Cum se fabrica detergent la Timisoara in urma cu 85 de ani

Cum se fabrica detergent la Timisoara in urma cu 85 de aniIstoria fabricii de detergenti din Timisoara a inceput in urma cu peste 85 de ani, mai exact in anul 1925. Pe atunci functiona sub denumirea de Fabrica Chimica Tamara, fiind o filiala a firmei germane Rhoh &Haas Gmbh Darmstaad. Cei 48 de angajati produceau diversi auxiliari folositi in industria pielariei si textilelor.

In anul 1950, fabrica trece in patrimoniul statului si primeste denumirea de Fabrica Chimica Timisoara. Din anul 1955 incepe colaborarea cu institutul de cercetari ICECHIM din Bucuresti. Astfel rezulta, in anul 1958, primul detergent praf din Romania, denumit Alba. In 1960 fabrica numara deja 170 de angajati, dintre care 26 de ingineri si tehnicieni de proces. Urmeaza, in anul 1965, comasarea Fabricii Chimice Timisoara cu Fabrica de lacuri si vopsele Azur si astfel apare Uzina Azur Timisoara. Din anul 1971, dupa desprinderea de fabrica Azur, apare Fabrica de Detergenti Timisoara.

Dezvoltarea sectiei de detergenti a continuat, la fel si procesele de inovatie. In aceste conditii, in anul 1970, se va extinde gama de produse cu primul detergent lichid din Romania – Deval - iar din 1971 este realizat detergentul cu spumare redusa Tim. Inca din acea perioada, 40% din productia realizata la Timisoara era destinata exportului.

In octombrie 1995, gigantul american Procter&Gamble cumpara fabrica de detergenti de la Timisoara si incepe lucrarile de reconstructie si retehnologizare.

Cititi in slide-ul urmator de ce a ales P&G Timisoara pentru prima sa investitie pe plan local

Primii pasi in Timisoara

Primii pasi in TimisoaraPerioada de mijloc a anilor 1990 era una in care diversele companii locale din industria chimica, dar nu numai, isi cautau parteneri puternici, care sa investeasca si sa le ajute sa se dezvolte. Procter&Gamble a fost una dintre primele companii multinationale care au venit in Timisoara si care au inceput sa investeasca in timp record, povesteste Adina Pascu (foto), cea care conduce in prezent fabrica P&G de la Timisoara.

Care au fost insa argumentele pentru care americanii au ales acest oras din vest pentru prima lor investitie in Romania? “Pozitia geografica, foarte aproape de inima regiunii balcanilor, catre care furnizam si astazi o parte din productia fabricii, forta de munca specializata si calificata a angajatilor fabricii, si nu in ultimul rand renumele fabricii de detergenti din Timisoara”, explica Pascu.

P&G a analizat aceasta achizitie timp de aproximativ doi ani. Trebuie mentionat insa ca astfel de studii de fezabilitate au diverse etape care ar putea face ca o analiza de acest gen sa dureze si 5-6 ani.

Procter&Gamble a fost inregistrata pentru prima data in Romania in anul 1992, un an mai tarziu incepand sa comercializeze pe plan local produsele sale. In 1994, compania deschidea la Bucuresti primul birou pentru zona balcanica.

La momentul achizitiei, fabrica de detergenti avea 130 de angajati. Procesul de recrutare s-a desfasurat in paralel, astfel incat in prezent unitatea de productie a P&G din Timisoara are aproape 300 de angajati.

Productia efectiva in Timisoara a inceput in anul 1996, la mai putin de jumatate de an de la achizitie. Dupa Tide, au urmat noi detergenti de rufe pentru masini de spalat automate si pentru spalare manuala - Bonux, Ariel, inalbitorul ACE. Ultimul brand adaugat, in anul 2009, in portofoliul fabricii, este detergentul de spalat vase Fairy, pe care Detergenti SA il produce atat pentru piata locala, cat si pentru export.

Anual, productia P&G Timisoara insumeaza in jur de 30 milioane litri de detergent de spalat vase Fairy, peste 30 de milioane de litri de inalbitor ACE si peste 100.000 tone de detergenti (Bonux, Ariel si Tide).

Afla care a fost cea mai mare provocare pentru fabrica P&G de la Timisoara

Investitii, provocari si momente unicat in 15 ani de activitate

Investitii, provocari si momente unicat in 15 ani de activitateIn cei 15 ani de la preluare, P&G a bugetat investitii de peste 50 de milioane de dolari. In primii ani de la achizitie, compania investea la Timisoara in jur de 2 milioane de dolari pe an.

Pe langa modernizarea capacitatilor existente, sumele au fost alocate si in noi linii de productie. Astfel, in ultimii doi ani, 2009-2010, compania a investit 10 mil. dolari intr-o noua linie de productie si in extinderea portofoliului de produse lichide cu detergentul de spalat vase Fairy. Dupa ce in 2009, P&G Timisoara a produs Fairy pentru piatele din regiune, din martie 2010 acest brand a inceput sa fie produs si pentru piata din Turcia.

Oficialii companiei nu au oferit date exacte referitoare la capacitatea de productie a fabricii din Timisoara, insa au precizat ca productia intregului an 1996 este realizata in prezent in mai putin de o luna.

Fabrica P&G Timisoara se intinde pe o suprafata de 40.000 de metri patrati si are opt linii de productie detergenti si trei linii pentru lichide.

Provocarea cea mai mare pentru unitatea de la Timisoara a venit in anul 2000, cand compania testa posibilitatea de a produce local detergentul pentru masinile de spalat automate. “Stiam ca piata din Romania, la fel ca si alte piete din regiune vor creste considerabil pe acest segment. Iar fabrica P&G Timisoara avea nevoie sa demonstreze aceasta capacitate si sa produca la un nivel de competitivitate adecvat. A fost o provocare, dar am reusit si din anul 2001 producem la Timisoara si detergent pentru masinile de spalat automate”, isi aminteste Adina Pascu.

