Optimism constant pentru companiile care exporta. Deruta pe piata interna

Optimism constant pentru companiile care exporta. Deruta pe piata internaFlorin Pogonaru (foto), presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), a declarat ca semnale pozitive au existat anul trecut doar in randul companiilor care desfasoara activitati de export.

“Aceasta crestere timida a PIB in ultimul trimestru nu s-a tradus si in randul companiilor axate doar pe piata interna. In schimb, in cazul companiilor care exporta putem vorbi de un optimism constant. De asemenea, din partea analistilor straini apar rapoarte favorabile privind Romania, fapt ce ar putea induce un sentiment de incredere mai pronuntat pentru investitii pe plan local”, explica Pogonaru, pentru Wall-Street.ro.

Pe de alta parte, acesta afirma ca semnalele venite la inceput de an din partea producatorilor concentrati doar pe piata interna transmit un singur lucru: deruta. “Daca nu se vor lua masuri urgente pentru stimularea IMM-urilor si sustinerea lanturilor de productie vom avea o mare problema”, subliniaza presedintele AOAR.

In opinia sa este necesara revizuirea TVA. “Este nedrept sa discuti numai despre refacerea salariilor in sectorul bugetar, nediferentiat, si sa nu iei in considerare si reducerea TVA cu cateva procente”, completeaza Florin Pogonaru.

Economia isi recapata suflul. Populatia va simti cresterea abia peste cativa ani

Increderea lipseste la apel

Increderea lipseste la apelMaria Grapini (foto), presedintele Consiliului de Administratie al Pasmatex si presedinte al Federatiei Patronale a Industriilor Textile, Confectiei si Pielariei (FEPAIUS), sustine ca “timida crestere de 0,1%” din ultimul trimestru al anului trecut este “nesemnificativa” in conditiile in care numarul locurilor de munca in domeniul in care activeaza nu a crescut, iar o serie de masuri, printre care scaderea costurilor de operare, nu au fost luate.

“Avem foarte multe solicitari din piata externa, insa nu exista bani pentru preluarea comenzilor, creditarea este in stadiul pe care il cunoastem cu totii. Putem vorbi doar de o revigorare a pietei externe, in piata interna nu se vede nimic. Insa e pacat ca piata externe cere si noi nu putem sa oferim. Oamenii nu au incredere, se asteapta la cresteri de taxe si in 2011”, spune Grapini.

Potrivit acesteia, oamenii de afaceri cu care a discutat asteapta in continuare masuri concrete, printre care si clarificarea problemelor fiscale pentru urmatorii 2-3 ani pentru a-si putea planifica investitiile.

“Oamenilor de afaceri le este teama sa mai angajeze, ca sa nu mai vorbim de faptul ca ne confruntam cu o problema si mai grava – lipsa personalului calificat. Daca vom ramane cu masurile de acum nu vom scapa de o inflatie mai mare, nu vom avea crestere economica”, crede Maria Grapini.

Ea mai subliniaza importanta pe care o are definitivarea Codului Muncii si a Codului Fiscal, masura ce ar fi trebuit luata anul trecut. “2011 ar fi trebuit sa fie un exercitiu al noilor reglementari. Nu va fi. Urmeaza un 2012 bulversat de alegeri, ceea ce va crea si mai multa confuzie in piata iar oamenii care trebuie sa ia masuri nu se vor concentra pe acest lucru”, considera Grapini.

Final Distribution: Avem nevoie de mai mult


Dan Mircescu, directorul general si proprietarul producatorului si importatorului de materiale de constructii Final Distribution, este de parere ca o crestere a economiei in trimestrul al patrulea nu reprezinta un factor pe care sa-l ia in considerare pentru evolutia din acest an a companiei pe care o conduce.

“O crestere a PIB care se bazeaza pe exporturile Dacia sau Nokia nu ma incanta foarte tare, avand in vedere ca lucrurile din tara nu se misca. Cand vor incepe lucrari importante si in tara, atunci vom spune ca economia functioneaza”, spune Mircescu.

El adauga ca, pentru a iesi din recesiune, economia locala trebuie sa creasca pentru o perioada mai lunga de timp, eventual un an. Astfel, semnalele transmise investitorilor ar fi cu adevarat pozitive.

