Deal-uri de 1,2 mld. euro la opt luni

Deal-uri de 1,2 mld. euro la opt luni“Pretentiile lor sunt motivate. Daca vanzatorii raman cu asteptarile sus, asa este normal. Fondurile de private equity trebuie sa inteleaga ca banii se fac greu”, a declarat Ioana Filipescu, la un seminar pe tema fuziunilor si achizitiilor, organizat de mergermarket.

In opinia bancherului de investitii, revenirea pietei de M&A nu depinde doar de banci, ci si de o schimbare a fundamentelor pietei.

Piata de M&A din Romania s-a ridicat la 1,2 miliarde euro dupa primele opt luni ale acestui an si ar putea ajunge la 2 miliarde euro la finele lui 2009, nivel de peste trei ori mai mic decat cel din 2008, potrivit Raiffeisen Investment Romania.

"Piata fuziunilor si achizitiilor din Romania a ajuns la 1,2 miliarde euro dupa primele opt luni ale acestui an si ar putea ajunge, in cel mai bun caz la 2 miliarde euro la finalul anului", estimeaza Ioana Filipescu.

Ea a adaugat ca piata din Romania va avea in 2011 un nivel comparativ cu cel din 2008, cand era de circa 6-7 miliarde euro. Potrivit Ioanei Filipescu, nici in 2010 piata de profil nu va inregistra un avans, fiind nevoie "de vreo 3-4 trimestre pana sa-si revina".

Filipescu a mai spus ca, din tranzactiile efectuate, numai 12% au fost investitii financiare, restul fiind mai mult de ordin strategic.

Bancherul de investitii explica declinul activitatii pe piata de M&A prin erodarea apetitului investitorilor, care este influentat de lipsa predictibilitatii si a previziunilor.

Actiunile guvernului, sub asteptari

Unii investitori si companii ar putea sa dea dovada de creativitate si sa incerce sa preia firme cu dificultati financiare, in contextul crizei, a spus Gabriel Klarsfeld, M&A si private equity partner la Wolf Theiss.

Potrivit acestuia, acum este momentul pentru restructurarea afacerilor, precum si a datoriilor acestora.

De asemenea, un plus de crestere ar putea fi dat de infrastructura, domeniu in care intervine insa rolul guvernului, ale carui actiuni nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor.

In conditiile in care piata de M&A este inghetata in prezent, in lipsa unor finantari adecvate, avocatul Wolf Theiss spus ca toate partile implicate ar trebui sa fie constiente de noile schimbari.

Astfel, vanzatorii ar trebui sa-si adapteze asteptarile la noua realitate, investitorii ar trebui sa fie dispusi sa accepte si randamente ceva mai scazute decat pana acum, iar bancile sa inceapa sa dea din nou credite.

Cititi mai multe despre ideea de creativitate in M&A in interviul Ancuta Leach, Wolf Theiss: Vremurile grele stimuleaza creativitatea in M&A

Preturile au ajuns la un nivel rezonabil

Fondul de investitii Penta Investments, actionarul companiei cehe Aero Vodochody, care a fost interesata de privatizarea Avioane Craiova si IAR Ghimbav, analizeaza tinte potentiale de achizitii de pe piata romaneasca.

“Avem negocieri in diverse stadii pentru achizitia unor companii din Romania. Nu am cumparat pana acum in Romania din cauza preturilor care nu corespundeau cu realitatea”, a spus Jakub Korinek, director de investitii la Penta Investments.

El mizeaza pe faptul ca, pana la finele anului, va concretiza o tranzactie. “Preturile au ajuns la un nivel rezonabil. Vizam tranzactii medii si mari, cu valori de 40-50 milioane de euro, insa e posibil sa incheiam deal-uri si mai mici, cu o singura cifra”, a spus Jakub Korinek.

Fondul de investitii Penta Invest, care a investit in ultimii ani 300-500 de milioane de euro in Europa, a anuntat ca renunta la a monitoriza piata din Rusia pentru a se concentra pe Europa Centrala si de Sud-Est.

Domeniile de interes pentru fuziuni si achizitii sunt din energie, telecomunicatii, precum si diverse activitati de retail, cum ar fi cele din industria alimentara sau din farma, precum si din domeniul utilitatilor, a spus Jakub Korinek, directorul de investitii al Penta Investments, cu ocazia unui seminar de profil.

Penta Investments a achizitionat in 2007 producatorul de echipamente pentru industria aviatica Aero Vodochody, companie care a fost interesata de privatizarea Avioane Craiova si IAR Ghimbav.