1 / 5

Informarea participantilor, un element esential in functionarea sistemului de pensii

Ioan Vreme (foto) considera ca o informare responsabila a viitorilor participanti la fondurile de pensii private obligatorii (pilonul II) va duce la o mai buna functionare a acestuia. In prezent, 87% dintre tinerii nou angajati sunt distribuiti aleatoriu (fara sa semneze direct actul de aderare) catre fondurile de pensii, potrivit datelor CNPAS si APAPR.

"Din punctul de vedere al informarii, problema statului este ca nu poate sa promoveze, pe termen lung, de zeci de ani, un astfel de sistem si atunci este firesc si mai ieftin sa educe angajatorii pentru ca acestia sa aduca in fata angajatilor informatiile necesare. Este de bun-simt ca angajatorii sa-si informeze salariatii privind obligatia, conform legii, de a opta pentru un fond de pensii obligatorii”, a declarat Ioan Vreme.

El a explicat ca pentru statul roman diferenta intre publicitatea continua a sistemului si "educarea" angajatorilor este ca deosebirea dintre a face o actiune masiva, costisitoare si distribuirea acestor costuri "picatura cu picatura”.

"Normal ar fi ca oricine sa aleaga in mod constient, pe baza unor informari exacte. Alaturi de celelalte beneficii, la angajare, in pachetul informational ar trebui sa fie cuprinsa si aceasta informare cu privire la pilonul II”, a spus Vreme.

In ceea ce priveste pilonul III (pensii private facultative), rolul angajatorului este sa decida daca ofera si o pensie facultativa alaturi de celelalte beneficii salariale, prin plata integrala sau partiala a contributiei. Aceasta este o decizie care tine de fiecare companie in parte, fara existenta vreunui factor coercitiv.

"Sunt convins ca la pilonul III informarea este mai buna, pentru ca exista aspectul de stimulent, de a intra intr-o categorie care are acest beneficiu in plus, o pensie facultativa”, a adaugat Vreme.

Lipsa de informare, spune seful Generali Pensii, este cauzata de lipsa de atentie a angajatorului si de dorinta acestuia de a nu influenta tanarul angajat in alegerea unui anumit fond pe pilonul II. Apoi, la "peste 20 de ani”, un tanar este mai putin interesat de pensii, insa nu trebuie scapata din vedere complementaritatea sistemului public de pensii (pilonul I) cu cea a sistemului de pensii private obligatorii (pilonul II).

"Daca un angajator nu a platit 3 luni contributiile la pilonul II, oricine poate trage foarte usor concluzia ca nu a fost facut viramentul nici la pilonul I (al sistemului public de pensii). Atunci ai deja doua argumente sa afli de ce aceste contributii nu au fost platite”, subliniaza oficialul Generali Pensii.

In mod evident, pilonul I si II trebuie legate de pilonul III (pensii private facultative), dar acesta are un aspect mai puternic individual. "Din aceasta cauza insist pe informare”, a specificat Vreme.

Pe de alta parte, este greu ca, in termeni de informare, piata de pensii private sa obtina, in doar un an de la lansarea pilonului II, ce s-a realizat in 20 de ani in cazul asigurarilor, care sunt mai cunoscute in principal prin prisma asigurarilor auto, spune el. Apoi, standardul de viata scazut al romanilor este un prim handicap in procesul de educare financiara.

"Orice fel de informatie coerenta si corecta poate ajuta foarte multi oameni sa inteleaga sistemul”, considera Vreme.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri