Strategii si estimari

Strategii si estimariPiata asigurarilor de sanatate are un potential de crestere in Romania, in opinia oficialului Signal Iduna, in ciuda stagnarii din acest an. Valoarea pietei s-a ridicat anul trecut la aproximativ 9 milioane de euro, iar in 2009, potrivit estimarilor Signal Iduna, va incheia anul la un nivel de 7-9 milioane de euro. “Probabil ca valoarea totala a pietei de asigurari de sanatate nu va ajunge la 9 milioane de euro anul acesta, pentru ca s-a pierdut mult din segmentul corporate”, explica Sanziana Maioreanu (foto).

Pe de alta parte, atrage ea atentia, chiar si o crestere de 20% la acest nivel ar fi fost prea putin.

“Daca te gandesti la potentialul pietei privind dinamica serviciilor medicale private, care sunt contractabile de asiguratori, avem cam 400 de milioane de euro plus platile neoficiale din sistem evaluate tot pe la 400 de milioane de euro, nivelul pietei asigurarilor de sanatate tinde usor spre 1 mld. euro. Astfel, atat timp cat asigurarile de viata si cele generale reprezinta peste 2 miliarde de euro, iar cel al asigurarilor de viata este la circa 50% din totalul pietei, putem spera la o crestere de inca 50%”, a explicat Maioreanu.

Signal Iduna a subscris in primele noua luni ale anului in curs polite in valoare totala de 1,6 milioane de lei (380.000 de euro). Pentru viitorul apropiat si mediu, compania are in plan lansarea de noi produse cat mai simple si o mai buna balansare a beneficiilor pentru clientii mai instruiti din punct de vedere financiar, dar si recrutarea si instruirea a peste 200 de agenti.

“Schimbam putin abordarea pentru anul viitor, in sensul ca nu ne vom mai concentra pe zona de corporate, unde nu astept o revigorare pana in 2011, ma gandesc si la faptul ca segmentul este dependent de corporate, iar eu nu cred ca se poate intampla ceva fundamental pe aceasta zona intr-un an de zile, fiind alegeri, criza, politica fiscala, noul guvern va avea alte prioritati. In acest context, vrem sa ne consolidam zona de distributie retail, de aceea investim sa recrutam prima generatie de specialisti, vrem sa formam 200 de agenti”, spune Maioreanu.

Totodata, Signal Iduna isi pastreaza obiectivul pus la momentul lansarii pe piata romaneasca, si anume ca pana in 2012 sa devina lider pe piata asigurarilor de sanatate cu o cota de piata de 20-25%.

“Piata a scazut, iar in aceasta situatie mi s-ar parea si mai suparator sa-mi revizuiesc obiectivul. Am ajuns pe locul 5 si avem o cota de piata de 6,7% dupa cateva luni de activitate, ar fi o copilarie sa spun ca nu vreau sa fiu lider de piata sau ca nu vreau sa am o cota de piata de 20-25% peste 2 ani. De fapt, ceea ce ne propunem este o cota de 20%, dar nu pe o piata de 7 milioane de euro, ci pe una cu o valoare mult mai ridicata, acesta ar fi idealul. De aceea, cu siguranta, ne pastram obiectivul anuntat”, a mai explicat Maioreanu.

Cei mai importanti competitori pe aceasta piata sunt Eureko, Allianz-Tiriac, Generali si BCR Asigurari.

Cel mai cautat beneficiu salarial?

Cel mai cautat beneficiu salarial?Beneficiul unei asigurari de sanatate a ajuns sa fie mai mult decat necesar in ultimii ani. Astfel, tot ce inseamna asistenta medicala disponibila in sistemul public este intr-un stadiu deosebit de precar, oamenii si-au pierdut increderea in sistemul de stat si isi doresc servicii medicale private. Astfel, Signal Iduna a observat in randul romanilor dorinta de a contracta aceste produse, insa posibilitatile financiare ale acestora sunt reduse.

“Problema este ca asigurarea de sanatate, ca si abonamentele la clinicile private, a fost in ultimii ani de zile un beneficiu oferit prin intermediul angajatorului, iar in momentul de fata acesta poarta foarte multe poveri fiscale, iar beneficiile salariale, cum sunt si asigurarile de sanatate, fie au fost amanate, fie s-a renuntat in totalitate la ele pe fodul crizei. Ca angajator incepi sa tai din alte cheltuieli mai intai, cheltuieli pe care le ai cu beneficiile salariale, inainte sa incepi sa faci concedieri”, a explicat Maioreanu.

Totusi, studiile recente arata ca, in randul romanilor, asigurarile de sanatate sunt pe primul loc in cadrul beneficiilor salariale dorite.

“Stim ca exista dorinta si nevoia de a contracta aceste beneficii, insa capacitatea financiara a angajatorilor este mult scazuta acum si chiar daca ar putea sa plateasca prefera sa stea in expectativa si sa vada cu ce se va confrunta in viitor, poate lucruri mult mai importante decat beneficiile pentru angajati”, detaliaza directorul executiv al asiguratorului.

Rolul educatiei financiare

Rolul educatiei financiareSanziana Maioreanu a tinut sa sublinieze ca in piata se resimte o nevoie stringenta de educare a populatiei in ceea ce priveste asigurarile de sanatate si beneficiile oferite de acestea intr-un sistem de sanatate care asteapta o reforma de 20 de ani.

