1 / 4

Observator de Grecia

“In primele sase luni ale anului, am facut 40.000 de controale, iar 12.000 dintre ele au descoperit neconcordante intre pretul afisat la raft si cel de la casa de marcat, diferentele fiind, in proportie de 99,99% in defavoarea consumatorului”, spune pentru Wall-Street Constantin Cerbulescu (foto), presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

In cele mai multe cazuri, neregulile descoperite au fost in marile magazine, iar numarul crescand de reclamatii i-a facut pe oficialii ANPC sa se gandeasca la o modalitate de a supraveghea mai bine piata. Solutia gasita vine din import, mai exact din Grecia, acolo unde autoritatile au implementat Observatorul preturilor la sfarsitul anului trecut.

Andreas Zaras este functionar public in cadrul Ministerului Comertului din Grecia si lucreaza pentru Observatorul preturilor, adica pentru sistemul de supraveghere a preturilor. Ideea unui astfel de observator dateaza de mai bine de zece ani, spune Zaras, dar implementarea lui s-a facut de abia in decembrie 2009, deci sistemul este functional de sapte luni.

Mecanismul observatorului este, practic, unul de colectare de informatii din piata: de doua ori pe luna, in zilele de 5 si 20, retailerii trimit tabelele cu preturile la produsele urmarite, iar departamentul Observatorul le centralizeaza si mai apoi le posteaza pe un portal de internet integrat in site-ul Ministerului Comertului.

“In ceea ce priveste colectarea preturilor produselor nestandardizate (produse vandute in piete sau pe strada), acestea sunt centralizate de agenti ai ministerului in fiecare zi, care se duc in pietele publice, colecteaza informatiile si mai apoi le transmit biroului nostru cu ajutorul PDA-urilor (minicalculatoare de mana – n. red.)”, explica Zaras.

Ce produse sunt urmarite de Observator? Zaras spune ca in momentul de fata, la sase luni de la implementarea sistemului, preturile inregistrate sunt cele ale produselor alimentare si bauturilor cu cod de bare, dar si ale articolelor fara cod de bare, vandute in piete. “Pana acum, inregistram preturile produselor standardizate, cu coduri de bare, vandute in marile magazine din tara, precum si din pietele publice, de la alimente, pana la sapunuri, sampoane, detergenti. Ne gandim, de asemenea, sa extindem aceasta supraveghere si la alte produse in viitorul apropiat”, spune functionarul.

In Grecia, efectele Observatorului s-au vazut la numai 3 luni de la implementare – preturile au scazut cu 7%, a declarat Adriean Videanu, ministrul Economiei, la conferinta de presa in care a anuntat demararea "demersului administrativ" (Observatorul preturilor) in Romania.

“Observatorul functioneaza de doar sapte luni, deci este destul de imatur sa spun daca si-a atins sau nu obiectivele, dar cred ca este o masura in beneficiul ambelor <<tabere>>, atat al consumatorilor, pentru ca obtin preturi corecte, cat si in cel al retailerilor, pentru ca-si pot analiza mai bine preturile practicate”, este de parere Andreas Zaras.

Afla din slide-ul urmator cum va functiona Observatorul preturilor in Romania.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri