Mai constienti de efectele crizei

Mai constienti de efectele crizeiIn a doua jumatate a anului 2009, romanii au devenit mai constienti de efectele crizei financiare asupra economiei romanesti si asupra lor ca indivizi. Desi au o parere negativa despre evolutia actual a economiei, din ce in ce mai multi romani sunt optimisti cand se gandesc la viitorul lor, avand convingerea ca situatia lor materiala se va stabiliza.

La nivel personal, romanii au traversat mai multe etape de-a lungul anului 2009 (etape surprinse de cele 4 valuri ale studiului): panica (cauzata de perceptia negativa referitoare la evolutia economiei si venitului personal); detensionare (devenind mai optimisti fara a renunta la a fi precauti), asumare (caracterizata prin pierderea increderii ca situatia generala se poate imbunatati pe termen scurt), iar la sfarsitul anului rationalizare – desi constienti de efectele negative ale crizei asupra contextului financiar actual, mai multi romani s-au hotarat sa fie mai optimisti in legatura cu viitorul, recunoscand posibilitatea imbunatatiri situatiei venitului lor personal.

Pe timp de criza, oamenii sunt in cautarea celor mai avantajoase oferte din punct de vedere financiar. Fata de acum un an, romanii nu mai cauta promotiile care le ofera o cantitate mai mare la acelasi pret ci se orienteaza spre reducerea cheltuielilor. In conditiile cresterii gradului de constientizare a limitarilor propriului buget si avand perspective pesimiste legate de viitor, cumparatorul cauta acele brand-uri care “il inteleg” in aceasta perioada dificila si reusesc ca la acelasi pret sau la un pret mai scazut sa ii ofere mai mult - nu doar din punct de vedere al cantitativ ci si din perspective intregii experiente cu brand-ul.

Cum vad romanii economia Romaniei

Cum vad romanii economia RomanieiIn 2009, in medie, 70% dintre respondenti considera ca economia este pe un trend descrescator, numarul lor crescand de la o perioada la alta (de la 64% la inceputul anului pana la 75% in noiembrie 2009).

Citeste si Top 10 estimari privind economia Romaniei in 2010



In acelasi timp, romanii isi pastreaza viziunea mai optimista asupra evolutiei economiei in perioada urmatoare – in medie, mai mult de jumatate dintre romani considera ca economia va creste in viitorul apropiat.



Sursa: Unlock Market Research

Perceptia fata de venituri

Perceptia fata de venituriDoar 14% dintre romani declara ca venitul lor a crescut in 2009, in timp ce aproape jumatate sustin ca venitul lor a ramas la fel. Interesant este faptul ca 40% declara ca veniturile lor sunt mai mici decat inainte de criza.



Referitor la asteptarile lor legate de viitor, perceptia romanilor a avut o evolutie oscilanta, existand insa un grad mai ridicat de optimism fata de evolutia din ultima perioada.

Totusi, din ce in ce mai multi romani se asteapta ca venitul sa ramana neschimbat si in viitor (43% dintre respondenti, la sfarsitul anului).



Perceptia asupra sectoarelor de activitate din Romania

Perceptia asupra sectoarelor de activitate din RomaniaLa fel ca la inceputului lui 2009, romanii considera ca cel mai stabil sector este cel al IT-ului si telecomunicatiilor (mentionat de trei sferturi dintre respondenti, desi in scadere in ultima perioada a anului), urmat de industria FMCG si companiile petroliere (fiecare mentionate de mai mult de jumatate dintre respondenti).

Daca la inceputul anului, turismul era pe locul doi ca si incredere, in a doua jumate a anului acest domeniu este pe un trend descendent, la fel ca si in cazul presei si industriei media. Pe ultimele locuri in topul increderii romanilor sunt agricultura, piata imobiliara si bancile (considerate stabile de doar o treime dintre respondent).

Increderea in stabilitatea diferitelor sectoare de activitate
(Top 3 boxes - note de 5, 6 si 7 pe o scala de la 1 la 7 unde 1 - Deloc si 7 - Foarte mult





Cosul de cumparaturi. Varianta de criza

Cosul de cumparaturi. Varianta de crizaIn privinta consumului si investitiilor, principal tendinta este aceea de a rationaliza. Foarte putini respondent isi fac probleme ca nu vor putea mentine un nivel de trai decent (aproximativ 20% de-a lungul celor 4 valuri) si mai putin de 50% sunt ingrijorati ca vor avea dificultati in a-si plati facturile.

Starea actuala a economiei precum si nesiguranta serviciului (mentionata de peste 50% dintre respondenti) sau imposibilitatea de a obtine un imprumut (mentionata de aproape jumate dintre romani) fac ca investiile sa fie amanate: 70% vor evita investitiile riscante (autoturism, casa, etc.), 61% vor cheltui doar pentru strictul necesar si vor investi mai putin in locuinta.

Aceste tendinte s-au accentuat spre sfarsitul anului, pe masura ce efectele crizei s-au facut simtite mai puternic.

Rationalizarea cumparaturilor se face printr-o planificare exacta – romanii isi fac o lista de cumparaturi si o respecta cu strictete. Oamenii sunt din ce in ce mai atenti la raportul calitate pret (acest aspect este important pentru 78% dintre respondenti comparative cu 71% la inceputul anului), importanta pretului ca factor de decizie creste (de la 60% la inceputul lui 2009 la 70% in noiembrie).

Cosul de cumparaturi contine doar produsele strict necesare in cazul a 60% dintre respondenti in timp ce 62% amana achizitia produselor de valoare ridicata, chiar daca le sunt necesare.

Proiectul "Crisis Monitor" este un studiu realizat de Unlock Market Research in perioada aprilie-noiembrie 2009, in patru serii succesive. In fiecare dintre sondaje au fost realizate in medie 1.750 de interviuri telefonice cu persoane adulte cu varsta cuprinsa intre 18 si 45 de ani, rezidente in mediul urban.

Obiectivul principal al studiului a fost monitorizarea schimbarilor care au survenit in comportamentul de consum al romanilor, in contextul mediului socio-economic actual.