“Degeaba avem o crestere economica timp de doua trimestre, daca in al treilea picam cu 2%, sa spunem. Ne trebuie o stabilitate pe un interval mai mare”, mentioneaza Mircescu.




Mediul privat un orfan in lipsa unor masuri concrete de sustinere

Semnalele pozitive progonozate in sectorul privat de catre autoritati nu au fost pe masura asteptarilor, afirma Halil Bulut (foto), directorul general al producatorului de biscuiti RoStar.

“Cresterea TVA nu a facut decat sa creasca indicele de inflatie. Statul ar trebui sa consulte mediul privat atunci cand ia aceste masuri tinand seama de importanta acestuia in sustinerea economiei. Nicaieri in lume masura majorarii TVA nu a fost considerata o masura reala pentru cresterea economica. Aceasta masura a cresterii TVA a fost luata pentru favorizarea anumitor grupuri de interese. Asadar, cresterea TVA, aplicata in semestrul doi al anului 2010 si reflectata in pretul suportat de consumatorul final, a avut o influenta negativa asupra PIB. In trimestrul patru s-a sesizat o crestere mai mica comparativ cu acelasi trimestru al anilor precedenti”, explica Bulut.

In domeniul sau de activitate inceputul de an se traduce prin semnale de ingrijorare pe fondul cresterii alarmante a pretului materiei prime cauzate de criza de greu din Uniunea Europeana.

“Pentru anul 2011, din punct de vedere macroeconomic, nu avem estimari pozitive (taxe mari, concedieri masive, credite de consum aproape de zero, criza graului), insa optimismul nu trebuie sa dispara. Fara sprijin si sustinere reala din partea statului, putem vedea mediul privat ca un «orfan» care incearca sa se descurce numai prin forte proprii”, considera seful RoStar.

2011, un an mai greu decat 2010

2011, un an mai greu decat 2010Sorin Minea (foto), presedintele Romalimenta, sustine ca 2010 a reprezentat cel “mai straniu” an din ultimii 15 ani, cu cele mai incoerente semnale de pana acum.

“In mod clar nu s-au vazut semnale pozitive in mediul de afaceri. Decembrie nu a fost o perioada foarte buna pentru industria alimentara. Am fost plecat timp de o saptamana din tara iar cand m-am intors socul a fost urias. In Romania se vorbeste doar de politica, toti sunt inteligenti, au pus totul la punct in economie”, declara Minea.

In opinia sa, 2011 va fi un an mai dificil pe fondul evolutiei nefavorabile a pietei, consumului in scadere, a scumpirii utilitatilor. “Dupa ce in 2010 multe firme nu au inregistrat profit, deci nu au avut de unde sa puna deoparte pentru zile negre, ne putem astepta la falimente in lant, retrageri ale unor companii straine de pe piata locala, blocaj financiar”, spune presedintele Romalimenta.

La randul sau, Grigore Horoi, presedintele Agricola Bacau, declara ca ne vom confrunta cu un 2011 mult mai dificil decat anul trecut, in conditiile cresterii alarmante a materiei prime. “Industria noastra este praf. A crescut enorm costul materiei prime, fapt care nu se poate reflecta in pretul final. 2011 va arata foarte prost sub acest aspect”, spune Horoi.


"Ne punem cenusa in cap ca este criza"

"Ne punem cenusa in cap ca este criza"Cu toate problemele actuale cu care se confrunta mediul privat, 2011 se arata promitator, considera Catalin Mahu (foto), proprietarul lantului de restaurante La Mama si al cafenelelor Cafepedia.

El este de parere ca sectorul privat se va dezvolta in continuare, indiferent de cum va evolua economia romaneasca.

‘’Ne punem cenusa in cap ca este criza, in loc sa facem ceva cu adevarat util pentru businessurile pe care le avem. Nu este normal ca nu luam atitudine si ca nu gasim solutii la problemele care apar in aceasta perioada de restriste economica, cum nu este normal sa punem pe hold toate planurile fiindca e recesiune’’, sustine Mahu.

