Ioan Niculae, proprietar Interagro

Ioan Niculae, proprietar Interagro"Pespectivele pentru 2013 sunt destul de slabe in ceea ce priveste economia si va exista o scadere considerabila pe partea de finantare, de putere de finantare, ceea ce va afecta si domeniul agriculturii. Se va vedea in zona de produse agricole, de ingrasaminte. Legat de productia agricola, este dificil de estimat cum va fi anul acesta. (..) Costurile sunt, de asemenea, in continua crestere si trendul se va mentine anul acesta.

Subiectele care conteaza in 2013: treburi economice de urmarit. Musai!

Ahmed Hassan, Managing Partner Deloitte

Ahmed Hassan, Managing Partner Deloitte"2013 va fi un an dificil: suntem inconjurati constant de mesaje negative dinspre zona euro. De asemenea, instabilitatea politica afecteaza sentimentul increderii in business. Am observat ca multe firme care planuiau decizii strategice de business amana aceste proiecte, asteptand vesti mai bune si stabilitate politica. Din multe puncte de vedere, aceasta este noua realitate in care traim. Nu trebuie sa mai asteptam ca anii 2006-2007 sa se intoarca, ci vor ramane o perioada fara precedent. Acea perioada va fi greu de atins din nou, e posibil sa ramana ani unici in istoria Romania si sa nu-i mai vedem in urmatoarea jumatate de secol."

Subiectele care conteaza in 2013: treburi economice de urmarit. Musai!

Pascal Prigent, director general GSK Romania

Pascal Prigent, director general GSK Romania"Suntem destul de ingrijorati de perspectivele pentru 2013. Taxa clawback, asa cum arata in acest moment, introduce o noua dinamica in ceea ce priveste evolutia pietei, deoarece decupleaza cresterea reala de cea neta.

Cresterea reala a pietei (sau consumul de medicamente) va ramane cel mai probabil la nivelul actual deoarece este generata de necesitatile medicale nesatisfacute, care in Romania sunt destul de mari.

Primul lucru care trebuie schimbat este structura actuala a taxei clawback pentru ca, daca ramane in forma actuala, nu vom mai vorbi de oportunitati in 2013. Intr-adevar, de ce ar investi o companie pentru a valorifica o oportunitate de vreme ce vanzarile mai mari ar insemna taxe si mai mari?"

Subiectele care conteaza in 2013: treburi economice de urmarit. Musai!

Ion Nestor, partener fondator NNDKP

Ion Nestor, partener fondator NNDKP"Incertitudinea va caracteriza anul 2013 in avocatura de business din cauza contextului politic, care are un impact negativ major asupra economiei in general, cu precadere asupra increderii investitorilor, pe de o parte, dar si din cauza situatiei externe, pe de alta parte. Fragilitatea economica a Greciei, Spaniei si a Italiei, sunt factori care vor continua sa ameninte stabilitatea financiara si economica a UE si pe parcursul anului 2013, ceea ce ar putea avea un efect de domino si asupra unei economii romanesti deja a€”slabite”. In opinia mea, continuarea proiectelor de energie din surse regenerabile va ramane o oportunitate. Din pacate insa, luptele politice, alaturi de incapacitatea Romaniei de a absorbi fonduri europene, raman amenintarile cele mai grave cu care economia se va confrunta in continuare, cu impact direct asupra mediului de business si, implicit, asupra pietei consultantei juridice."

Henk Paardekooper, presedinte RBS

Henk Paardekooper, presedinte RBS"Restructurarea sistemului bancar atat la nivel international, european, cat si in Romania, va continua in 2013. Asadar, acest proces nu este specific doar Romaniei. Guvernele si autoritatile de reglementare impun noi reguli si creeaza noi reglementari pentru a face bancile mai sigure si mai puternice si pentru a se asigura ca acestea isi pot indeplini rolul primordial, acela de a sprijini economia. Bancile sunt rotile economiei, care acum scartaie si au nevoie de ulei. De aceea au inceput sa se restructureze, ceea ce ar trebui privit ca un lucru bun. Daca nu s-ar intampla nimic, personal m-as ingrijora."

Ufuk Tandogan, director general Garanti Bank

Ufuk Tandogan, director general Garanti Bank"In anul 2012 s-a observat deja o orientare spre creditele denominate in lei. Credem ca aceasta tendinta va continua si in 2013, desi inflatia accelerata din Romania amana scaderile de dobanda in lei pentru viitorul apropiat. Astfel, ne asteptam la reluarea scaderii dobanzilor in lei spre finalul anului acesta. Creditarea in lei, desi este mai costisitoare la prima vedere, ofera o siguranta pentru riscul de depreciere. Astfel, pentru aceasta diferentiere de dobanda, la un risc de depreciere mai mare (de peste 5%) devine mai atractiva."

Dan Sucu, proprietar Mobexpert

Dan Sucu, proprietar Mobexpert"Nu vad semne care sa imi dea incredere ca vom avea o piata in crestere in 2013. Ceea ce inseamna ca, pentru a creste, vom lua, in continuare, din cotele de piata ale altor companii. Si nu ma refer doar la piata noastra specifica, de mobila si decoratiuni, ci si la alte bunuri de folosinta indelungata sau produse de casa. Aceasta batalie pentru cota de piata costa foarte mult, ceea ce va insemna ca, in continuare, vom cauta alte surse de scadere de cheltuieli ."

