1. Sporirea transparentei procesului legislativ

1. Sporirea transparentei procesului legislativCadrul legislativ ar trebui sa fie modificat doar daca este cazul, sunt de parere investitorii straini, si, ori de cate ori acest lucru se intampla, procesul ar trebui sa includa consultari ample cu toate partile interesate, in special cu mediul de afaceri.

"Autoritatile trebuie sa asigure posibilitatea mediului de afaceri de a obtine clarificari dupa ce legislatia este implementata. Intr-o piata globala cu multe oportunitati atractive de a investi, un element cheie pentru increderea investitorilor este strabilitatea si predictibilitatea mediului juridic", mai arata CIS.

2.Crearea unui comitet de monitorizare economica a Guvernului

2.Crearea unui comitet de monitorizare economica a GuvernuluiCIS spune ca in prezent exista o responsabilitate redusa pentru intarzierile semnificative sau simpla omisiune pentru implementarea masurilor economice mai mult decat necesare.

"Ritmul lent de plata a fondurilor UE, intarzierile la finalizarea autostrazilor, precum si situatia de la Oltchim reprezinta numai cateva exemple de monitorizare slaba si responsabilitati neclare. Noul comitet trebuie sa monitorizeze progresul cu privire la actiunile necesare cu elemente specifice si sa raporteze imediat abaterile primului-ministru"

3. Finalizarea rapida a numirii de manageri profesionisti la companiile de stat

3. Finalizarea rapida a numirii de manageri profesionisti la companiile de statCIS a mentionat ca finalizarea rapida a numirii de manageri profesionisti, precum si a membrilor din consiliu care sa fie neimplicati din punct de vedere politic la societatile detinute de stat, este in curs, insa exista preocupari cu privire la viteza implementarii.

Tarom este prima companie de stat romaneasca care are un management privat, dupa ce Heinrich Vystoupil, fost sef al reprezentantei in Romania si Moldova a Austrian Airlines, a fost numit director general al companiei.

Totodata, Dan Pascariu, presedintele UniCredit Tiriac Bank, va ocupa pozitia de presedinte al Consilului de Administratie al companiei de transport aerian.

4. Crearea unei agentii guvernamentale in vederea prioritazarii investitiilor publice

4. Crearea unei agentii guvernamentale in vederea prioritazarii investitiilor publiceCIS spune ca Romania are prea multe investitii in curs, prea putine fiind finalizate in fiecare an.

Agentia trebuie sa decida care sunt criteriile pe baza carora o anumite investitie reprezinta o prioritate, care dintre acestea vor primi alocari bugetare si de unde se vor face reduceri in cazul in care bugetul este ajustat in scadere.

5. Eliminarea mecanismului de compensare

5. Eliminarea mecanismului de compensareLegea 125 din 2011 stipuleaza ca in cazul cesiunilor de creante asupra entitatilor de stat, inaintea efectuarii oricarei plati, autoritatile publice vor compensa orice sume datorate de cedent catre bugetul de stat, astfel incat cesionarul primeste diferenta dintre valoarea nominala a creantei si datoriile cedentului catre bugetul de stat.

"Riscul acestei compensari a creantelor nu poate fi mitigat de catre banci, determinand drept urmare un grad mai mare de incertitudine privind incasarea sumelor din creantele cesionate, si limitand astfel apetitul pentru tranzactii de factoring sau forfetare fara recurs a creantelor asupra entitatilor de stat", afirma Consiliul Investitorilor Straini.

Propunerea CIS vizeaza eliminarea acestui mecanism de compensare instituit de legea 125/2001.

6. Eliminarea obligatiei publicarii declaratiilor de avere de catre membrii CA care nu sunt functionari publici

6. Eliminarea obligatiei publicarii declaratiilor de avere de catre membrii CA care nu sunt functionari publiciConsiliul Investitorilor Straini recomanda eliminarea obligatiei publicarii declaratiilor de avere de catre acei membri ai Consiliilor de Administratie/Consiliilor de Supraveghere din cadrul companiilor de stat care nu sunt in acelasi timp si functionari publici.

In schimb, CIS doreste pastrarea obligativitatii raportarii de catre toti membrii Consiliilor de Administratie/Consiliilor de Supraveghere din cadrul companiilor de stat a remuneratiei obtinute in calitate de membri ai acestor Consilii.