In opinia sa, cresterea TVA din vara anului trecut a influentat evolutia economiei romanesti in 2010. Orice marire a taxelor duce la cresterea pietei negre si a celei gri si, implicit, o astfel de situatie nu aduce nici un fel de beneficiu statului si bugetului de stat.

In plus, faptul ca economia Romaniei a scazut in ultimul trimestru cu doar 1,2%, sub estimarile analistilor, se reflecta si in sectorul privat. ‘’Cel putin in zona in care operam, nu am sesizat prea multe semnale negative. Sunt convins ca nu toate companiile au avut de castigat anul trecut, insa am observat ca, la final, lucrurile s-au asezat. Mai mult decat atat, am constatat o dinamica sanatoasa pe piata restaurantelor si cafenelelor. Nu au fost inchideri de localuri in 2010’’, explica seful La Mama si Cafepedia.

El nu vede motive pentru care 2011 ar putea fi mai slab ca anul precedent. Asteptarile antreprenorului legate de anul curent nu sunt neaparat legate de mediul economic romanesc, chiar daca o evolutie buna a Produsului Intern Brut influenteaza orice sector de piata.

‘’Ceea ce inteleg si vreau de la acest an este sa iau cele mai bune decizii pentru businessul meu. Si cele mai corecte. In loc sa ma gandesc ca e criza, incerc sa gasesc solutii care sa imi ajute afacerea sa treaca cu bine peste aceasta perioada. Asa ar trebui sa faca orice manager, din punctul meu de vedere’’, a conchis Catalin Mahu.

O crestere de 1,5% a economiei este o "vrajeala"

O crestere de 1,5% a economiei este o "vrajeala"Valentin Tomsa (foto), directorul general al SAP Romania, filiala locala a unuia dintre cei mai mari producatori de software pentru afaceri la nivel global, spune ca nu crede ca daca TVA ar fi ramas la acelasi nivel am fi terminat anul cu crestere economica, intrucat TVA a fost doar o componenta, care nu a contat foarte mult.

“Am fi avut oricum o scadere pentru ca printre factori mai important decat marirea TVA au fost consumul redus si lipsa investitiilor”, a declarat Valentin Tomsa.

Managerul admite ca in ultimul trimestru din 2010 a simtit o usoara crestere a businessului si ca majoritatea clientilor si partenerilor de afaceri sunt mai optimisti in ceea ce priveste evolutia in 2011.

“Toti si-au construit bugete in crestere fata de 2010, unii cu un avans ponderat, iar altii cu cifre mai mari. Inclusiv cei din constructii, care iarna nu sunt foarte vizibili, cred ca anul acesta vor evolua mai bine comparativ cu 2010.”, adauga el.

Cu toate acestea, seful SAP Romania nu crede in estimarea FMI de crestere a economiei cu 1,5% in 2011 fata de anul trecut, motivand ca reprezentantii fondului si-au schimbat prognoza la fiecare trei luni, ei nefacand estimari, ci doar constatari.

“Cifra de 1,5% este o «vrajeala», dar cred ca fi mai bine anul acesta decat in 2010”, precizeaza Tomsa.



Consumul de servicii si produse romanesti vor repune economia pe crestere

Consumul de servicii si produse romanesti vor repune economia pe crestere“Sunt absolut convins ca toate companiile si-au pus lucrurile in ordine in 2010, a fost ca un wake-up call (apel de trezire – n. red.)”, spune Dragos Damian (foto), directorul general al producatorului clujean de medicamente Terapia Ranbaxy.

Pentru 2011, Damian se asteapta la o crestere de 3-5%, in conditiile in care avansul va fi influentat de trei factori: efectul de baza, pe fondul unui 2010 care a fost “foarte jos”, materializarea exporturilor si avansul consumului.

Directorul general al Terapia spune insa ca economia va progresa daca va fi sustinut consumul de servicii si produse romanesti. “Din punctul meu de vedere, ca om de operatiuni si nu de comentator la televizor, sporirea consumului de servicii si produse romanesti reprezinta principalul motor de crestere sustenabila”, puncteaza Dragos Damian.

Directorul general al producatorului de medicamente mai spune ca “nu creditele de refinantare, real-estate-ul” vor ajuta economia interna, ci un consum real, care sa impulsioneze cresterea PIB-ului.