Crestere de 40% pe o piata aflata la primul declin

Crestere de 40% pe o piata aflata la primul declinEfectele crizei au inceput sa se resimta acut incepand din trimestrul IV al anului trecut, iar in domeniul asigurarilor, efectele resimtite in primul trimestru al anului 2009 au insemnat o crestere de numai 1,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Criza a continuat sa se propage pe piata asigurarilor din Romania si in primele sase luni ale anului, cand piata a inregistrat prima scadere semestriala. “Ne asteptam ca piata asigurarilor sa evolueze intr-un ritm mai lent, ceea ce este si normal, data fiind contractia economiei din aceasta perioada”, spune Bahrim.

Si pentru Cardif anul 2009 reprezinta o provocare, insa CEO-ul companiei, Carmen Bahrim (foto), este increzatoare in ceea ce priveste viitorul.

Rezultatele companiei pe trimestrul doi, respectiv semestrul intai sunt in curs de auditare, urmand sa fie facute publice in curand.

“Suntem abia in al treilea an de functionare si este firesc ca evolutia sa fie mai accelerata la noi comparativ cu plafonul la care au ajuns celelalte companii de asigurari din Romania. Desi suntem sub buget fata de ce am previzionat in 2008, suntem insa pe o crestere foarte buna de 40% fata de anul trecut, ceea ce va reprezenta o valoare peste media pietei”, declara Bahrim.

Astfel, in ciuda conditiilor economice precare, asiguratorul a fost surpriza pietei in primul trimestru, cand a urcat in primii 10 jucatorii pe piata asigurarilor de viata din Romania, inregistrand un nivel de 10,97 milioane de lei (2,57 mil. euro) al primelor brute subscrise, ocupand astfel locul 10 cu o cota de piata de 2,71%.

“Rezultatul din primul trimestru se datoreaza faptului ca distribuim deja de 3 ani pe piata romaneasca produse de protectie a venitului, produse care sunt foarte bine percepute de partenerii nostri, cu atat mai mult in contextul crizei. Astfel, putem vorbi de o crestere semnificativa pentru finalul anului comparativ cu 2008”, spune Bahrim.

La sfarsitul anului trecut, primele brute subscrise ale companiei au atins nivelul de 21,61 milioane de lei (5,87 mil. euro) si o cota de piata de 1,17%, in cadrul pietei asigurarilor de viata situandu-se astfel pe locul 12.

Luand in calcul o crestere cu 40%, Bahrim estimeaza la sfarsitul lui 2009 un nivel al primelor brute subscrise de circa 30 de milioane de lei.

Pe ce s-a bazat cresterea din T1?

Pe ce s-a bazat cresterea din T1?In timp ce piata romaneasca a asigurarilor s-a confruntat cu efectele negative ale crizei financiare in prima parte a anului, performanta companiei este explicata de Bahrim prin cresterea numarului de parteneri.

“Cresterea se explica prin majorarea numarului de parteneri. Avem parteneri de renume, stabili, iar in ultima perioada de timp au existat situatii in care nu am initiat noi vanzarea ci am fost invitati la masa negocierilor datorita recunoasterii calitatii serviciilor si produselor oferite de Cardif in Romania”, explica CEO-ul companiei.

Cardif a ajuns la un numar de 10 parteneriate active, lucrand cu institutii financiare de top. “Este evident sa ne dorim sa lucram cu companii de top, pentru ca suntem una din putinele companii de asigurari din lume care a ramas la ratingul AA din partea Standard and Poor’s (S&P).

Acum, in actualele conditii de piata, este mai important ca oricand si iti doresti sa faci afaceri cu companii sigure, bine pozitionate; faptul ca am ramas cu ratingul AA vorbeste de la sine”, adauga Bahrim.

Cardif si-a inceput activitatea in 2007 pe o piata autohtona “asezata in ceea ce priveste colaborarile de tip bancassurance (produsele de asigurare sunt vandute institutiilor financiare, care le distribuie la randul lor propriilor clienti persoane fizice sau corporate - n.r.)”, dupa cum spune oficialul companiei. “Astfel, la nivel de top 10 pe piata bancara, existau deja parteneriate strategice intre institutii financiare si companii de asigurari, si chiar mai mult, parteneriate cu propriile companii (captive) de asigurari”, isi aminteste Bahrim.

In ciuda acestui lucru, spune seful asiguratorului, compania a reusit sa creeze un portofoliu solid de parteneri. “Ceea ce aducem in Romania nu se reduce la distributia unui simplu produs de asigurare, ci discutam despre un model de afaceri care s-a dovedit unul de succes in toate tarile in care detinem operatiuni, prin intreaga gama de servicii oferite partenerilor nostri”, a tinut sa precizeze Bahrim.

Modelul de afaceri al Cardif, parte a grupului financiar BNP Paribas, este Business to Business to final Customer (B2B2C). La intrarea pe piata romaneasca, obiectivul-tinta a fost mai ales piata creditului de consum, produsul vandut fiind Payment Protection Insurance.

In timp, produsele distribuite de Cardif pe piata romaneasca au devenit tot mai interesante pentru partenerii sai institutii financiare bancare sau nebancare, avand in vedere ca in circumstante exceptionale de criza clientii cauta solutii si servicii care sa ii ajute sa iasa cu bine din aceasta perioada, sa isi pastreze patrimoniul personal.

“Intr-un moment in care rata somajului are un trend ascendent, Cardif propune pe piata produse de protectie a venitului, o crestere semnificativa in vanzarile noastre avand asigurarile de somaj si incapacitate temporara de munca, care ofera clientilor protectie financiara prin preluarea de catre Cardif a ratelor de credit pe o anumita perioada de timp”, spune CEO-ul companiei de asigurari.

Ea mai spune ca perioada de timp este destul de mare incat sa ofere clientului posibilitatea de a se reintegra in munca.
“In prezent colaboram atat cu institutii financiare nebancare care opereaza pe piata creditelor de consum si pe cea a leasingului, cat si cu banci de top din Romania. Pe viitor urmarim sa introducem noi canale de distributie, insa mai multe detalii preferam sa le discutam pe masura ce vom demara noile proiecte”, detaliaza Bahrim.

Produsele companiei sunt vandute in contextul unui contract de credit. Acestea acopera riscul pierderii locului de munca, incapacitatea de munca temporara sau permanenta, invaliditatea totala sau permanenta si decesul. In cazul cardurilor de credit, politele asigura riscul folosirii frauduloase a acestora.

Problema daunalitatii

Problema daunalitatiiDaunalitatea a crescut de 3 ori fata de anul trecut, explica Bahrim, iar 50% din riscurile produse au fost cauzate de cresterea somajului.

“Numarul de daune a crescut in contextul in care si compania a crescut semnificativ, ceea ce nu pune in pericol businessul nostru”, detaliaza Bahrim.

In 2008, compania a platit daune in valoare de 0,57 milioane de lei (0,15 mil. euro), iar in primul trimestru al anului in curs acestea au fost de 0,25 milioane de lei (0,06 mil.euro).

Obiectivele companiei - Mentinerea in Top 10

Obiectivele companiei - Mentinerea in Top 10Mentinerea unei cote de piata care sa permita in continuare pozitionarea Cardif Asigurari in top 10 asiguratori de viata, dezvoltarea portofoliului de produse si parteneriate sunt principalele obiectivele ale companiei pentru viitor.

“Cota de piata este evident importanta, insa ceea ce este esential pentru noi este sa mentinem calitatea serviciilor oferite partenerilor nostri. Acest lucru se va intampla, motiv pentru care suntem increzatori in atingerea unei cote de piata care sa ne permita mentinerea in top 10 si in a doua parte a anului”, spune Bahrim.

Un alt obiectiv consta in dezvoltarea echilibrata a portofoliului de produse si de parteneri, “cat si incheierea in continuare de parteneriate strategice pe termen lung”, mentioneaza Bahrim.

De asemenea, Bahrim isi doreste sa imbunatateasca si mai mult serviciile oferite partenerilor companiei de asigurari si sa anticipeze nevoile acestora. “Pe viitor, urmarim sa dezvoltam noi linii de business, sa introducem produse noi pe masura ce piata romaneasca se va apropia de nivelul de maturitate (economica, financiara, comportamentala) a tarilor din regiune”, detaliaza Bahrim. Ea a adaugat insa ca un nou produs va fi gata la mijlocul anului viitor.

“Compania va creste in functie de necesitatile pietei, vom investi in continuare, insa obiectivul nostru nu este cota de piata, ci profitabilitatea in conditiile in care ne respectam obligatiile fata de clienti”, mai spune Bahrim.