Tot anul 2000 a adus un alt moment important pentru P&G Timisoara, respectiv construirea si deschiderea pe teritoriul fabricii a Centrului de Depozitare si Distributie pentru Balcani. Din acest loc sunt distribuite in regiune peste 400 de variante de produse: detergenti si produse de curatat (Tide, Ariel, Bonux pentru spalare manuala si automata, Lenor, ACE, Mr. Proper, Fairy), produse pentru ingrijirea parului (Pantene, Head&Shoulders, Wash&Go), scutece si absorbante igienice (Pampers, Always), si cele de ingrijire personala (Blend-A-Med, Camay).

Produsele realizate de P&G Timisoara sunt destinate atat pietei interne, in proportie de 60%. In prezent, aproximativ 40% din productie este destinata exportului, principalele piete fiind Serbia, Bulgaria, Turcia, Polonia, Moldova.

Cititi in slide-ul urmator ce buget de training aloca P&G Timisoara in fiecare an

15 ani de activitate 5 directori

In cei 15 ani de cand si-a inceput activitatea, fabrica din Timisoara a avut 5 directori. Incepand din anul 2003, fabrica P&G Timisoara a fost condusa de directori romani, care si-au inceput cariera in cadrul unitatii de productie.

In sectiile de productie din cadrul P&G Timisoara lucreaza, in prezent, in jur de 200 de angajati, cu diferite specializari, pornind de la operatori chimisti, electricieni, mecanici. In total, la nivel de fabrica, exista in prezent 280 de angajati. Programul de lucru este de cinci zile pe saptamana, organizat in trei schimburi.

Potrivit Adinei Pascu, fluctuatia de personal a scazut in acest an calendaristic. Pentru anii trecuti Pascu vorbeste de valori in jur de 11-12%.

Pe de alta parte, fabrica din Timisoara a continuat procesul de recrutare in aceasta perioada. Astfel, in ultimul an, au fost angajate aproximativ 60 de persoane - 10% manageri, 5% personal administrativ si 85% operatori in productie.

De asemenea, compania investeste anual 250.000 dolari in programe de instruire si de pregatire a angajatilor - protectia muncii si a mediului, SAP, asigurarea calitatii, actionari pneumatice sau hidraulice.

“Pe zona de aptitudini soft, avem programe de pregatire a angajatilor ca lideri, care constau in traininguri de comunicare, prezentare, managementul eficient al timpului sau pentru stimularea si incurajarea muncii in echipa. In plus, ne pregatim echipele pentru gestionarea performanta a anumitor sisteme cu care noi lucram”, adauga Pascu.

De asemenea, P&G Timisoara a externalizat in ultimii ani anumite servicii precum diverse operatiuni in departamentele de productie, servicii de curatenie sau catering. Personalul dedicat acestor servicii numara in jur de 120 de persoane.

Aflati din urmatorul slide ce investitie a presupus demararea productiei locale a Fairy

Productie locala pentru Fairy un proiect de 10 mil. dolari

Proiectul de productie locala a brandului Fairy a fost pentru fabrica P&G Timisoara unul dintre cele mai mari proiecte de investitii, din ultimii ani si cea mai noua provocare, spune Adina Pascu. Proiectul a demarat in anul 2008, iar la inceputul anului trecut au fost produse primele flacoane la Timisoara, atat pentru piata locala cat si pentru tarile din Balcani.

Investitia a totalizat aproape 10 milioane de dolari, suma alocata echipamentelor si in pregatirii echipei care lucreaza in noua sectie de productie. Echipa, formata atat din personal angajat special pentru aceasta sectie, dar si din cei care au lucrat in alte departamente inainte, a urmat cursuri de specializare in diverse fabrici P&G din lume, printre care din Cehia, Italia, Rusia, Maroc. Alti angajati au beneficiat de specializare in Statele Unite ale Americii, Brazilia, Marea Britanie, China, Malaezia sau Italia.

Procter&Gamble a afisat anul trecut in Romania afaceri de 596,5 milioane euro, in crestere cu 10,9% fata de 2008, cand producatorul afisase un declin de 4,1% al cifrei de afaceri. In schimb, profitul net a coborat cu 33%, pana la 15,7 mil. euro.

Detergenti SA, divizia de productie de detergenti si innalbitori de la Timisoara, a afisat pentru 2009 o cifra de afaceri de 78,6 mil. lei (18,5 mil. euro) si un profit net de 7,56 mil. lei (1,78 mil. euro).

Procter&Gamble comercializeaza pe piata romaneasca marci precum Ariel, Tide, Bonux, Ariel Professional, Ace, Lenor, Mr. Proper, Fairy, Pantene Pro-V, Head & Shoulders, Safeguard, Herbal Essences, Wash&Go, Blend-a-med, Camay, Always, Alldays, Discreet, Naturella, Pampers, Olay, Gillette, Braun, Duracell, Oral-B.

Pornit in luna februarie 2009, proiectul fabricii de sampoane si produse de ingrijire a parului de la Urlati (judetul Prahova) se afla in faza de finalizare, urmand ca in luna iunie sa fie demarata productia.

Primul proiect Greenfield al P&G in Romania si cea mai mare fabrica de sampoane din lume a gigantului american, fabrica de la Urlati, va produce in special pentru export. Astfel, 90% din productie va fi destinata unor piete precum Rusia, Ucraina, Turcia, zona Balcanilor si Asia Centrala.