Cristian Fugaciu, director general, Marsh Romania

Cristian Fugaciu, director general, Marsh RomaniaPunctele forte ale pietei pot fi considerate numarul mare de jucatori internationali aflati pe piata care pot contribui la educarea pietei locale, numarul in crestere de specialisti in asigurari care contribuie la maturizarea pietei locale si faptul ca produse inovatoare din piete mature pot ajunge usor in Romania prin intermediul principiului Freedom of Services.

Punctele slabe il reprezinta nivelul inca scazut de educare a populatiei in ceea ce priveste asigurarile, lipsa de concentrare a pietei de brokeraj si problemele generate de numarul mare de brokeri, competitia axata pe pret dintre asiguratori care genereaza preturi foarte mici dar neacoperitoare pentru riscurile preluate.

Situatia economica poate reprezenta atat o oportunitate, cat si o piedica pentru dezvoltarea pietei de asigurari. Trendul economic este usor pozitiv, conform estimarilor, ceea ce poate incuraja clientii sa considere o deschidere mai mare fata de asigurari. De asemenea, piata de asigurari are potential de crestere si prin faptul ca penetrarea asigurarilor este inca foarte scazuta, sub 100 euro/ locuitor, comparativ cu alte tari din regiune unde acest nivel este si de cateva ori mai mare. Aceasta este directia catre care ne indreptam. Totusi, puterea de cumparare si profitabilitatea in scadere a companiilor franeaza achizitia de asigurari.

Oportunitatile pietei constau in potentialul de dezvoltare al unor linii precum asigurarile de raspunderi sau cele de proprietate. Intrucat gradul de penetrare este mic putem spune ca exista un potential important de crestere. Tot o oportunitate sta si in faptul ca Romania are totusi o populatie de circa 20 de milioane de locuitori, iar acestia vor deprinde, mai devreme sau mai tarziu, obiceiul de a se proteja prin asigurare.

Amenintarile sunt reprezentate de orientarea unor clienti exclusiv catre pretul politelor, nu si spre serviciile pe care le primesc in schimb, lipsa de lichiditati atat la nivel de persoane juridice, cat si al persoanelor fizice si neincrederea populatiei in institutiile financiare.

Mihai Tecau, CEO, Omniasig VIG

Mihai Tecau, CEO, Omniasig VIGUnul din punctele forte il reprezinta potentialul inca neexploatat al pietei de asigurari. Piata din Romania este sub-asigurata si, din acest punct de vedere, are un potetial semnificativ de crestere, care trebuie categoric valorificat. In aceasta directie ne vom indrepta si noi atentia.

Depinde de noi, de asiguratori cum vom intelege sa acoperim aceasta arie. Clientii isi doresc produse din ce in ce mai sofisticate, pentru care prima de asigurare sa justifice avantajele si protectia oferite.

In ceea ce priveste punctele slabe, lipsa unei educatii a asigurarilor in randul populatiei reprezinta un obstacol in dezvoltarea pietei de asigurari. Romanii sunt printre cei care cheltuie cel mai putin pe asigurari, din spatiul european. La acest fapt contribuie si lipsa de informare cu privire la beneficiile si utilitatea asigurarilor.

Oportunitati raman segmentul de asigurari de tip property, cele de sanatate si segmentul auto, dar in conditii de profitabilitate.

Viorel Vasile, managing partner, Safety Broker

Viorel Vasile, managing partner, Safety BrokerIn ceea ce priveste punctele forte, suntem dupa parerea mea la sfarsitul crizei in asigurari, am ajuns la baza literei U si urmeaza cresterea. S-au tot facut fuziuni, restructurari si achizitii, managementul a 10 din primii 12 asigurari a fost schimbat. Existe premisele de crestere a pietei, asezata pe alte criterii - de eficienta economica si nu doar de cota de piata.

Piata brokerajului s-a maturizat si beneficiaza de expertiza din partea fostilor angajati ai companiilor de asigurare. Retailul in asigurari, ca model de business e consolidat si omul isi poate cumpara polita de la coltul strazii, din supermarket, etc..

La puncte slabe se afla produsul cel mai vandut RCA - ce are o rata a daunei combinata de aproximativ 150%, ceea ce nu permite o functionare coerenta a companiilor de asigurare. Grupurile mari financiare sunt nevoite sa vina cu majorari de capital, iar cele mici doar sa rostogoleasca incasarile pentru a face fata platilor curente.

De asemenea, frauda este un fenomen in masa, ascuns de multe ori sub pres de asiguratori pe considerente de imagine, iar cu o legislatie in continua schimbare, reprezinta un adevarat "challenge" sa iti faci un buget pe o perioada mai mare de 3 luni.