Cum lupta Cardif cu criza? Estimari privind piata asigurarilor in 2009

Cum lupta Cardif cu criza? Estimari privind piata asigurarilor in 2009Nici un asigurator nu a scapat de efectele negative ale crizei, iar primele semne al revenirii economice, implicit a pietei asigurarilor, va fi, in opinia Cardif, la jumatatea anului viitor. De altfel, aminteste Bahrim, FMI a estimat ca pierderile in industria asigurarilor din Statele Unite, Europa si Japonia se ridica la peste 300 miliarde de dolari.

“Si vorbim mai ales de industria asigurarilor de viata, prin investitii de tip unit linked (asigurari cu componenta investitionala, n.r.), mai degraba decat de piata asigurarilor generale, care nu a avut expunere atat de mare pe piata de actiuni”, detaliaza CEO-ul Cardif.

Cel mai important pentru orice jucator pe piata asigurarilor, spune Bahrim, este sa isi pastreze capitalul la un nivel care sa acopere obligatiile catre clienti si sa isi pastreze rating-urile financiare. Capitalizarea companiei de bancassurance, la finele lui 2008, era de 30 milioane de lei.

Pe de alta parte, mentioneaza managerul Cardif, exista mai putin capital disponibil si mai scump, ceea ce face ca majoritatea asiguratorilor sa reanalizeze pretul riscurilor pe care le acopera prin produsele oferite sau sa revada beneficiile standard oferite. O alta strategie pe piata asigurarilor este cea de reducere a costurilor prin micsorarea de personal si a retelei de distributie, dupa cum explica Bahrim.

“Pentru Cardif Asigurari, parte dintr-un grup financiar puternic (BNP Paribas n.r.), important este sa traverseze cu bine scaderile pietei financiare, insa totodata sa poata profita de orice imbunatatire a ei. Sa dezvoltam in continuare portofoliul de parteneri, sa il stabilizam si sa lansam noi canale de distributie”, detaliza Bahrim.

Ea a adugat ca strategia dezvoltarii Cardif Romania de mentinere a costurilor sub control nu a vizat reduceri de personal. “In prezent avem aproape 20 de angajati si angajam resursele umane necesare dezvoltarii in continuare a afacerii din Romania”.

Per ansamblu insa, in opinia CEO-ului Cardif Asigurari, impactul crizei economice nu a fost atat de drastic in industria asigurarilor ca in altele, cum ar fi piata imobiliarelor sau cea de retail.

“Evident insa ca exista repercusiuni datorita naturii complementare a activitatii noastre (activitatea de bancassurance este direct legata de activitatea de creditare care a scazut cu 70% in ultimul an). Agentiile de rating considera ca toata piata de asigurari europeana este afectata in primul rand la capitolul profitabilitate, care ramane sub presiune si, evident, la capitalizare, care s-a deteriorat si se estimeaza ca revenirea la normal nu se va intampla mai devreme de finalul anului viitor”, explica Bahrim.

In concluzie, spunea ea, asiguratorii se confrunta acum cu o profitabilitate scazuta si un cost mai mare al riscului.

“In mod cert, in perioada urmatoare, evolutia pietei asigurarilor din Romania va fi mult mai lenta decat in anii precedenti, insa comparativ cu piata asigurarilor generale, asigurarile de viata vor creste mai rapid ca medie. Spun acest lucru considerand faptul ca aproximativ 65% din industria asigurarilor generale este legata de piata auto puternic afectata, la randul sau, de criza economico-financiara mondiala”, explica Bahrim referitor la evolutia pietei asigurarilor din Romania in urmatoarea perioada.

In viitor, adauga ea, accentul trebuie sa fie pus pe calitatea serviciilor, aceasta fiind cea mai importanta premisa pentru mentinerea sau majorarea cotelor de piata ale operatorilor. In acelasi timp, ea nu se asteapta la schimbari spectaculoase in evolutia cotelor de piata, insa se asteapta ca pe piata locala sa mai intre cel putin un operator de renume modial.

“Se vorbeste mult despre servicii, dar cand te uiti la ce se intampla in practica, este dezamagitor. Mai este mult de lucru in ceea ce priveste dezvoltarea unei atitudini de lucru profesioniste in Romania in general, insa am fost si ramanem optimisti ca acest lucru se va schimba pe masura dezvoltarii unui mediu competitional tot mai puternic.”, explica Bahrim.