Ce a fost cel mai greu in formarea noii companii?

Ce a fost cel mai greu in formarea noii companii?Romania este considerata de catre executivii Groupama o piata cu un deosebit potential de dezvoltare, si, chiar daca nu sunt urmarite si alte achizitii pe langa Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia, grupul va sustine in continuare filiala locala pentru a-si consolida pozitia pe piata.

„In 5-10 ani piata romaneasca de asigurari se va dezvolta foarte mult datorita faptului ca in prezent gradul de penetrare a produselor de asigurare este foarte scazut, de aici si potentialul enorm de crestere. Pe de alta parte, rezervele tehnice de pe piata (in special cea auto) sunt foarte mari, de aceea este necesara imbunatatirea profitabilitatii pe acest segment”, a declarat Jean-Francois Lemoux (foto), director general international al Groupama.

El a mai spus ca este necesara o profesionalizare si mai profunda a serviciilor in asigurarile romanesti.

„Ideea este sa ne construim o pozitie buna pe piata si sa fim profitabili pe termen mediu si lung. Vrem sa fim unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata, iar in regiune oricum avem cote de piata de 10%. Este un nivel de plecare bun pentru a ne atinge scopul de a deveni un jucator de referinta”, a adaugat Lemoux.

Cel mai dificil a fost in opinia sefului grupului finalizarea fuziunii celor trei companii pe timp de criza. „Orice proces de fuziune este unul dificil, dar pe timp de criza a fost si mai greu, in special sa convingem arbitrul pietei (n.red.: Comisia de Supraveghere a Asigurarilor) ca vom aduce capitalul necesar pentru a construi o companie puternica”, spune Lemoux.

„A fost foarte greu sa facem totul deodata. Acum este, de asemenea, important sa educam IMM-urile, care nu realizeaza cat este de importanta o asigurare, dat fiind faptul ca in primii 4-5 ani de existenta acestea dispar intr-o proportie semnificativa, iar prin asigurari pot rezolva unele probleme”, a comentat Denis Rousset, managerul general al Groupama Asigurari, referitor la urmatoarele planuri si la ceea ce a presupus fuziunea companiilor.

El adaugat ca suma investita in campania de promovare a brandului in Romania se ridica la 2,5 milioane de euro.

Pe cand break-even?

Noul jucator din asigurari tinteste o rentabilitate a fondurilor proprii de 13% in 2011, potrivit obiectivelor stabilite, si sa treaca pe zero "cat mai curand", a detaliat Lemoux, insa, potrivit estimarilor anterioare, Groupama trebuia sa ajunga la „break-even” la finele acestui an.

"Criza a lovit Romania mai mult decat anticipam in noimebrie anul trecut. Ne confruntam cu o scadere a activitatii, ce ne face sa nu atingem previziunile facute anterior", a mentionat Lemoux.

De altfel, in primul semestru din 2009, cota de piata din Romania a scazut pe segmentul asigurarilor de viata in contextul scaderii dramatice a creditarii. Astazi, 80% din cifra de afaceri pe acest segment este legata de activitatea de creditare, potrivit lui Denis Rousset (foto).

El asteapta insa o revenire a segmentului in semestrul doi al anului aflat in desfasurare.

"Vrem sa elaboram o noua oferta de asigurari de viata si sa dezvoltam produse noi. In Romania, ceea ce noi numim asigurari de viata sunt mai ales produse de asigurari care se leaga doar de creditele bancare", explica Rousset. Apoi, Groupama Asigurari vrea sa introduca produse de asigurari de viata inexistente pe piata locala la aceasta data.

Reteaua de distributie si conducerea a fost restructurata, astfel ca au fost selectati opt directori regionali si 150 de directori de agentii.

Groupama Asigurari are 300 de agentii si puncte de vanzare si 2.700 de angajati. "Compania a infiintat un centru unic de daune in Bucuresti si, in 2010, urmeaza sa deschida un call center regional in Cluj-Napoca. Echipa de conducere este formata din experti locali si internationali, care provin din cadrul structurilor de conducere ale companiilor Asiban, BT Asigurari, OTP Garancia si Groupama", potrivit sefului noii companii.

Totodata, potrivit oficialilor, compania este pe cale sa implementeze un sistem informatic comun in Romania, aplicat deja in Bulgaria, dar care va fi introdus si in Ungaria, sistem ce va reduce costurile companiilor.

Potrivit lui Rousset, costurile au fost reduse si prin negocierea comisioanelor partenerilor de distributie, cat si restrangerea intr-un singur sediu din cele cinci. In prezent, vanzarile directe reprezinta 16% din portofoliu, 21% bancassurance, agentii 33% si 30% intermediari.

Compania are incheiate si doua parteneriate strategice, unul cu OTP Bank si altul cu Banca Transilvania, si de asemenea doua acorduri de distributie cu CEC Bank si BRD, pe care mizeaza foarte mult in distributia produselor in Romania.

„Pe pilonul III al pensiilor private facultative vrem sa stransferam fondul OTP Strateg catre Groupama Asigurari, avem autorizatia CSA, o vom cere si pe cea de la CSSPP (n.red.: Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private) si sper ca pana la finalul anului procedura de transfer sa fie finalizata si sa incepem sa atragem clienti noi”, a mai detaliat Rousset.

Cu ajutorul Romaniei, in top 10 asiguratori din regiune pana in 2012

Cu ajutorul Romaniei, in top 10 asiguratori din regiune pana in 2012Groupama vrea ca pana in 2012 sa ajunga intre liderii europeni din asigurari, tintind un loc in top 10 in regiune, in timp ce pe piata romaneasca vrea sa se pozitioneze pe primul loc pe segmentul asigurarilor generale, cu exceptia domeniului auto, conform declaratiilor reprezentatilor grupului.

„Dorim sa ne consolidam pozitiile in asigurarile de bunuri si raspundere civila, sa crestem pe piata asigurarilor de persoane (in Franta aveam o cota de piata de 40% pe acest segment). La nivel international, avem ca obiectiv sa devenim un jucator de referinta pe noi piete si sa finalizam cu succes integrarea sau fuziunea companiilor achizitionate”, a declarat Jean Azema (foto), CEO al Groupama.

De asemenea, reprezentantii grupului au anuntat ca va fi continuata expansiunea in Europa Centrala si de Est, fiind dezvoltate in acelasi timp acordurile de bancassurance.

„Nu planuim sa facem noi achizitii pe piata romaneasca, insa vrem sa investim in companiile deja achizitionate pentru a imbunatati oferta de produse si servicii. Vom vedea in celelate tari din regiune si vom analiza posibile achizitii si prin prisma parteneriatului cu OTP, pentru ca este important pentru noi sa avem activitati in piete ca Rusia. In 3-4 ani vom fi sigur si pe aceasta piata nu in urmatoarele luni, cat despre Ucraina vom mai vedea”, a explicat Lemoux.

In Romania, compania doreste sa se pozitioneze pe primul loc ca asigurator pe piata asigurarilor generale, cu exceptia segmentului auto. Structura portofoliului este dominata de politele casco in proportie de 48%, generale non-auto 19%, segmentul life 9% si RCA 24%, segment pe care Rousset a mentionat ca s-au inregistrat scader anul acesta datorita strategiilor foarte agresive ale competitorilor.

Astfel, in urmatorii patru ani, compania si-a propus sa obtina o cota de piata de 25% pe segmentul asigurarilor generale (cu exceptia asigurarilor auto), sa isi dubleze cota sa de piata in sectorul asigurarilor de viata, ajungand astfel la 20%, si sa isi mentina cota de piata de 15% in sectorul asigurarilor auto.

„Tintim castigarea de noi clienti prin dezvoltarea pietei de asigurari de locuinte (numai 8% din locuinte sunt asigurate), dar si dezvoltarea portofoliului de asigurari corporative si agricole, cat si dublarea pozitiei in asigurari de viata”, a adaugat Azema.

In ce priveste segmentul de asigurari pentru locuinte Rousset a mentionat ca aceasta piata are un potential enorm, insa nu crede ca vor fi asigurate 100% din locuinte intr-o perioada scurta. "Periferiile urbane sunt foarte interesante pentru noi ca potentiali clienti si le facem propuneri", explica Rousset.

La aceasta data Groupama Asigurari se afla pe locul trei pe asigurarile generale dupa VIG si Allianz, dar inaintea Generali si Uniqa.
In acelasi timp, Rousset a mentionat ca se urmareste consolidarea pozitiei actuale pe segmentul auto, care la aceasta data aduce cele mai mari pierderi, de aceea va fi implementata o politica de prevenire a daunalitatii.

In Romania compania a luat fiinta prin fuziunea Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia, care urmeaza sa fie integrata pana la sfarsitul anului. Rousset a estimat ca grupul a platit circa 450 milioane de euro pentru cele trei companii achizitionate pe piata autohtona.

Grupul a platit actionarilor 350 milioane de euro pentru al treilea asigurator de pe piata romaneasca, Asiban, dupa ce preluase anterior BT Asigurari de la fostul proprietar, Banca Transilvania, pentru circa 100 milioane de euro, iar anul trecut grupul de asigurari francez s-a inteles cu banca ungara OTP pentru preluarea diviziei OTP Garancia, in tranzactie fiind incluse si subsidiarele acesteia din Bulgaria, Romania si Slovacia.

Grupul francez de asigurari Groupama, care controleaza cele trei companii, a inregistrat in primul semestru o scadere cu 11,9% a veniturilor din Romania, pana la 104 milioane de euro, mai ales pe fondul reducerii puternice a afacerilor pe segmentul de asiguari de viata si sanatate.


Injectie de capital de 128 mil. euro in cele trei companii de la achizitia lor

Injectie de capital de 128 mil. euro in cele trei companii de la achizitia lorPana in prezent, grupul a capitalizat de la achizitie cu circa 128 milioane de euro cele trei companii pe care le controleaza in Romania (Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia), urmand ca pana la sfarsitul anului sa mai faca o majorare de capital, conform celor spuse de Rousset.

"Pana la sfarsitul acestui an va mai avea loc inca o majorare de capital care a fost deja aprobata de actionari", spune acesta. El a estimat ca grupul a platit platit circa 450 milioane euro pentru cele trei companii de asigurari achizitionate pe piata din Romania.

La nivel mondial, grupul este prezent in 14 tari si deserveste 16 milioane de clienti. Grupul a inregisrat o cifra de afaceri de 16,2 miliarde de euro in 2008.