Primul CEO roman din telefonia mobila romaneasca

Primul CEO roman din telefonia mobila romaneasca

Liliana Solomon a fost numita in functia de CEO a filialei locale a celui mai mare operator de telefonie mobila din lume, Vodafone, la 1 noimebrie 2005, activand in industria de telecomunicatii inca din 1995. Era pentru prima oara cand Vodafone Romania (pe atunci, Connex) numea in cea mai inalta functie executiva un roman.

Sefa Vodafone Romania este de parere ca o femeie CEO nu reprezinta deloc un fenomen atipic in mediul de afaceri contemporan. Liliana Solomon nu crede in organizarile ierarhice si considera ca succesul in managementul unei companii se traduce prin combinatia intre competenta profesionala si inteligenta emotionala necesara pentru a intelege cum functioneaza o organizatie.

"Cand se desemneaza o persoana intr-o pozitie de top, alegerea se face pe baza unor considerente profesionale si a experientei. Fie ca esti femeie sau barbat, intr-o astfel de pozitie, trebuie sa ai pregatirea si experienta profesionala necesare”, ne-a spus Solomon.

Discutiile libere de orice reticente specifice relatiei de subordonare, inovatia, continua preocupare pentru optimizarea activitatii zilnice, precum si munca in echipa sunt doar cateva dintre ingredientele unui bun managemet, in opinia Lilianei Solomon.

“Cred ca sunt o persoana deschisa la idei noi. Imi place cand oamenii sunt inovatori. Creativitatea unei companii se vede atunci cand ai oameni cu puncte de vedere diferite si când stii sa iei ceea ce e mai bun din ideile tuturor. Este foarte important sa creezi spatiu pentru ca oamenii sa aiba idei si sa inteleaga de ce anumite initiative sunt sau nu sunt implementate, care sunt prioritatile, cat de important este lucrul in echipa”, afirma aceasta.

Sefa Vodafone, care are in subordine aproximativ 3.000 de angajati, opineaza ca o relatie de afaceri nu este diferita in cazul unei femei, fata de cea a unui barbat si considera ca faptul ca este femeie are o relevanta minima pentru pozitia pe care o ocupa.

„Fie ca esti femeie sau barbat, intr-o astfel de pozitie, trebuie sa ai pregatirea si experienta profesionala necesare, sa intelegi cultura, istoria si oamenii, sa intelegi si sa cunosti piata si competitia, sa iti identifici punctele tari si punctele slabe”, apreciaza Solomon.

Singura sefa din Top 10 banci romanesti

Singura sefa din Top 10 banci romanestiManuela Plapcianu detine functia de director general al Bancpost cu rang de presedinte executiv, de la inceputul lui 2007, anterior fiind vicepresedinte al fostei HVB Tiriac Bank

Plapcianu nu conduce doar a cincea banca din sistem, cu active de 3,7 miliarde de euro, dar si unul din cei mai mari angajatori din banking, cu peste 3.600 de angajati.

Singura sefa din Top10 banci locale o admira cel mai mult, dintre femeile manager din afara Romaniei, pe Coco Chanel, pentru ca si-a asumat riscuri si batalii pline de semnificatie, dar si pentru ca a indraznit atunci cand putine femei o faceau.

Dintre femeile manager din Romania, Plapcianu le-a ales, la solicitarea Wall-Street pe Mariana Gheorghe, CEO Petrom, Liliana Solomon, CEO Vodafone si Anca Vlad, fondatoarea Fildas. De asemenea, in Romania, sunt foarte multe doamne, care intr-o discretie si normalitate absolute construiesc si mai ales schimba lumi, crede Plapcianu. “Numele unora dintre ele, probabil, nu ne sunt cunoscute, pentru ca avand proiecte cu adevarat importante de domesticit si pentru ca discretia este proprie marilor constructori si profesionisti, nu ies la rampa”, enunta Plapcianu.

Sefa Bancpost apreciaza ca nu este greu atunci cand ajungi sa te bucuri de rezultatele firmei pe care ai dezvoltat-o in pofida tuturor dificultatilor si bataliilor duse, cum greu, cu siguranta, nu este sa fii CEO. “Greu, foarte greu, si uneori aproape imposibil este drumul pana acolo”, crede Plapcianu.

