Tendinta de criza: De la consum la economisire

Tendinta de criza: De la consum la economisireConsecinta directa a recesiunii economice, scaderea consumului se reflecta si in comportamentul romanilor atunci cand doresc sa se asigure.

Astfel, anul trecut, asiguratorii au observat in portofoliile lor o preferinta a clientilor pentru produsele concentrate pe protectie financiara si economisire. Schimbarea in comportamentul clientilor se va accentua si in 2010.

In cazul clientilor care incheie acum o polita de viata, cele mai importante obiective urmarite sunt grija de a le oferi copiilor un viitor financiar sigur si dorinta de a face economii. Dar, mai mult ca oricand, iese in evidenta predilectia pentru protectia financiara.

De exemplu, in portofoliul de polite noi din 2009 al ING, planurile financiare pentru copii detin o pondere de 29%, cu 4% mai mare ca in 2008. Acestea sunt urmate de planurile de viata mixte (care imbina componenta de protectie cu cea de economisire) cu o pondere de 27% si planurile de protectie, care ocupa 23% in total portofoliu.

„Grija pentru cei dragi si dorinta de a le oferi un sprijin sunt obiective care nu se estompeaza indiferent de circumstantele economice. Mai mult, atunci cand parcurg perioade marcate de incertitudini, oamenii devin mai constienti de nevoia de a reduce stresul financiar din vietile lor. Ca atare, consider ca si in 2010 planurile financiare pentru copii se vor numara printre produsele preferate de clienti si vor continua sa fie printre cele mai solicitate asigurari din portofoliul nostru”, spune Cornelia Coman (foto), director general ING Asigurari de Viata.

Alaturi de acestea, spune ea, planurile financiare cu economisire, care au avantajul unei sume asigurate garantate, si planurile financiare cu o componenta de protectie vor detine cel mai probabil ponderi importante si in portofoliul de produse incheiate anul acesta.

Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Angela Toncescu, a declarat intr-o intalnire recenta cu presa ca in 2010 „consumatorii se indreapta cu precadere catre categoria produselor de viata traditionale. Cu alte cuvinte, se vor indrepta atat catre produsele de economisire, care ofera avantajul unei sume asigurate garantate, cat si spre cele de protectie financiara”.

"Daca ne referim la structura vanzarilor noi, am observat inca de anul trecut o accentuare a preferintelor pentru produsele care ofera protectie si randamente garantate. Astfel, din totalul politelor noi incheiate la ING in 2009, contractele de tip traditional detineau o pondere de 78% la finele anului, comparativ cu 65% in 2008. Ma astept ca, in esenta, aceasta tendinta sa se pastreze si in perioada urmatoare", completeaza managerul ING.

Totodata, specialistii cred ca si categoria unit-linked (asigurari de viata cu componenta investitionala) va marca o revenire anul acesta, date fiind randamentele bune obtinute de companii in 2009, dar si flexibilitatea ridicata pe care o ofera produsele. Acestea ar fi argumente solide in rationamentul clientilor care isi doresc, pe langa protectia financiara oferita de asigurarea de viata, si un instrument de investitii.




Toate sperantele spre semestrul doi

Toate sperantele spre semestrul doiUn lucru este cert, in opinia specialistilor: evolutia industriei de asigurari, in general, si a celei de viata, in particular, nu se vor decupla de la mersul general al economiei, asa cum, de altfel, nicio industrie nu ar avea cum sa ramana imuna la factorii de presiune care actioneaza in prezent.

Piata asigurarilor de viata se va confrunta si anul acesta cu perspectiva de crestere a numarului de someri, care va genera din nou un sentiment de teama si incertitudini, cu volatilitatea cursului de schimb si scaderea veniturilor populatiei, factori care vor contribui la amanarea deciziei de contractare a unei polite de asigurare. Spre sfarsitul anului 2010, PIB-ul va marca o revenire, conform analistilor, iar acest lucru se va rasfrange pozitiv, desi cu un oarecare decalaj, si asupra pietei de asigurari.

„Dupa un an 2009 <de sacrificiu>, caracterizat printr-o stare generala de expectativa, in care multe persoane au decis sa-si amane decizia de investitie intr-un produs de asigurare, speram ca cel putin in a doua parte a anului in curs sa se dezghete o parte din proiectele personale si de afaceri si sa creasca semnificativ rata de subscrieri de politele noi, pe toate categoriile de produse”, spune Marie Kovarova (foto), director general in cadrul societatii Generali Asigurari.