“Orientarea noastra primordiala este clientul persoana fizica, pentru ca mergem pe principiul ca sanatatea este o chestiune strict individuala si o obligatie care ne priveste pe fiecare in parte. Pe de alta parte, stim cu totii ca asigurarea de sanatate este un cost suplimentar pentru un individ sau o familie si in mod normal ne confruntam cu lipsa de educatie a populatiei, cu faptul ca nu se face diferenta intre o asigurare de sanatate si abonament, de exemplu, chiar daca la nivel individual abonamentele sunt disponibile foarte rar”.

Profilul clientului companiei de asigurari Signal Iduna este o persoana cu educatie medie sau superioara, desigur in mediul urban, cu o varsta cuprinsa intre 30 si 45 de ani.

Apoi, revenind la dezvoltarea pietei de asigurari, oficialul Signal Iduna spune ca toti jucatorii din piata au probleme cu educarea populatiei din zona rurala, unde, de asemenea, exista si putine variante in alegerea partenerilor medicali.

Partenerii medicali ai Signal Iduna sunt in numar de 300, lista cuprinzand nume sonore ca Sanador, Diamed, Medsana, spitalul V. Babes etc.

“Autoritatile trebuie sa educe populatia cumva sa creasca, noi avem probleme foarte mari de penetrare a informatiei, pentru ca noi, in calitate de companie activa in zona de sanatate, suntem bine reprezentati cu precadere in zona urbana. Avem o retea medicala foarte bine dezvoltata in orasele mari, insa daca am iesit din orasele mari nu mai am unde sa-mi gasesc parteneri medicali. Ca roman, nu in calitate de reprezentant al unei companii de profil, imi doresc sa pot asigura toti romanii, dar trebuie facuta reforma, avem nevoie de infrastructura in clinici si spitale de stat ca sa avem cu cine sa colaboram”, declara Maioreanu.

Reforma in sanatate. Intre ideal si deziderat

Reforma in sanatate. Intre ideal si dezideratSunt cateva lucruri simple si urgente care trebuie facute in Romania in vederea reformarii sistemului de sanatate, in opinia Sanzienei Maioreanu.

“In primul rand ce ne-ar ajuta ca cetateni, dar si in calitate de companie ar fi sa se defineasca pachetul de baza in mod realist. Sa se defineasca clar lista de servicii medicale oferite tuturor cetatenilor, dar aceasta lista sa fie sincronizata cu ceea ce se poate oferi efectiv ca serviciu medical in tara si cu ceea ce, ca valoare a serviciului medical, poate fi suportat de fondurile de sanatate, pentru ca in momentul de fata pachetul de baza contine tot, ori nu exista fonduri de sustinere a tuturor procedurilor medicale”, spune Maioreanu.

Ar fi importanta aceasta clarificare pentru ca oamenii ar intelege ca ce nu este cuprins in acest pachet de baza trebuie sa fie acoperit altfel si sa plateasca extra (prin asigurarile private n.r.), insa ar sti exact pentru ce servicii dau banii, iar asiguratorii, la randul lor, ar afla cum sa configureze produsul ca sa acopere zonele slab acoperite de stat.

“Problema majora a asigurarii private este, in prezent, ca prin virtutea situatiei in care ne gasim suntem alternativa la oferta statului. Am produse care acopera tot, dar fac asta in regim de clinici si spitale private, la pret de servicii private, de aceea este greu pentru cetatean sa-si cumpere totul inca o data, el platind deja toate serviciile catre stat”.

In al doilea rand, este nevoie de mai multa transparenta si claritate in incheierea parteneriatelor de tip public-privat.

“Ca asiguratori, dorim si putem sa contractam facilitati medicale de stat. Vreau sa am in reteaua mea o multitudine de spitale de stat , dar n-am vehiculul legal sa o fac, nu gasim sub ce fel sa incheiem aceasta colaborare. Mai mult, ca asigurator privat, as putea contribui cu bani in plus la dezvoltarea infrastrucurii medicale publice sau chiar, mai mult, as putea sa am sisteme de remunerare si motivare a medicilor, care sunt prost platiti, insa am nevoie de un cadru legal pentru a putea face aceste lucruri”, subliniaza Maioreanu.

Si, nu in ultimul rand, asigurarile de sanatate au nevoie de o acordare totala de deductibilitati. “Daca stam sa ne gandim la impactul avut de deductibilitate pe zona pensiilor facultative am intelege care ar fi importanta unei astfel de masuri, practic zona pensiilor a crescut dupa ce s-a dat drumul la deductibilitati”, detaliaza directorul executiv al companiei de asigurari.

“In momentul de fata, statul are o strategie perdanta pentru ca face o deductibilitate limitata (250 de euro din profit pe an pe cap de locuitor) pentru care se platesc toate taxele sociale, practic produsul devine foarte scump, iar rezultatul este ca nu mai cumpara nimeni nimic, iar statul nu ia niciun ban. Insa, daca s-ar face o deductibilitate completa, produsul ar fi mult mai atractiv pentru cetateni (care ar primi servicii de calitate), asiguratorii ar face astfel profit din care statul ar avea mult mai mult de castigat”, detaliaza Maioreanu.

“Daca produsul nu este atractiv nimeni nu cumparara si nimeni nu castiga. Oamenii asteapta reforma de 20 de ani, statul nu castiga din niciun impozit, pe nimic si, din pacate, asta se uita uneori si mai ales in perioade de genul acesta se uita ca, totusi, asigurarile de sanatate stagneaza de 10 ani, stagnam pe o piata cu un potential urias, situatie care nu avantajeaza pe niciuna din partile participante la sistem”, a concluzionat Maioreanu, pentru Wall-Street.