Plapcianu nu crede ca o femeie manager are multe atuuri in fata barbatilor, in adoptarea unui stil de conducere, neexistand atribute de gen in leadership sau management. Stilul este omul insusi, spune Plapcianu, citandu-l pe francezul Georges Leclerc de Buffon, in timp ce mai mult decat genul unei persoane, personalitatea, experienta, valorile fiecaruia isi pun amprenta asupra stilului de conducere.

De asemenea, sefa Bancpost nu crede ca exista atribute de gen, nici in leadership si nici in management. Stilul este omul insusi, deci mai mult decat genul - personalitatea, experienta, valorile fiecaruia isi pun amprenta asupra stilului de conducere.

Sefei Bancpost ii plac studiile si statisticile, insa nu doar cele financiare. In opinia Manuelei Plapcianu, exista statistici care releva ca, in management, femeile au tendinta de a adopta un stil mai democratic si mai participativ in timp ce barbatii perpetueaza un stil autocratic si directiv.

Singura femeie care conduce o banca de top din Romania mai citeaza alte studii care arata ca unele doamne sunt mai practice, fac mai bine fata stresului, au un simt al oamenilor mult mai bun, sunt mai empatice si orientate catre solutii si decizii. Pe de alta parte, stilul unor domni este mai competitiv, non-emotional, bazat mai mult pe autocontrol, analitic si ierarhic, in timp ce al femeilor este prezentat ca fiind unul bazat pe empatie, colaborare si orientat spre finalizare, operationalizare. “In fine, cele mai serioase studii arata ca nu exista deosebiri intre stilurile de conducere bazate pe diferenta de gen”, adauga Plapcianu.

In final, sefa Bancpost argumenteaza ca managementul este si o chestiune de putere, citand-o pe Gloria Steinem care spunea ca “femeile tind sa dea o alta definitie puterii… definitiile traditionale ale puterii vorbesc despre abilitatea de a-i domina pe ceilalti si de a profita de munca lor… Femeile redefinesc puterea din perspectiva capacitatii de a ne explora limitele, de a ne exploata la maxim propriile talente si de a ne controla cat mai bine propria viata.”

In Grupul Eurobank EFG din Romania, adica Bancpost si celelate subsidiare (EFG Asigurari , EFG Finance, EFG Mutual Funds, EFG Property , EFG Eurobank Securities, EFG IT , EFG Leasing , EFG Retail Services I etc), ponderea feminina este de peste 70%, in timp ce in posturile de top management proportia este inversa.

Femeia manager care a pus pe picioare Oriflame Romania

Femeia manager care a pus pe picioare Oriflame RomaniaMonica Tatoiu, directorul general al firmei de cosmetice Oriflame Romania, crede in succesul femeilor de afaceri care reusesc sa se impuna intr-o lume a costumelor sobre si fara sa renunte la rochii si care nu inlocuiesc sensibilitatea feminina cu pragmatismul rece, specific business-ului.

“Ma preocupa mai mult implicarea femeilor lider de opinie in problemele globale ale comunitatilor in care activeaza. Nu-mi plac femeile care isi pierd feminitatea din dorinta de a obtine rolul principal. Ori tocmai asta se intampla cu femeile din Occident ce au success in business. Renunta la rochie in favoarea costumului!”, spune CEO-ul de la Oriflame.

Dintre doamnele business-ului international, Monica Tatoiu o admira cel mai mult pe Anita Roddick, fondatoarea lantului de magazine de cosmetice The Body Shop, care a murit in septembrie anul trecut.

“Pe Anita Roddick o apreciez pentru modul in care s-a implicat in promovarea eticii in afacerii si mai ales al respectului fata de mediu in dezvoltarea produselor cosmetice comercializate”, marturiseste Tatoiu.

In linii mari, atat Monica Tatoiu si Anita Roddick au cateva puncte comune in ceea ce priveste evolutia in cariera si stilul de management. Amandoua au pornit in afacerea cu cosmetice fara experienta in domeniu si, in scurt timp au reusit sa treaca de la stadiul de simplu comert la asocierea produselor cu un concept, cu o promisiune pentru clienti si cu un simt al responsabilitatii pentru mediul inconjurator.

“Pe mine ma fascineaza companiile unde inca managementul este in mana fondatorilor. Acestea sunt companii adevarate. Companiile in care fondatorii au disparut si conducerea a fost preluata de functionari sunt companii unde nu as investi in actiuni”, afirma cu fermitate Tatoiu.

