Chiritoiu: Preturile din Romania trebuie raportate la cele din UE

Chiritoiu: Preturile din Romania trebuie raportate la cele din UE"Opinia publica accepta greu faptul ca pretul fara taxe la carburanti trebuie sa fie acelasi ca si in Uniunea Europeana. Daca functioneaza lucrurile bine in Romania si in Uniunea Europeana, atunci pretul trebuie sa fie acelasi peste tot in comunitate. De aceea este piata unica europeana", a explicat Bogdan Chiritoiu (foto), in cadrul unei conferinte de presa.

Presedintele Consiliului Concurentei a spus ca preturile la carburanti nu trebuie sa fie raportate la puterea de cumparare din Romania, ci la preturile practicate in UE. "Ideea ca pentru ca suntem mai saraci trebuie sa avem preturi mai mici este complet eronata din punct de vedere economic", a punctat Chiritoiu.

Seful autoritatii a explicat ca pretul carburantilor, fara taxe, este "cam acelasi" in toata Uniunea Europeana, iar cel din Romania - "in limitele a ceea ce este de acceptat".

Cu toate aceasta, "asta nu inseamna ca firmele acestea (care vand carburanti in Romania - n. red.) sunt curate. Hotul neprins e negustor cinstit. Datele de pana acum nu dau indicii de incalcare a legii", a mai spus Bogdan Chiritoiu.

Presedintele Consiliului Concurentei a precizat ca investigatia inceputa inca din 2005 pe piata comercializarii de carburanti va fi finalizata in primul trimestru din acest an. “Investigatia din 2005 a fost reluata in 2009 cand a fost schimbata echipa care se ocupa de caz. Investigatia va fi gata in primul trimestru, dar, indiferent de rezultatele ei, nu va influenta pretul carburantilor de acum”, a mai subliniat Chiritoiu.

Presedintele CC a precizat ca "la prima vedere, lucrurile sunt in zona a ceea ce este de asteptat. In 2005, preturile din Romania erau mai mari decat cele din Uniunea Europeana. In termeni relativi, acum avem preturi mai mici".

Situatia comparativa a preturilor fara taxe in UE si Romania (in euro/1.000 de litri)



Sursa: Consiliul Concurentei.

Afla din slide-urile urmatoare ce masuri poate lua Guvernul impotriva cresterilor nejustificate ale preturilor la carburanti, precum si ce preturi la benzina si motorina se practica in celelalte tari din Uniunea Europeana.

Sursa foto: Agerpres

Contramasuri directionate spre preturile nejustificate

Contramasuri directionate spre preturile nejustificateReactia Consiliului Concurentei, care investigheaza de sase ani piata comercializarii de carburanti, vine dupa ce premierul Emil Boc (foto) a anuntat la inceputul saptamanii acesteia ca a solicitat autoritatii sa verifice daca exista o situatie de monopol pe piata carburantilor. In paralel, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va analiza profitul companiilor din domeniu. Consiliul Concurentei si ANAF vor colabora in acest caz.

Pe parcursul anului trecut pretul carburantilor a crescut pe piata locala cu circa 30%, potrivit transportatorilor rutieri. La inceputul lui 2011 pretul de la pompa a sarit de cinci lei pentru un litru de benzina, declansand nemultumirea clientilor. Astfel, unii soferi au decis sa plateasca benzina numai in monede, taximetristii au anuntat ca joia aceasta nu vor mai achizitiona deloc benzina in semn de protest, iar transportatorii doresc returnarea contravalorii accizelor.

Prim ministrul a mai declarat ca Guvernul ar putea introduce contramasuri indreptate spre producatorii de carburanti care cresc in mod nejustificat preturile. Statul nu are mijloace directe pentru a reglementa pretul carburantilor, dar ar putea interveni prin impunerea unor impozite.

In noiembrie anul trecut, Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale, a declarat ca nu intelege logica evolutiei preturilor la carburanti. "La carburanti am avut o evolutie divergenta, va spunem ca nu prea intelegem logica miscarii la preturile combustibililor interni, de ce depinde (de - n.red.) preturile titeiului, evolutia cursului. Variatiile oricum sunt mult prea mari la preturile interne ale fabricantilor si nu le gasim explicatii, decat ca actioneaza factori divergenti (...) Au crescut preturile temporar si atunci cand leul s-a intarit semnificativ fata de dolar si preturile titeiului nu justificau aceste evolutii", a explicat Isarescu.

Citeste aici reactia lui Constantin Tampiza, oficial LukOil Romania, la declaratiile guvernatorului Isarescu.

Vezi in slide-ul urmator o comparatie intre preturile la benzina si motorina din Romania si celelalte tari din Uniunea Europeana.

Ce preturi platesc romanii la pompa comparativ cu ceilalti cetateni din UE?

Ce preturi platesc romanii la pompa comparativ cu ceilalti cetateni din UE?Potrivit datelor colectate pana in prezent de Consiliul Concurentei, jumatate din costul carburantilor inseamna materia prima, iar restul - costurile de transport, taxele si accizele.

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a precizat ca se vor cere companiilor petroliere din Romania informatii legate de cost pentru clarificarea modului in care se stabilesc preturile.

Comparatie intre preturile carburantilor cu taxe incluse la data de 3 ianuarie 2011



In ceea ce priveste preturile fara taxe la benzina Euro-super 95 si la motorina, valabile la data de 3 ianuarie 2011, Romania se apropia de media europeana. Astfel, un litru de benzina Euro-super 95 costa 0,58 euro, iar un litru de motorina - 0,63 euro. Media ponderata la nivel de UE este de 0,59 euro pentru benzina Euro-super 95 si de 0,64 euro pentru motorina.

Pentru benzina Euro-super 95, preturi mai mici au Austria (0,54 euro/litru), Bulgaria (0,57 euro/litru), Estonia (0,57 euro/litru) , Irlanda (0,53 euro/litru), Polonia (0,57 euro/litru), Marea Britanie (0,55 euro/litru), Slovenia (0,57 euro/litru) si Suedia (0,57 euro/litru). La motorina, tarife mai mici decat cele din Romania sunt in Austria (0,58 euro/litru), Bulgaria (0,60 euro/litru), Estonia (0,62 euro/litru), Irlanda (0,57 euro/litru), Polonia (0,62 euro/litru), Marea Britanie (0,59 euro/litru) si Slovenia (0,61 euro/litru).