Ea a mai spus ca Generali va acorda o atentie deosebita, in 2010, pe rata de reinnoire a politelor deja existente.

Presedintele Comisiei pentru Supravegherea Asigurarilor, Angela Toncescu, crede ca piata asigurarilor de viata va avea un an mai greu, insa in total atat segmentul viata, cat si cel non-viata va cunoaste o crestere de 5% in 2010, daca indicatorii macroeconomici nu se vor deteriora semnificativ din nou.

Mihai Belicciu, membru al directoratului BCR Asigurari de Viata, companie membra a Vienna Insurance Grup (VIG) este, la randul sau, rezervat in estimari considerand prematura o prognoza pentru intregul an privind segmentul life. „Totusi, asa cum se contureaza lucrurile in acest moment, nu ne asteptam la o crestere semnificativa a pietei asigurarilor de viata, dar nici la un declin al acesteia. O crestere de 0.5% a pietei, poate chiar mai mare, in functie de evolutia economica generala”, spune Belicciu.

In acest context general, managerul ING, Cornelia Coman, asteapta ca in 2010 numarul de contracte noi la nivelul intregii piete sa creasca cu cel mult 10% in comparatie cu 2009. ”Cred ca vom incheia anul curent cu un nivel al primelor brute subscrise similar cu cel de la inceputul anului 2009. Altfel spus, cred ca 2010 va fi un an al recuperarii pentru aceasta piata, cu atat mai mult cu cat sesizam ca exista o parte de clienti care au fost nevoiti anul trecut sa rezilieze contractele ca urmare a nevoii urgente de bani sau a scaderii veniturilor, dar care acum se reintorc la companiile de asigurari”, a mai declarat Coman.

Citeste aici mai multe despre rezultatele financiare ale ING Asigurari de Viata in 2009.

In ciuda estimarilor pesimiste sau rezervate asupra evolutiei asigurarilor de viata, eforturile Generali Asigurari se vor concentra atat pe mentinerea portofoliului existent, cat si pe cresterea acestuia.

“Pentru anul 2010, ne dorim cresterea ponderii segmentului retail in portofoliul de clienti, dar si consolidarea segmentului corporate la nivelul tarii. Ne vom concentra pe asigurarile tip employee benefits (beneficii pentru angajati), dupa care urmeaza asigurarile de locuinta si bunuri si, nu in ultimul rand, pe asigurarile auto. De asemenea, daca sistemul legislativ ne va permite, vom fi mult mai activi si in zona de asigurari de sanatate”, enunta Kovarova.

In concluzie, spune Kovarova, Generali urmareste cresteri pe toate categoriile de produse, in ideea de a-si mentine o structura echilibrata de produse a portofoliului.

La nivelul intregului an 2009, pe segmentul asigurarilor generale, evolutii bune au fost inregistrate in cadrul portofoliului Generali la asigurarile de raspundere civila generala (+39%), la asigurarile de incendiu si calamitati (+18%), iar in cadrul acestei clase se remarca asigurarile de locuinta, care au crescut cu 24%.

In cadrul segmentului de asigurari de viata, asigurarile de grup au realizat o crestere de 18%, in timp ce asigurarile individuale au fost afectate de mediul economic defavorabil, cresterea ratei somajului, blocarea proiectelor personale si profesionale si totodata criza psihologica.

Kovarova a adaugat ca, in conditiie in care tendinta de crestere a pietei va fi la aproximativ acelasi nivel ca si in 2009 respectiv de 4-5%, Generali tinteste un avans al volumului de prime brute subscrise peste media din sistem.

Citeste aici mai multe despre rezultatele financiare ale Generali Asigurari in 2009.


Aceeasi tendinta si in bancassurance

Aceeasi tendinta si in bancassurancePe segmentul de bancassurance, reorientarea clientilor catre economisire si investitii s-a conturat din ce in ce mai bine odata cu scaderea creditarii, a consumului.

“Ca reactie la criza economica mondiala si nationala in 2009 au aparut modificari in comportamentul de consum. Astfel, am remarcat in randul clientilor nostri ca au devenit mai atenti, mai calculati, accentuandu-se interesul acestora pentru economisire in detrimentul consumului”, explica Mihai Belicciu, membru al directoratului BCR Asigurari de Viata.