Jean-Pierre Vigroux, managing partner, Mazars

Jean-Pierre Vigroux, managing partner, Mazars"Fara indoiala, situatia difera in functie de profesiile vizate, insa o formula care ar putea sintetiza tendintele pietei ar fi: „Obiectiv: antreprenori”. Companiile particulare infiintate din 1990 incoace incep sa atinga dimensiuni care le fac interesante. Ele intra acum intr-o competitie la nivel global, ceea ce genereaza nevoi de finantare, determinandu-le asadar sa adopte reguli fiabile de guvernanta economica. Toate astea ii determina sa recurga la servicii profesioniste, determinand astfel dezvoltarea acestui sector. Ccei trei factori esentiali pentru progresul acestui domeniu sunt relansarea cresterii economice in Europa pentru toate sectoarele de tip „low-cost” sau „lohn”, cresterea avutiei proprii a Romaniei prin intermediul resurselor naturale si prin puterea de inovatie a companiilor nationale si, in cele din urma, absorbtia fondurilor europene."

Frans van der Ent, CEO Eureko Asigurari

Frans van der Ent, CEO Eureko Asigurari"Procesele de restructurari si achizitii de pe piata romaneasca nu vor lua sfarsit anul acesta. Numarul agentilor de vanzari se va mai reduce si astfel vor ramane cei performanti, bine pregatiti.

Pana in octombrie 2013 toti agentii din sistem vor fi calificati, iar cei care nu vor trece prin aceasta calificare vor iesi din industrie. Totodata, asiguratorii vor fi foarte atenti sa mentina costurile sub control si vor reduce numarul angajatilor si al agentiilor, punand accent pe colaborarile cu bancile pentru imbunatatirea capacitatii de distributie.

In ceea ce priveste asigurarile de viata, acest segment are potential, avand in vedere faptul ca gradul de penetrare al este inca foarte scazut. Evolutia pietei de anul acesta va depinde de evolutia economiei, dar si de reforma din domeniul sanatatii. Nevoia de protectie exista si va duce la o crestere a pietei de pana la 5% in 2013, sustinuta si de distributia produselor prin intermediul bancilor."

Mihaela Nicola, CEO The Group

Mihaela Nicola, CEO The Group"Suntem prudenti in a configura planuri de business pentru 2013 si, realist, anticipam ca industria de comunicare se va mentine la nivelul lui 2012. Piata de comunicare, in ansamblul disciplinelor sale, probabil ca atinge 400-450 milioane de euro. ”Cautare” este cuvantul care va caracteriza domeniul in 2013. Cautarea de canale, de forme, de continut relevant, de oportunitati. Cautarea fondului pe care sa construim forme noi. Cautarea noului tip de rol pentru agentiile specializate, pentru cei care n-au inteles deja ca specializarile traditionale vor disparea: nu mai exista publicitate, PR sau online...toate s-au transformat in comunicare. Acum cautam cu totii structura optima a unei agentii de comunicare. "

Manuela Necula, CEO Ogilvy Romania

Manuela Necula, CEO Ogilvy Romania"Dat fiind perspectiva economica precum si lipsa unor evenimente importante care sa poata atrage o componenta de comunicare semnificativa, consider ca in 2013 ne vom afla in continuare intr-un scenariu de scadere cu o cifra (4%), cu perspectiva optimista de stagnare versus 2012. Dincolo de cifre insa, piata trece prin modificari structurale. Schimbarea comportamentului consumatorilor, ca urmare a prezentei tot mai puternice a mediului digital in vietile acestora, face ca interactiunea lor cu brandurile sa ia forme noi, iar adaptarea la acestea este cruciala. In privinta pietei de media, in 2013 vom asista cel mai probabil la o scadere a pietei de media cuprinsa intre 3-5%, singurul mediu de crestere fiind cel digital."

Iulian Stanciu, director general eMAG

Iulian Stanciu, director general eMAG"In 2013 comertul online va creste cu mult peste rata de evolutie a pietei. Daca pe toata piata (vorbim aici de electro-IT) estimam ca va creste cu 5-10%, comertul online va creste cu minim 25%. Astfel, vom ajunge ca o pondere de aproximativ 25% din total retail sa fie comert online, o cifra cu mult peste ce se intampla in alte tari din Europa de Est. Ma astept la o crestere generala a comertului online, nu doar pe piata de electro-IT. Și alte categorii vor creste - fashion, travel, auto, chiar si food. "

Marius Ghenea, presedinte Fit Distribution

Marius Ghenea, presedinte Fit Distribution"Cu siguranta, piata e-commerce din Romania va continua sa creasca semnificativ nu doar in 2013, ci si in anii urmatori, indiferent de modul cum creste piata de consum totala. Evident, modul cum evolueaza piata in ansamblu va influenta si ritmul de crestere al pietei online, dar numai ca diferential. Estimam ca in 2013 vom avea o crestere consolidata a pietei online din Romania de minim 35%, dar este posibil sa asistam si la cresteri mai mari. In acest fel, piata va depasi in 2013 valoarea de 400 milioane euro, posibil sa se indrepte chiar spre jumatate de miliard de euro. Pe termen de 3 ani, mentinand acest ritm de crestere, piata ar putea ajunge la nivel de aproape un miliard de euro."