Care sunt sansele unei retrageri masive din Rusia?

Care sunt sansele unei retrageri masive din Rusia?

Multi constructori auto au facilitati de productie in Rusia la care vor renunta cu greu, tinand cont si de marimea pietei ruse, dar firme din IT se pot reloca usor in Romania, care deja poate fi considerata un hub regional in acest sector. Pe de alta parte, gigantii din energie sunt "blocati" in unele investitii comune cu statul rus si au primit chiar scutiri de taxe la exportul de petrol in schimbul investitiilor.

O sa intelegeti ca interesele sunt atat de mari in unele sectoare si sumele vehiculate sunt astronomice, incat optiunea retragerii investitiilor ca parte a sanctiunilor economice este practic imposibila si majoritatea companiilor au anuntat chiar ca isi vor continua proiectele de investitii in pofida sanctiunilor. Aceasta varianta ia in calcul insa scenariul optimist in care conflictul se va rezolva in mod pasnic. Totusi, ultimele declaratii belicoase ale lui Putin nu indica aceasta directie.

Escaladarea conflictului sau inceperea unui razboi ar putea schimba total abordarea gigantilor americani si germani fata de Rusia, iar deciziile de business vor fi cu siguranta altele. Potrivit consultantului fiscal Dan Schwartz, marile companii occidentale vor fi nationalizate in cel mai sumbru scenariu, adica cel al unui conflict deschis intre Rusia si fortele Occidentale.

Dan Schwartz, RSM Scot: Putin este o combinatie de Stalin si Hitler.

Totusi, Schwartz nu crede ca multi investitori se vor retrage din Rusia ca urmare a crizei din Ucraina, cel putin nu dintre cei mari care au investitii de miliarde in Federatie, dar este posibil ca dintre cei mici sa fie oarecare interes, avand in vedere ca "fata de Ucraina si Rusia, Romania este o oaza de liniste". De asemenea, partenerul EY Alexander Milcev sustine ca investitorii care au investit in Rusia si-au asumat constient unele riscuri. "Rusia nu a devenit brusc mai riscanta".

Siemens

Siemens

Siemens este cea mai mare companie germana de inginerie si are investitii considerabile in Rusia, asigurand multe dintre nevoile Federatiei in drumul spre modernizare, de la trenuri de mare viteze pana la echipamente automatizate pentru industri.

In pofida crizei din Ucraina, la final de martie, seful Siemens Joe Kaeser s-a intalnit cu Putin si a reafirmat angajamentul companiei pentru cooperarea pe termen lung in ceea ce priveste investiiile in Rusia. Sansele unei indepartari totale a investitorilor germani de Rusia sunt minime, insa. De altfel, seful Siemens nu a facut nicio declaratie cu privire la sanctiunile economice aplicate Rusiei dupa intalnirea de la resedinta lui Putin de la marginea Moscovei.

Romania insa ar putea sa capteze eventualele relocari ale investitiilor Siemens, in contextul in care grmanii au deja in patru fabrici care produc diverse componente: trei la Sibiu si una la Buzias. De asemenea, Siemens are in plan relocarea altor capacitati de productie din Germania in Romania, conform unor relatari din presa germana, dar deocamdata planul este la faza de negociere cu sindicatele.

Ford

Ford

Ford este unul dintre gigantii din industria auto care are facilitati de productie in Rusia, unde opereaza un joint-venture impreuna cu firma ruseasca OAO Sollers la St. Petersburg. Asocierea de firme produce in Rusia modelele Focus si Mondeo, dar si alte vehicule pe baza pieselor importate. Ca urmare a fragilitatii pietei auto din Europa, dar si a celei din Rusia, Ford a decis recent sa taie 950 de slujbe la doua fabrici, acuzand si deprecierea rublei cauzata in mare parte de criza din Ucraina.

Ford a vandut anul trecut pe piata rusa 105.000 vehicole, ocupand o cota de piata de 3,8% din totalul de 2,8 milioane de automobile vandute in Rusia. Cererea din Rusia echivaleaza cu capacitatea maxima de productie a fabricii din Craiova, dar liniile de asamblare sunt pentru modele diferite, Fiesta si B-Max in Romania si Mondeo si Focus in Rusia.

Ca urmare, sansele unei retrageri a Ford in cazul in care conflictul escaladeaza sunt mari, iar cele mai apropiate unitati de productie sunt in Turcia si Romania, la Craiova.

"Urmarim ce se intampla in plan politic si speram intr-o rezolvare pozitiva. Nu exportam autovehicule din Rusia. Importam piese pentru a asambla vehiculele aici", a spus directorul operational al Ford Europa, Barb Samardzich, citat de Forbes.

General Motors

General Motors

Si General Motors este angajata in proiecte de amploare in Rusia, unde vrea sa investeasca circa un miliard de dolari in perioada 2012 - 2017.

GM produce deja automobile in trei locatii din Federatia Rusa: Kaliningrad, St. Petersburg si Togliatti. Alaturi de Ford, GM are cel mai mult de pierdut de pe urma unui eventual conflict, dar ambele companii americane nu exporta automobil din Rusia, ceea ce inseamna ca in cel mai rau scenariu posibil operatiunile globale nu ar fi afectate.

Volkswagen

Volkswagen

Si producatorul german Volkswagen a adoptat o pozitie prudenta fata de sanctiunile posibile la adresa Rusiei, iar seful gigantului auto, Martin Winterkorn, a spus ca nu isi va reduce activitatile din Rusia daca sanctiunile se vor aplica.

Volkswagen a investit intre 2006 si 2013 circa 1,4 miliarde de dolari si a anuntat in decembrie 2012 ca va investi inca 1,2 miliarde de dolari pana la sfarsitul lui 2015.

Grupul german are o linie de productie automobile la Kaluga, cu 6.000 de angajati, iar la St. Petersburg mai detine o fabrica de camioane si autobuze, sub marca Man. Conform unui studiu al EY, din 2011 pana in prezent gigantii auto au investit in Rusia peste 6 miliarde de dolari.

Exxon Mobil

Exxon Mobil

Gigantul american din energie Exxon Mobil are angajamente puternice in Rusia, dupa ce in 2011 a format un parteneriat cu Rosneft, compania petroliera de stat, pentru a exploata potentialele resurse de petrol din zona arctica si din vestul Siberiei.

Perimetrele de explorare ar putea valora 500 miliarde de dolari si ar aduce Exxon Mobile un profit bunicel. Mai mult, Exxon a beneficiat si de favorurile lui Putin care a scutit-o de taxele pe exporturile de titei din zona Oceanului Arctic pentru 15 ani, in schimbul investitiilor pe care Exxon urmeaza sa le faca in Rusia.

In aceste conditii, gigantul american ar pierde multi bani in cazul unei retrageri fortate din economia Rusiei si este greu de crezut ca acest scenariu ar fi posibil, interesele in sectorul energetic fiind prea mari.

British Petroleum

British Petroleum

British Petroleum (BP) este cea mai expusa companie petroliera pe Rusia, in contextul in care detine aproape 20% din gigantul petrolier Rosneft. Compania detinuta de statul rus furnizeaza o treime din productia de titei a grupului BP si in trimestrul 4 de anul trecut a contribuit cu un miliarde de dolari la profitul companiei britanice, adica nu mai putin de 35% din total.

Seful BP nu se declara insa ingrijorat cu privire la activitatile companiei din Rusia si crede ca pana acum criza din Ucraina nu a afectat afacerile din Rusia. El a reiterat pozitia grupului BP ca investitor major in sectorul energetic din Rusia.

Bineinteles, in cazul unui conflict deschis cu Vestul, BP risca pierderi imense sau chiar confiscarea participatiei detinute la Rosneft.

Oracle

Oracle

Oracle are in jur de 500 de angajati in Rusia, din care 300 sunt dezvoltatori de solutii software. Pe de alta parte, in Romania Oracle este una dintre cele mai mari companii din sectorul IT, avand la birourile din tara 2.500 de angajati.

Prin urmare, o dezinvestire in Rusia si cresterea numarului de angajati in Romania ar fi usor posibila, tinand cont ca tara noastra se plaseaza deja drept un important hub regional pentru industria de IT.

Sursa foto: platforma petroliera, Shutterstock