Printre oportunitati gasim votarea in parlament a legii de obligativitate a politelor PAID, lege care va aseza subscrierea acestui tip de asigurare si constientizarea companiilor de asigurare din piata ca nivelul preturilor la RCA nu mai poate fi tinut asa de jos, o data cu schimbarea liderilor pietei asigurarilor. Domeniul on-line este dupa parerea mea una din marile oportunitati existente pe piata asigurarilor in acest moment. Cine va sti sa speculeze acest domeniu va avea de castigat in urmatorii 3-5 ani.

Amenintarile sunt legate de falimentul unui jucator mic din piata - faliment ce va duce la o reactie in alt, reactie mai degraba periculoasa din punct de vedere mediatic decat a sumelor ce urmeaza a fi suportate de restul pietei. Permanenta schimbare a legislatiei in domeniul asigurarilor de locuinte, dupa parerea mea al doilea motor de crestere al piietei dupa RCA. Retragerea unor grupuri mari de pe piata romaneasca - semnal periculos din punct de vedere mediatic.

Adrian Marin, CEO, Generali Romania

Adrian Marin, CEO, Generali RomaniaPrezenta in plan local a unor jucatori importanti la nivel European si global care, folosind experienta lor pe alte piete pot contribui la maturizarea pietei romanesti, reprezinta unul dintre punctele forte ale acestui domeniu financiar pentru anul urmator. De asemenea, CEE si pietele emergente raman piete atractive pentru investitori.

La acestea se adauga, potential inca neexploatat pentru asigurari, corelat cu evolutia anumitor sectoare economice si continuarea procesului de profesionalizare a fortei de vanzare.

Pe de alta parte, la puncte slabe este de mentionat ca nu exista inca sisteme integrate care sa permita transparenta pietei (baze de date comune pentru asiguratori prin care se pot evita fraudele), iar veniturile din prime sunt dependente de segmentele auto, care au o daunalitate ridicata.

Cresterea expunerii companiilor la riscurile catastrofale, scaderea gradului de acoperire prin asigurare a locuintelor din Romania din cauza confuziei create in randul populatiei cu privire la acest tip de asigurare, lipsa profitabilitatii anumitor linii de business cu pondere semnificativa in piata asigurarilor, lipsa eforturilor comune in procesul de educare a populatiei in privinta asigurarilor si companiile care nu isi respecta obligatiile fata de asigurati, sunt, de asemenea, printre punctele slabe ale acestei industrii.

La oportunitati gasim: orientarea asiguratorilor catre vanzarea de produse in mediul on-line; profesionalizarea agentilor - un personal pregatit care stie sa explice beneficiile unei asigurari va conduce la cresterea increderii populatiei in serviciile de asigurare; reforma in sanatate; stimulente de natura fiscala (pentru asigurari de viata); potentialul pietei - indicatori precum densitatea asigurarilor sau gradul de cuprindere in asigurare inregistreaza valori semnificativ mai reduse comparativ cu alte state din regiune.

Amenintarile vin din adancirea crizei economice, scaderea veniturilor populatiei, mentinerea unor strategii comerciale, bazate pe tarife nesustenabile, de catre unii asiguratori in scopul cresterii cotei de piata si pierderea increderii populatiei in industria de asigurari per ansamblu din cauza scaderii calitatii serviciilor in cazuri individuale (ex. intarzieri la plata dosarelor de dauna). De asemenea, o eventuala instabilitate politica ar putea crea nesiguranta in piata pentru ca ar fi nevoie de modificari legislative prea bruste.

Cristian Balanica, director general, Piraeus Insurance Broker

Cristian Balanica, director general, Piraeus Insurance BrokerPunctele forte ale acestui sistem se restrang pe an ce trece. Daca acum cativa ani vorbeam ca piata de asigurari din Romania este atragatoare, cu potential de dezvoltare urias, temerea mea este ca am gresi sa mai afirmam acelasi lucru.

Lipsa de informare (la semnarea contractului) cat si transparenta redusa (la lichidarea daunei) a unor jucatori, in cei aproape 3 ani de criza, au dus la indepartarea fata de consumatorul autohton de asigurari. Pe care acum, ni-l dorim iarasi. Un client nemultumit e foarte greu de recastigat chiar si in vremurile bune, de crestere economica, acum acelasi client va reprezinta o polita in minus.

Ca si amenintari pentru intreg sistemul putem vorbi despre tentativele de frauda ale unor clienti, cu toate ca nu as dori sa generalizam insa, in crestere de la an la an, izvorate poate si din prea putina cunoastere a conditiilor de asigurare. Nu orice polita acopera orice risc. Asistam cu totii in ultima vreme la efortul Institutiei de reglementare a acestei piete de a introduce noi mecanisme si parghii in dorinta de a eficientiza, de a imprima o anumita operativitate in sistemul de asigurari. Salutam demersurile si asteptam rezultatele.