1 / 4

Educatia financiara, factorul-cheie in dezvoltarea pietei

In termeni de vanzari noi, piata produselor unit-linked va cunoaste o dezvoltare accelerata atunci cand pietele financiare se vor intoarce la niveluri maxime, insa va depinde foarte mult si de asiguratori, care trebuie sa-si educe in continuare clientii, explica Shah Rouf (foto).

Seful Aviva a recunoscut in cadrul interviului ca una dintre marile sale dezamagiri consta in felul in care consumatorii din Romaniareactioneaza la produsele unit-linked in comparatie cu alte produse (cele traditionale, de exemplu). „Este vorba despre intarirea unor lucruri gresit intelese de catre clienti. Trebuie sa acorzi timp sa intelegi aceste produse. Pentru mine nu exista nicio dezbatere privind comparatia intre produsele de asigurari traditionale si cele cu componenta investitionala de tip unit-linked”, detaliaza Rouf.

„Din pacate, este vorba despre o lipsa de educatie financiara atat in ceea ce priveste consumatorul, cat si media, iar daca in privinta clientilor este explicabil, in privinta presei este impardonabil. In pietele din Europa de Vest produsele unit-linked domina industria asigurarilor. Motivul este transparenta costurilor, a riscului si a alocarii activelor (modalitatea de investire n.r.) si, nu in ultimul rand, datorita randamentului”, a comentat Rouf.

El a mai explicat ca produsele de asigurare traditionale tind sa diminueze in mod artificial randamentele, declarand bonusuri mai mici in anii cu randamente bune pentru a folosi aceste rezerve in anii mai dificili. Daca fac rezerve peste limita promisa, spune Rouf, tind sa dea bonusuri la maturizarea politei pentru a mari randamentele peste ceea ce s-a promis initial. Totodata, daca pietele au pierderi foarte mari, produsele traditionale dispun de un mecanism numit „market value adjustment” (ajustarea valorii de piata) sau „ market value reduction” pentru a reduce orice plata finala.

Efectul final, explica Rouf, tinde sa fie un randament mediu pentru perioada contractarii politei daca totul se va derula favorabil, dar randamentul promis va fi mai redus decat acesta pentru a tine la adapost compania de asigurari.

„Clientul se simte confortabil intr-un mod artificial pentru ca nu vede nicio fluctuatie majora in valoarea politei (traditionale n.r.) incheiate”, a mai spus Rouf, adaugand ca „politele unit-linked vor avea, cu siguranta, performantele medii ale investitiilor pe care se bazeaza pe o perioada lunga de timp si chiar posibilitatea unui castig mai mare decat cel estimat initial. In orice caz, pe perioada derularii contractului, piata sufera numeroase fluctuatii, pe care clientii bine informati si sfatuiti le recunosc si nu se sperie de ele, ci le optimizeaza”.

In opinia sefului Aviva, sunt doua momente cu impact major asupra clientilor, carora trebuie sa le explici foarte bine pentru a intelege modul de functionare a produselor unit-linked si felul in care poti castiga prin acestea.

„Prima diferenta este ca nu-ti poti recupera investitia dupa 2-3 ani de contract (politele unit-linked sunt produse de economisire pe termen lung, circa 20 de ani), iar daca dupa primii ani vrei sa renunti la aceasta si piata este jos, atunci chiar iesi in pierdere, ceea ce inseamna ca trebuie sa educi clientii, sa le explici clar cand si la ce sa se astepte”, a precizat Rouf.

Ce nu este o asigurare unit-linked?


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri