Romania are nevoie de un proiect pentru cresterea gradului de colectare

Romania are nevoie de un proiect pentru cresterea gradului de colectareIonut Simion (foto), vicepresendintele AmCham sustine ca statul are nevoie sa isi creasca capacitatea de colectare a taxelor, actualul nivel fiind cu mult sub media europeana.

De mai multi ani, capacitatea de colectare a administratiei este in jurul a 32-33% din PIB, in contextul in care media europeana este de circa 42-44%.

Simion semnaleaza ca imbunatatirea gradului de colectare poate aduce miliarde de euro la buget, bani care pot foarte usor sa fie folositi pentru sustinerea proiectelor din infrastructura.

"La o valoare de 124 miliarde de euro a PIB-ului in 2008, o crestere cu 10% a colectarilor inseamna 12 miliarde de euro la buget pentru investitii", a daugat Simion.

El ofera exemplul vecinilor de la sud de Dunare, care au reusit sa introduca in 2009 un proiect de imbunatatire a gradului de colectare, iar acum se vad si roadele.

Bulgaria si-a crescut gradul de colectare cu 5-6% din produsul intern brut (PIB).


Cladirile sa fie impozitate in functie de destinatie

Cladirile sa fie impozitate in functie de destinatieO alta problema semnalata de investitorii straini si AmCham este legata de eliminarea impozitului diferentiat pe cladiri in functie de tipul de proprietar: persoana fizica sau juridica.

"Impozitul difera si este chiar de 100 de ori mai mare daca o cladire este detinuta de o persoana juridica, in comparatie cu cel datorat de o persoana fizica", a spus avocatul Gabriel Biris.

Astfel, modul de impozitare din prezent a creat distorsiuni concurentiale intre persoanele fizice si cele juridice. In plus, Biris considera ca impozitul de 1,5% pe cladiri nu are sens, aceasta fiind practic un impozit pe investitie, iar Romania are nevoie acum de stimularea investitiilor.

Solutia oamenilor de afaceri si a investitorilor este simpla: sa se treaca la un impozit al cladirilor in functie de destinatie, adica diferentierea intre spatiile de locuit si cele comerciale.

Mai mult, vicepresedintele AmCham, Ionut Simion, a cerut eliminarea penalitatilor legate de reevaluarea cladirilor. O persoana juridica va plati un impozit intre 10-20%, daca nu face reeevaluarea la 3 ani, iar impozitul poate creste chiar pana la 40%, daca nu se face o reevaluare timp de 5 ani.

Biris avertizeaza ca oamenii de afaceri risca sa nu isi mai faca un business plan, in cazul in care sunt nevoiti sa isi reevalueze cladirile prea des, mai ales in situatia unei bule imobiliare. De asemenea, nici autoritatile nu au predictibilitate in ceea ce priveste cuantumul incasarilor.

Statul ar trebui sa plateasca dobanzi pentru banii incasati pe nedrept

Statul ar trebui sa plateasca dobanzi pentru banii incasati pe nedreptDan Dascalu, partener al casei de avocatura D&B David si Baias, considera ca administratiile fiscale ar trebui sa plateasca dobanda la banii incasati pe nedrept, in contextul in care un litigiu se incheie cu o solutie in favoarea contribuabilului, prin care acesta este indreptatit sa primeasca banii virati catre Fisc.

In felul acesta, litigiile vor fi solutionate mai repede, intrucat statul va avea tot interesul ca dobanda sa nu se acumuleze.

In plus, AmCham si Consiliul Investitorilor Straini cer si solutionarea directa a litigiilor in instanta, astfel incat un agent economic sa nu mai astepte solutionarea contestatiei depuse la administratia financiara pentru a putea incepe demersurile in instanta.

Potrivit avocatului, statul a fost mai receptiv la aceste modificari ale codului de procedura fiscala, intrucat a introdus circa o treime din propunerile formulate de AmCham si CIS in cadrul a doua ordonante de urgenta din acest an.

Totusi, Serban Toader, vicepresedintele CIS critica faptul ca procesul de consultare cu mediul de afaceri pe marginea ordonantelor a fost deficitar.

"Ne dorim cat mai putine ordonante introduse in doar cateva zile, fara un proces de consultare", a concluzionat oficialul CIS, care si-a manifestat speranta ca restul propunerilor sa fie totusi introduse in codul fiscal.