 2010.

De exemplu, outsourcing-ul a devenit un business profitabil in criza, in special datorita nevoii companiilor de a externaliza servicii, altfel costisitoare din punctul de vedere al mainii de lucru. In plus, in anul 2009, Romania a ajuns sa ocupe locul 19 intr-un clasament al celor mai atractive destinatii pentru outsourcing din lume, in urcare cu 14 pozitii fata de 2007, potrivit companiei de consultanta A.T. Kearney.

Pe piata locala a proceselor de BPO, tinerii cu putina experienta in munca, care vorbesc cel putin o limba straina si accepta un salariu de inceput nu mai mare de 250-300 de euro, isi pot gasi de munca cu destula usurinta.

Companii ca Genpact, Wipro sau Accenture sunt in plina cautare de noi angajati, anuntandu-si prezenta atat pe site-urile de recrutare ( in prezent companiile de BPO insumeaza peste 100 de posturi vacante pe site-urile e recrutare).

De exemplu, furnizorul de rervicii de externalizare WNS are in plan pentru acest an dublarea numarului de angajati, de la 180 la aproximativ 350, continuand astfel ritmul alert de recrutari impus de cresterea exploziva a pietei de outsourcing pe plan local.

In ceea ce priveste serviciile medicale private, sectorul romanesc va inregistra anul acesta o crestere de 13% fata de anul precedent, pana la 373 de milioane de euro, perspectivele pentru 2012 indicand o valoare de 609 milioane de euro, pe fondul ascensiunii asigurarilor private si al unei continue deteriorari a sistemului sanitar de stat, estimeaza compania poloneza de cercetari PMR.

In acest context, din ce in ce mai multe companii medicale private se extind cu noi centre, oferind locuri de munca pentru pest 1.000 de persoane.

Operatorul de servicii medicale private Gral Medical, cu afaceri estimate la circa 15 milioane de euro anul acesta, va deschide in luna august un nou centru de tratare a cancerului in Capitala, in urma unei investitii de 3,5 milioane de euro.

Similar, Operatorul de servicii medicale private Hipocrat 2000, un jucator de talie mijlocie pe piata de profil, deschide o noua clinica in zona Rahova din Capitala, Si Medicover a anuntat achizitia terenului din Bucuresti pe care va fi construit un nou spital privat, investitia cifrandu-se la 50 de milioane de euro. Toate aceste expansiuni vor crea cateva sute de locuri de munca, potrivit recruiterilor.