Acordul. Ce se face in prezent pentru pensii?

Acordul. Ce se face in prezent pentru pensii?Conform acordurilor Romaniei cu institutiile financiare internationale, aminteste Crinu Andanut (foto), presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), sistemul de pensii din Romania trebuie reformat profund in urmatoarele 9 luni, pentru a-l readuce pe baze sustenabile si a asigura eficienta si corectitudinea cheltuielilor publice cu pensiile.

Institutiiile internationale, Fondul Monetar International (FMI), Uniunea Europeana (UE) si Banca Mondiala (BM) au trasat deja cateva directii de reforma in domeniu. Momentan se lucreaza la schimbarile necesare reformarii sistemului de pensii, iar reprezentantul FMI a declarat ca pana acum lucrurile functioneaza in parametrii stabiliti.

„Urmatoarea zona priveste reforma sistemului de pensii, iar aici lucrurile functioneaza. Se continua eforturile si elaborarea textelor de lege si nu intrevedem mari schimbari fata de ceea ce am avut in vedere in martie. Aceasta reforma este necesara pentru ca sa se poata asigura sustenabilitatea sistemului de pensii pe termen mediu si lung", concluziona, la inceputul saptamanii anterioare, Jeffrey Franks, seful misiunii FMI in Romania.

Schimbarile asupra carora forurile internationale atrageau atentia guvernului de la Bucuresti, in luna martie, ca fiind necesare pentru a reforma sistemul de pensii, se refera in principal la aspecte precum reducerea pensionarilor anticipate, prin penalizarea mai puternica a acestora.

Apoi, o alta masura prevede majorarea mai rapida (decat era prevazut pana acum) a varstei standard de pensionare si egalizarea acestor varste pentru barbati si femei. In acelasi timp, autoritatile internationale vedeau ca necesara decuplarea punctului de pensie de salariul mediu, masura nesustenabila in viziunea lui Andanut, si indexarea pensiilor publice doar cu rata infatiei.

Un alt punct nevralgic cu care reforma sistemului de pensii din Romania va trebui sa se confrunte, dar mai ales sa o rezolve, consta in includerea in sistemul public, contributiv, a categoriilor de pensii speciale, precum si recalcularea beneficiilor acestora, in conformitate cu regulile sistemului public.

Si nu in ultimul rand, reforma presupune, in viziunea FMI, UE si BM, accelerarea dezvoltarii Pilonului II al pensiilor private obligatorii, prin revenirea cat mai rapida la calendarul initial de contributii. „Acest lucru presupune contributii de 3% in 2010, nu de 2,5%”, atrage atentia presedintele APAPR, Crinu Andanut.

El a mai adaugat ca toate aceste masuri sunt cuprinse in acordurile Romaniei cu FMI, UE si Banca Mondiala, „deci sunt directii clare de reforma, trasate pentru Romania, la care, din ce stim, se lucreaza deja, deci este firesc ca FMI sa aprecieze pozitiv aceste aspecte”.
Potrivit datelor CNPAS (Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale) in Romania la sfarsitul lunii iunie 2009 erau in total 4,7 milioane de pensionari.


Sistemul pensiilor private functioneaza, desi mai sunt necesare schimbari

Sistemul pensiilor private functioneaza, desi mai sunt necesare schimbariPe partea sistemului privat sunt necesare si aici schimbari si adoptate noi legi care sa completeze si sa perfectioneze sistemul, insa specialistii contactati de Wall-Street au atras atentia ca sistemul functioneaza, fapt dovedit si de rezultatele financiare inregistrate de la lansare pana in prezent de fondurile de pensii administrate privat.

“Per ansamblu, sunt de acord ca sistemul de pensii private functioneaza, pentru ca reforma s-a facut, iar modificari si ajustari la legile si norme atat pe pilonul II al pensiilor private obligatorii, cat si pe pilonul III al pensiilor private facultative s-au facut si continua sa se faca.

