Buget de iarba verde

Buget de iarba verdeEste ora 11.00 si deja Complexul Astoria Snagov este plin de romani veniti pentru o zi de relaxare. Oficialii centrului de agrement vorbesc de 500 de masini care au parcat deja in spatiile special amenajate. Taxa de intrare se ridica la 15 lei de masina. Majoritatea autoturismelor sunt inmatriculate in Bucuresti si Prahova.

La intrare primim din partea Golden Brau doi saci pentru gunoi, o paleta pentru gratar si cateva materiale promotionale.

La doar 30 de kilometri de Bucuresti si aproximativ aceeasi distanta de Ploiesti, Complexul Astoria Snagov are o suprafata de 20 de hectare de padure, fiind situat pe malul lacului Snagov. Pe langa spatiile amenajate pentru gratar, complexul mai ofera servicii de cazare de la 2 la 4 stele, restaurante si terase in aer liber, terenuri de tenis si de fotbal, baschet, piscina in aer liber, plimbari cu vaporasul, cu barca si locuri de joaca pentru copii.

“Venim aproape la fiecare sfarsit de saptamana, bineinteles cand vremea ne permite. Si intrucat pana acum am avut parte de ploi in fiecare weekend am reusit sa facem cateva economii si sa ne simtim bine astazi. De regula venim cu toata familia si cativa prieteni, suntem in jur de 15 persoane. Fiecare aduce ce poate – un carnacior, o bere, un mic. Daca ar fi sa calculez, ne costa in medie, de familie, cam 200 de lei. Oricum, mult mai ieftin decat un sejur la mare”, spune Constantin Ilie, 43 de ani, din Bucuresti.

La cativa metri o alta familie a ales Snagovul pentru cateva ore de relaxare. “Nu trebuie sa ne relaxam si noi cumva?! Nu venim in fiecare saptamana, ci la 2-3 saptamani, nu ne permitem, benzina este scumpa. Alegem acest loc in special pentru piscina. Si asa intrarea este destul de scumpa, la care mai adaugam biletul de intrare la piscina care costa 20 de lei, plus mancarea – cel putin 70 de lei pentru 2 persoane – si lista este deschisa. Dintr-un salariu de 800 de lei nu ne putem permite mai mult”, ne explica Ioana D, 35 de ani, din Bucuresti.

Ustensilele pentru gratar nu lipsesc nici ele: furca, o pereche de clesti pentru gratar, lopatica pentru jar, carbuni sau lemn.

Vezi in slide-ul urmator cu cat cresc afacerile marilor retaileri pe perioada week-end-ului

Cresteri-record la produsele pentru picnic

Cresteri-record la produsele pentru picnic“Pe perioada week-end-ului, in sezonul estival, am remarcat un interes sporit al consumatorilor pentru produsele destinate gratarului (carne, bauturi alcoolice, racoritoare, condimente, sosuri), iar explicatia e una singur: fie ca este o traditie sau pur si simplu o modalitate de petrecere a timpului liber mai putin costisitoare, iesirea la gratar este pesemne cea mai populara activitate a romanilor in lunile calde”, spune Ioana Marginean, director de marketing in cadrul Plus Discount, lant care numara 106 de magazine.

Fata de o zi obisnuita, produsele “de picnic” inregistreaza cresteri ale vanzarilor de 20-40%, in functie de ofertele valabile, de conditiile meteo, dar si de reducerile de pret. “In perioada de vara, in magazinele noastre din toata tara, derulam campania <<Bunatati pentru grill>>, prin care clientii beneficiaza, la fiecare sfarsit de saptamana (sambata si duminica), de oferte speciale, sustinute de reduceri semnificative de pret la carne, semipreparate, sosuri, snack-uri si accesorii de gratar”, spune reprezentanta Plus Discount.

Cele mai cautate bauturi pentru gratar sunt berea, apa, bauturile racoritoare si vinul, iar din categoria alimentelor – mici, pulpe de pui, ceafa sau cotlet de porc, carnati. Comparativ cu 2008 insa, week-end-urile din 2010 nu sunt mai banoase cu cele din anii anteriori, scaderea fiind una valorica, dar nu cantitativa, afirma Marginean. Cu alte cuvinte, romanii continua sa cumperere aceleasi alimente, insa cauta preturi mai mici.