Pentru Monica Tatoiu, un manager, fie un el sau o ea, ar trebui sa fie deschis, insa ferm, flexibil si pregatit pentru orice situatii neprevazute, care sa-si asculte subordonatii si sa-si asume riscurile hotararilor pe care le ia.

“Variabilele specifice ce apar in decursul interactiunii cu piata sunt la fel de importante in optimizarea unui model de afacere in situatiile de criza precum cele care au stat la baza constructiei sale. Flexibilitatea femei manager in gestionarea relatiilor dintre general si particular face diferenta in stilul de conducere”, detaliaza femeia de afaceri.

“Profesionalism, charisma, common sense, onestitate, franchete, feminitate. Cand dai mana cu ea, identifici un punct de sprijin care iti da incredere” - asa o caracterizeaza Tatoiu pe Liliana Solomon, sefa de Vodafone. Si, totusi, chiar daca este unul dintre managerii de top din Romania, Liliana Solomon are un stil managerial natural care “genereaza respect, fara sa-l impuna, fiind pragmatica, nu si rece”, potrivit CEO-ului Oriflame.

Avand in spate o echipa formata, in majoritate, de femei, directoarea generala de la Oriflame crede ca formula optima pentru o colaborare fructuoasa trebuie sa aiba la baza un cuplu managerial pentru ca “femeile gandesc mai mult in alb si negru decat barbatii, noi taind cu o mai mare usurinta nodul Gordian”.

Pe de alta parte, aceasta considera ca “femeile sunt mai vulnerabile emotional decat barbatii, ele sufera cand gresesc si se vede. Dar atunci cand iau o decizie creierul si inima conlucreaza. Din nefericire, femeile sunt mai radicale cand evalueaza rezultatele”, conchide Tatoiu.

Fosta profesoara de matematica de generala, Monica Tatoiu a fost aleasa, in urma cu 13 ani, sa conduca filiala romaneasca a uneia dintre cele mai mari companii de cosmetice din lume. Dubla doctoranda, bursiera Fulbright si presedinta fundatiei Noi Citim, Tatoiu este un model de om de afaceri pentru care business-ul inseamna si o anumita cultura, nu numai afaceri parafate “la o palinca, la restaurant”.




Managerul nomad care a dat FMCG-ul pe lacuri si vopsele

Managerul nomad care a dat FMCG-ul pe lacuri si vopseleAliz Kosza, fostul CEO Orkla Foods Romania, si-a inceput anul 2008 ca director general executiv al producatorului de lacuri si vopsele Fabryo Corporation, preluand conducerea a 450 de angajati si opt manageri, din care cinci sunt femei. Kosza, unul din managerii nomazi din Romania, demonstreaza ca mutarea dintr-o industrie in alta nu nu este atat de grea precum pare.

CEO-ul Fabryo isi defineste stilul de conducere ca o imbinare reusita intre management si leadership, apreciind la un manager in primul rand personalitatea puternica. „Pentru mine, conceptul de management este mai mult functional, profesional – leadership-ul este conceptul in care cred cel mai mult, implicit in liderul din fiecare manager. Cred in leadership, in acea energie care ii determina pe oameni sa te urmeze natural si fara ezitare”, ne declara Aliz Kosza.

Managerul Fabryo considera ca exemplul personal, viziunea pozitiva caracteristica unui lider si pragmatismul sunt elemente cheie ale unui CEO de succes, adaugand ca femeile manager sunt in general mult mai ambitioase si tind sa ajunga la performanta intr-un timp mai scurt decat barbatii.

„Femeile sunt diferite de barbati si abordeaza lucrurile diferit, inclusiv atunci cand sunt pe o pozitie de manager. Ele acorda mai multa atentie trasaturilor de caracter si personalitate ale celor din jur si sunt capabile sa integreze toate aceste elemente in modul in care relationeaza profesional cu oamenii. Din propria experienta de management, care a presupus si presupune in continuare lucrul cu alti manageri, deopotriva femei si barbati, pot spune ca femeile sunt mai empatice, mai intuitive si ca tin mai mult cont de detalii”, apreciaza Kosza.

Fabryo este unul dintre primii trei producatori de vopsea de pe piata romaneasca. Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 42 milioane de euro, in crestere cu 30% comparativ cu anul precedent. Portofoliul companiei include lacuri, vopsele, emailuri, amorse, adezivi, grund si produse chimice pentru autoturisme, comercializate sub marcile Savana, Innenweiss, Rost, Guzu si Ekonomic.