Totodata, sistemul creste constant, iar randamentele au fost peste inflatie si anul trecut, si anul acesta, iar cifrele demonstreaza ca avem o piata in crestere si functionala”, declara Cornelia Coman (foto), CEO ING Asigurari de Viata si presedinte al Consiliului de Administratie al ING Fond de Pensii.

Potrivit APAPR, fondurile de pensii private obligatorii au obtinut un randament mediu de 8,89% pe primele 7 luni ale acestui an, unul de 13,98% in ultimul an si o performanta medie anualizata de 13,23% de la lansarea din luna mai 2008. La randul lor, fondurile de pensii private facultative au obtinut un randament mediu de 8,75% pe primele 7 luni din 2009, unul de 9,28% in ultimul an si o performanta medie anualizata de 6,37% de la lansarea din luna mai 2007.

Cu toate acestea, subliniaza Coman, nu putem scapa din vedere faptul ca anul acesta au avut loc doua schimbari care au incetinit semnificativ reforma sistemului de pensii din Romania.

Primul lucru se refera la inghetarea la 2% a contributiei pe Pilonul II al pensiilor private obligatorii, care trebuia sa ajunga la 2,5% in 2009, potrivit calendarului initial.

Inghetarea la 2% in 2009 a contributiilor pe Pilonul II va duce la o scadere de 15% a pensiei finale, la sfarsitul perioadei de cotizatie, aminteste Coman rezultatele unui studiu al organizatiilor abilitate in domeniu.

„Inghetarea contributiilor reprezinta pierderi de 350 de milioane de lei pentru participanti in fiecare an in care contributia ramane "in spatele" calendarului initial (2009 si posibil 2010, daca Finantele decid asupra unui procent de 2,5%, in loc de 3%, asa cum ar trebui)”, adauga Andanut.

Al doilea factor negativ se refera la cresterea luna de luna a numarului de conturi goale (conturile nealimentate ale participantilor).

“Acesta este un al doilea semnal foarte grav, acest indicator a ajuns la 29% la sfarsitul lunii iunie si este foarte grav pentru ca daca angajatorii nu platesc contributiile sociale este un semnal prost si pentru sistemul de stat. Daca banii nu ajung in conturile aferente Pilonului II, ele nu ajung nici la pensia de stat”, aminteste Coman.

Pe de-o parte, spune Andanut, conturile nealimentate lunar afecteaza in mica masura fondurile, intrucat cresterea numarului de participanti si (inca!) majorarile salariale compenseaza acest efect asupra industriei ca intreg, dar cu siguranta afecteaza participantii carora nu li se platesc contributiile diminuandu-se astfel pensia.

El adauga ca participantii pot verifica acum daca aceste plati se fac folosind serviciile oferite de administratorii de Pilon II, de exemplu, site-urile de verificare a contributiilor si contului personal de pensie privata si pot lua masuri in cazul in care exista nereguli.

De la startul sistemului insa numarul conturilor goale a scazut la 8,5% din total, adica 406.000 de conturi nu au primit nicio contributie, arata datele APAPR la finele primelor 7 luni din 2009.

La sfarstitul primelor 7 luni ale anului aflat in desfasurare, confrom APAPR, numarul total al aderentilor la fondurile de pensii private obligatorii a ajuns la aproape 4,8 milioane, dintre care aproape 4,4 milioane au primit in contul personal cel putin o contributie lunara, din cele 15 virate pana in prezent.

Activele nete ale fondurilor de pensii private au ajuns la 1,7 miliarde de lei, adica 404,8 milioane de euro.

In cazul pilonului III al pensiilor private facultative, numarul total de participanti la fondurile de pensii private facultative a depasit 173.000, in crestere cu peste 3.500 fata de mijlocul anului si cu peste 22.000 de la inceputul acestui an, informeaza APAPR.

In ultimul an, spune Asociatia, la fondurile de pensii facultative au aderat aproape 56.000 de noi participanti.

Activele fondurilor de pensii private facultative au depasit 150 de milioane de lei, adica 35,68 de milioane de euro.