Afirmatia este intarita si de Andreea Mihai (foto), directorul de marketing al Carrefour, lant de magazine care numara 22 de hipermarketuri si 29 de supermarketuri la nivel national. “La sfarsit de saptamana, clientii vin in magazinele noastre pentru cumparaturi de volum, iar ponderea cea mai mare in cumparaturile lor o au produsele proaspete si cele de larg consum. De cand a inceput criza, consumatorii sunt mai atenti la buget si se concentreaza mai mult pe produsele de baza, cauta promotiile si in general evita sa cumpere mai mult decat ceea ce au pe lista de cumparaturi”.

Pentru Carrefour insa, cifrele la sfarsit de saptamana din 2010 nu indica mari variatii fata de 2008, atunci cand criza inca nu-si aratase coltii. “Pentru categoriile de produse specifice gratarului (produse de macelarie, pui, condimente, bauturi – n. red.), in 2008 evolutia vanzarilor din week-end fata de zilele saptamanii era similara cu cea din 2010”, explica Mihai.

In conditiile in care 70% dintre romani vor ramane vara aceasta acasa, potrivit unui studiu GfK, gratarul ramane in continuare printre principalele moduri de petrecere a timpului liber, iar “contextul economic actual va spori numarul consumatorilor care vor opta pentru acest mod de relaxare ieftin si foarte la indemana”, potrivit directorului de marketing al Carrefour.

Pentru MiniMax Discount, lant de magazine de discount (cu preturi reduse), cele mai bine vandute produse la sfarsit de saptamana sunt berea la doza, apa plata, berea PET (sticla de plastic), sucurile marca proprie, micii si puiul pentru gratar.

“Gratarul este in mod cert un motiv pentru care inregistram cresteri la articolele specifice, este evident ca sezonul de vara a scos romanii din case. Iar daca tinem cont de contextul actual (studiul GfK – n. red.), atunci avem o schimbare a obiceiurilor ca adaptare la situatia generala”, este de parere Rainer Exel, director general in cadrul MiniMax Discount.



Fata de week-end-urile “de criza” din 2009, media de crestere la produsele pentru gratar erau mai mari, dar chiar si in aceste conditii carnea de porc si racoritoarele se mentin in top. Anul trecut, romanii au cumparat mici, ceafa de porc si apa in cantitati pana la trei ori mai mari la sfarsit de saptamana decat in celelalte zile, potrivit datelor MiniMax Discount.

In ceea ce priveste vanzarile din 2010 pentru week-end-uri, comparativ cu doua zile din intervalul luni-vineri, cifrele indica dublari sau triplari ale vanzarilor pentru inghetata, carne si bauturi alcoolice. Astfel, MiniMax vinde la sfarsit de saptamana de peste 200% mai multa inghetata si mici decat in restul zilelelor, de peste 300% mai multa carne de porc, precum si cantitati duble de vin alb fata de zilele “obisnuite”.

Aflati din urmatorul slide cum evolueaza vanzarile de carne la final de saptamana

Romanii, mari amatori de mici. Se vede si in vanzari

Romanii, mari amatori de mici. Se vede si in vanzariStefan Padure, vicepresedinte Angst, declara ca exista o crestere a vanzarilor in perioada sfarsitului de saptamana, in special in cazul preparatelor dedicate gratarului.

“Demn de luat in seama este si «turismul de week-end» cu mancare «la sacosa» fapt ce influenteaza tot in mod pozitiv vanzarile carnii si al preparatelor din carne. Pe fondul scaderii puterii de cumparare a populatiei, mai ales in zona Bucuresti, aspectele pozitive enumerate reusesc sa compenseze scaderile datorate situatiei economice defavorabile”, explica Padure.

Producatorul si-a marit in acest an portofoliul de preparate dedicate gratarului, a extins canalele de distributie prin intrarea cu aceste game si pe retelele internationale. In plus, in reteaua proprie de magazine, Angst isi promoveaza actiunile prin revista bilunara si campanii de tipul “Angst te invita la gratar”.