El remarca si o crestere a responsabilitatii financiare si o preocupare pentru siguranta, stabilitatea si bunastarea copiilor.

Modelul de afaceri de tipul bancassurance (distributia produselor de asigurare prin banca n.r.) implica un client mai educat din punct de vedere financiar, cu o intelegere si o deschidere mai mare pentru produsele de asigurare mai complexe, asa cum sunt asigurarile unit-linked sau cele index linked (asigurari de viata cu o durata medie de circa 7 ani care combina protectia, investitia cu un randament minim garantat si investitia legata de un cos de indici).

Despre produsele index linked, Florina Viziteanu (foto), presedinte directorat al BCR Asigurari de Viata, spune: “capitalul minim garantat face din acest produs unul cu risc redus si creste targetul produsului investitional, acesta adresandu-se inclusiv consumatorilor care au un comportament centrat pe securitate”.

Asiguratorii s-au adaptat in vederea vanzarilor noi de anul trecut si la noua tendinta in ceea ce priveste posibilitatea de plata a clientilor. Astfel, s-a putut observa o preferinta a romanilor pentru primele esalonate mai mult decat pentru prime unice, anuale la achizitionarea de asigurari, ca o consecinta a dificultatilor financiare.

De altfel, spune Belicciu, politele cu componenta investitionala, unit linked si index linked au fost „vedetele” BCR Asigurari de Viata anul trecut.

„Dupa primele 9 luni, acestea detineau 48% din portofoliul BCR Asigurari de Viata. Acestora le urmeaza produsele traditionale cum sunt planurile de economisire in vederea pensionarii si rentele de studii pentru copii, iar in 2010 vom continua sa mizam pe aceste produse cat si pe cele unit-linked”, explica reprezentantul BCR Asigurari de Viata, liderul segmentului bancassurance, pozitie pe care asiguratorul tinteste sa o mentina pentru finele acestui an.

In prezent, asiguratorul dispune de 3.000 de consilieri de retail care vand asigurari de viata prin reteaua Bancii Comerciale Romane.


Segmentul non-viata respecta tiparul noului comportament al asiguratilor

Segmentul non-viata respecta tiparul noului comportament al asiguratilorSegmentul asigurarilor generale, care au o pondere de circa 80% in industria romaneasca a asigurarilor, nu va face rabat de la tiparul construit dupa apetitul crescut al clientilor romani pentru protectie si securitate financiara.

“Si anul acesta asigurarile casco vor detine o pondere importanta in portofoliu, dar asigurarile de locuinte si accidente vor avea un trend crescator deoarece multi clienti au devenit mult mai atenti la protejarea bunurilor, locuintelor si la protectia medicala (sanatate, accidente), motivul fiind o constientizare mai buna a situatiilor neplacute in care s-ar putea afla. Pe fondul crizei economice exista riscul de a nu putea suporta financiar remediarea acestor situatii neplacute, ce pot impune sume mari de bani pentru rezolvarea lor”, a mentionat Alfred Vlcek (foto), vicepresedinte directorat Uniqa Asigurari, companie specializata pe asigurari generale.

In 2010, vanzarile Uniqa vor fi directionate catre segmentul retail prin produse usor de asimilat de catre clienti, vizand totodata o crestere de 15% fata de anul trecut a primelor brute subscrise. “De asemenea, segmentul de clienti persoane juridice va fi abordat prin produse specifice si corelate si cu situatia economica actuala a Romaniei, avand in vedere ca multi clienti trec prin perioade dificile”, spune Vlcek.

El a mai estimat ca in 2010 topul produselor se va mentine la fel ca in 2009, respectiv RCA, Casco si Bunuri. “Dar, trebuie amintit si faptul ca numarul de polite subscrise pe asigurari de locuinte va creste corelat atat cu intrarea in vigoare a legii locuintelor (asigurare obligatorie), cat si cu strategia companiei de a dezvolta si mai mult segmentul de retail”, a concluzionat vicepresedintele Uniqa pentru Wall-Street.

Cresterea volumului de prime cu 15% fata de rezultatele anului trecut este tintita in conditiile in care asiguratorul asteapta o crestere a pietei de asigurari de cel mult 10% .