Doua legi fundamentale pentru functionarea sistemului privat de pensii

Doua legi fundamentale pentru functionarea sistemului privat de pensiiAtat Coman, cat si Andanut au declarat pentru Wall-Street ca in urmatoarea perioada guvernul trebuie sa se concentreze pe doua legi fundamentale ce urmeaza sa fie adoptate in urmatorul an: Legea Fondului de Garantare si Legea sistemului de plata a pensiilor la finalul perioadei de contributii.

Proiectul de lege privind Fondul de garantare a pensiilor private se afla, in prezent, in etapa de dezbatere publica. Proiectul a fost prezentat de catre co-initiatorii sai, CSSPP si MMFPS (Ministerul Muncii Familiei si Protectiei Sociale), in vederea dezbaterii acestuia cu partenerii de dialog social, pentru promovare si imbunatatire.

Fondul de garantare a pensiilor private va reprezenta elementul central din complexul de garantii cu privire la siguranta sistemului de pensii private, prevazute in legile de baza ale Pilonului II si respectiv Pilonului III. „Fondul de Garantare este important in primul rand pentru participanti, care au nevoie sa stie ca exista si aceasta garantie”, specifica Coman.

„Pana la implementarea efectiva a proiectului Fondului de garantare, legislatia care sta la baza sistemului de pensii private prevede instituirea unor masuri preventive, si anume supravegherea speciala, rata minima de rentabilitate, dar si resurse de compensare a eventualelor pierderi de activ net, precum provizionul tehnic, constituit din resursele proprii ale administratorilor”, explica Comisia pentru Supravegherea Sistemului de Pensii Private (CSSPP).

Privind organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor, potrivit prevederilor Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor reglementate si supravegheate de CSSPP se stabilesc prin lege speciala, in termen de trei ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

Astfel, intervalul de trei luni incepe din momentul publicarii in Monitorul Oficial a ultimei variante, revizuite, a legii, in iulie 2007.

„Atat prin faptul ca Legea 411 impune aceasta limita temporala de trei ani, care se implineste in 2010, legea platii pensiilor trebuie sa apara, dar si pentru ca presupune probleme complexe, care trebuie analizate si dezbatute. In Polonia, unde sistemul este similar cu cel romanesc, elaborarea, dezbaterea si aprobarea acestei legi a durat foarte mult, de aceea este important ca ea sa apara si in Romania in timp util”, detaliaza Coman.

In procesul de finalizare a sistemului de plata a pensiilor private au fost parcurse cateva etape, aminteste CSSP. Astfel, firma de consultanta contractata de MMFPS pentru elaborarea proiectului legii de plata a pensiilor private a inaintat un prim raport asupra acestuia. Pana la finalizarea acestei legi, Comisia a emis legislatia secundara necesara utilizarii activului personal al unui participant la un fond de pensii administrat privat in cazul deschiderii dreptului acestuia la pensie.

Alte proiecte pentru dezvoltarea sistemului de pensii private

Alte proiecte pentru dezvoltarea sistemului de pensii privateUna din modalitatile de consolidare a sistemului de pensii private din Romania ar putea fi reprezentata de implementarea sistemului multifond, pentru optimizarea investitiilor si reducerea riscului pe masura apropierii de varsta de pensionare.

Sistemul multifond presupune optiuni multiple oferite participantilor la fondurile de pensii administrate de fiecare companie (administrator), in functie de orizontul investitional ramas pana la momentul pensionarii. Totodata, spun reprezentantii CSSPP, este necesara evaluarea participantilor la sistemul de pensii private in functie de varsta si repartizarea acestora in interiorul aceleiasi companii de pensii, la fondul cu profilul de risc adecvat varstei.

De asemenea, pentru consolidarea sistemului de pensii private este important sa avem o legislatie stabila si predictibila, fapt semnalat frecvent de catre jucatorii de pe piata authtona prin APAPR, dar si de Arbitrul pensiilor private.