La randul sau, Cristian Calin (foto), corporate PR manager Agricola Bacau, vorbeste despre un consum de carne mai mare la sfarsit de saptamana in comparatie cu celelalte zile pe fondul dezvoltarii accelerate a retailului modern care duce la o aprovizionare in week-end, pentru o saptamana intreaga sau chiar pentru doua saptamani. “Pe de alta parte, sfarsitul de saptamana este caracterizat de cumpararea la impuls, in special cumpararea produselor dedicate iesirilor la iarba verde si gratar”, spune Calin.

Acesta afirma ca vanzarile pe perioada week-end-ului raporteaza o crestere de 10% fata de media celorlalte zile ale unei saptamani.

“Pentru anul 2010 principalele refugii ale consumatorilor vor fi divertismentul si viata personala, iar in acest teritoriu se incadreaza si gratarul, mersul la iarba verde, mersul la teatru, vacantele de week-end low cost, achizitia de carti, tendinte care se manifesta mult mai puternic inca din 2009 fata de perioada anterioara”, declara Cristian Calin.

Cu ce promotii ii asteapta producatorii de bere pe consumatori, in slide-ul urmator

Berea si gratarul - sporturi nationale

Berea si gratarul - sporturi nationaleIn opinia lui Paul Markovits (foto), director de marketing al Heineken Romania, exista mai multi factori care pot influenta consumul de bere si tendintele de consum: vremea, setea romanilor si nu in ultimul rand puterea de cumparare a acestora.

Picnicul, dar mai ales gratarul, reprezinta un sport national in Romania. In ciuda crizei financiare, romanii aleg sa-si petreaca timpul liber impreuna cu familia si prietenii la un gratar organizat in orice petec verde pe care il gasesc – in paduri, poienite, pe malul lacului, in fata blocului, pe marginea drumului”, declara Markovits.

In acest sens, producatorul a initiat o campanie prin care este prezent cu berea Golden Brau acolo unde romanii merg in mod traditional sa faca gratar. Astfel, in perioada 15 mai -15 august, in fiecare sambata si duminica, Golden Brau este prezent in mai multe zone destinate unei astfel de activitati printre care: Bucuresti - Padurea Snagov, Padurea Pustnicu; Arges - Valea Valsanului; Valcea - Baraj Nord; Gorj - Cheile Sohodolului; Hunedoara - Lacul Cincis; Cluj - Faget; Constanta - Popas Fantanita; Arad – Padurea Ceala; Bacau – Parcul Gheraiesti.

O alta activitate dedicata acestui fenomen este si promotia nationala la punctul de vanzare, “Cu mic, cu mare, Golden Brau va echipeaza cu gratare!”, prin care sunt oferite premii instant prin lozuri - zeci de mii de gratare, sute de mii de doze de bere Golden Brau si kituri de gratar. Promotia se deruleaza in perioada 1 iulie – 31 iulie.

La randul sau Grant McKenzie, vicepresedinte de marketing Ursus Breweries, sustine ca aproape jumatate din totalul vanzarilor unei saptamani se realizeaza in perioada de week-end. “Studiile noastre ne arata ca romanii nu au renuntat la picnic, aceasta reprezentand in continuare un moment important si la indemana de relaxare. Consumatorii sunt mult mai putin dispusi sa calatoreasca in afara tarii sau sa se cazeze in hoteluri scumpe astfel incat, fiecare va gasi o metoda avantajoasa si placuta de a se relaxa in Romania”, declara McKenzie.

Si bauturile racoritoare raporteaza cresteri ale vanzarilor la final de saptamana, in special pe segmentul de still drinks, spun oficialii Tymbark Maspex Romania, care vorbesc despre un consumator atent in continuare la promotiile desfasurate in magazine (gratuitati, pachete promotionale) si care alege gramajele mari in detrimentul celor de tip portion pack, pentru a-si optimiza cheltuielile.

Vanzarile Tymbark in week-end pot creste in cazul hypermarketurilor cu pana la 50%, cele mai cautate sortimente fiind portocala si piersica, in timp ce in cazul magazinelor de tip cash&carry avansul este de 15%.