Asigurarea, necesara indiferent de situatia economiei

Asigurarea, necesara indiferent de situatia economieiPe parcursul anului 2009, contextul economic a generat presiuni mari asupra asigurarilor de credit comercial, iar blocajul financiar inregistrat in relatia dintre furnizori si clienti a generat o crestere exponentiala a numarului de neplati inregistrat de furnizori si implicit a dus la cresterea daunalitatii asiguratorilor.

„Indiferent de situatia economica, intotdeauna vor fi companii, care din diferite motive, nu-si platesc furnizorii. Motivele sunt variate si nu au neaparat legatura cu criza: frauda interna, schimbare de management si destabilizare, management defectuos al activelor, proasta gestiune a disponibilitatilor banesti sau lipsa unei strategii sanatoase de dezvoltare pe termen mediu. Criza a acutizat insa situatia, devenind frecvente intarzierile la plata, care, in cele mai multe situatii, sfarsesc prin neplata facturilor”, explica Cristina Rusuleanu (foto), directorul general al Euler Hermes, asigurator de credite comerciale.

Apoi, cresterea daunalitatii (atat la nivel global, dar si in Romania) a generat atat cresterea preturilor acestui tip de polite, cat si o atitudine mai conservatoare in evaluarea riscurilor.

Consecinta directa a fost cresterea cererii pentru asigurari de credit din partea companiilor furnizoare, adauga la randul sau Eugen Anicescu, credit insurance manager in cadrul Coface Romania. „Furnizorii au constientizat importanta unor masuri de credit management datorita evolutiilor din piata care tin de cresterea debitelor, cresterea termenelor de plata, lipsa de lichiditati sau cresterea numarului de insolvente”, detaliaza Anicescu. Asigurarea de credite comerciale este menita sa acopere daunele generate de neincasarea creantelor nascute in procesul de vanzare de bunuri sau prestari de servicii cu plata la termen.

Sefa Euler Hermes a detaliat ca, anii trecuti, compania pe care o reprezinta a atras atentia in privinta importantei acestor servicii pe piata romaneasca, dar ecoul a fost sub asteptari, iar multi dintre partenerii companiei motivau refuzul de a incheia o asemenea asigurare prin stabilitatea financiara a clientilor si corectitudinea acestora vizavi de plata furnizorilor.

„In prezent, situatia s-a schimbat radical, astfel ca, cu putine exceptii, nicio companie privata din Romania nu si-a pastrat grade-ul pe care Euler Hermes l-a acordat pana anul trecut (si care se bazeaza pe analiza financiara), iar corectitudinea sufera din cauza reactiei in lant a intarzierilor la plata. Daca un client al unei companii nu-si incaseaza banii la timp, isi da work-flow-ul peste cap si la randul ei va fi fortata sa intarzie mai departe cu platile”, atrage atentia Rusuleanu, adaugand ca se poate trage concluzia ca asigurarea de credite comerciale este un instrument necesar indiferent de situatia macroeconomica.

Riscul creste, politele se scumpesc

Riscul creste, politele se scumpescIn cazul Coface, daunalitatea, in aceasta perioada, a crescut de peste 3 ori, conform lui Anicescu. „In conditiile in care intr-un an cu o situatie economica buna daunalitatea se situeaza in jur de 50%, varful daunalitatii inregistrate in acest an a fost de peste 200%, insa, in urma masurilor implementate, aceasta urmeaza in acest moment un trend pozitiv si estimam sa inchidem anul cu o daunalitate in jur de 160-170%”, a explicat Eugen Anicescu (foto).

Expunerea Coface Romania este de peste 200 milioane de euro, insa valoarea este in scadere fata de momentul inceperii crizei (octombrie 2008), potrivit celor spuse de Anicescu, datorita masurilor de risc management care au dus la diminuarea expunerii pe riscurile cu rating slab.

„In conditiile in care s-a constatat ca majoritatea neplatilor sunt inregistrate de companii incadrate de Coface in urma analizarii datelor financiare in zona de rating cu grad ridicat de risc, tinta in cursul acestei perioade a fost de a monitoriza aceste companii si a actiona proactiv pentru minimizarea pierderilor”, detaliaza Anicescu, care astepata un volum al primelor de asigurare brute subscrise de Coface, in anul 2009, de circa de 2,5 milioane de euro.

Urmarea fireasca, in acest context, este cresterea preturilor. Seful Euler Hermes explica recent ca majoritatea companiilor care incheie astfel de polite, la nivel mondial, au scumpit politele cu circa 20% in contextul economic actual, nu neaparat pentru piata din Romania.

Anicescu a explicat ca preturile au crescut in medie cu 50%. „Cresterea cotatiilor tine bineinteles seama de gradul de risc al diverselor sectoare, dar si de performantele individuale ale companiilor din punct de vedere al gestionarii propriilor creante. Cresterea preturilor este legata de evolutia alarmanta a riscului, cresterea daunalitatii, a numarului de neplati, de insolvente”, spune reprezentantul Coface.

Oficialul Coface Romania a mai comentat si faptul ca scaderea ratingului de tara al Romaniei (de la A4 la B) a fost, de asemenea, unul dintre factorii care au facut ca la nivel local sa existe o presiune importanta pe cresterea costurilor. „Procentul asigurat atasat unei limite de credit este de 80-85% (practic exista o fransiza de 10-15% din limita acordata)”, spune reprezentantul Coface.

Cererea de asigurari a creditelor comerciale se va mentine dupa criza

Cererea de asigurari a creditelor comerciale se va mentine dupa crizaContextul economic actual determina companiile sa apeleze la servicii care sa le protejeze de pierderi substantiale si care pot conduce la propriul faliment, astfel ca asigurarea de credite comerciale este probabil cel mai cautat produs in acest moment, potrivit oficialului Euler Hermes.

„Pretul nu mai este subiectul principal de discutie in timpul negocierilor, ci preluarea de catre asiguratori a cat mai multor riscuri. Posibilitatile sunt limitate, deoarece includerea in asigurare a unei companii se face in urma analizarii financiare a acesteia si a probabilitatii ca aceasta sa nu mai fie in masura sa-si onoreze platile catre furnizori. Rezultatele nu sunt intotdeauna satisfacatoare pentru asigurati, ceea ce tempereaza speranta ca asigurarea poate prelua integral riscul”, a mai explicat Rusuleanu.

Euler Hermes ofera, de asemenea, consultanta in situatiile in care portofoliile de clienti-debitori nu sunt sanatoase. Un raspuns negativ din partea asiguratorului, privind solicitarea unei limite de credit pentru un client, este un semnal de alarma pentru asigurat, vizavi de clientul respectiv.

„Volumul de solicitari pentru asigurarea de credite comerciale se va pastra relativ constant, chiar si dupa ce trecem de apogeul crizei. Experienta prin care vom fi trecut cu totii isi va spune cuvantul si managerii de companii in care se dezvolta strategii pe 3-5 ani vor bugeta anumite sume destinate acestui tip de asigurare, dorind sa evite situatii extreme”, a accentuat Rusuleanu.

Pentru momentul actual, Russuleanu sfatuieste companiile sa uite de bugetele pe care le-au stabilit anul trecut pentru anul acesta si, de asemenea, sa bugeteze cu retinere o posibila crestere a cifrei de afaceri pentru anul viitor.

„Scopul ar trebui sa fie pastrarea unui business sanatos facut cu clienti care, la randul lor, au o obordare precauta in piata, pentru ca este necesar ca fiecare companie sa fie "stabila" la iesirea din criza, cu cat mai putine datorii, cu un nucleu echilibrat de furnizori si clienti, astfel incat sa poata reincepe expansiunea si cresterea cotei de piata”, explica seful Euler Hermes, adugand in incheiere ca estimeaza prime brute subscrise in jurul sumei de 1.9-2 milioane de euro pentru finele anului, iar pentru 2010, urmand propiul sfat, sunt asteptate venituri similare cu cele de anul acesta.