De unde vine cresterea de 10% tintita pentru 2010

De unde vine cresterea de 10% tintita pentru 2010Ce s-a intamplat in 2009 a fost pentru francezul Denis Rousset (foto)o surpriza de rau augur si nu se asteapta ca anul in curs sa fie unul mai usor pentru economia romaneasca si pentru industria autohtona de asigurari.

“Toti ne asteptam la scaderi, dar nimeni nu a anticipat ca vor fi atat de dramtice. Nimeni nu a putut sa prevada ca banii intrati in Romania prin banci, credite, investitii straine directe si banii trimisi de romanii plecati la munca in strainatate sa ajunga la un nivel atat de scazut. Cu toate acestea, cred ca economia locala isi va reveni, implicit si pietele, poate nu direct la nivelul anilor trecuti, dar vom asista la reveniri pentru ca nu exista motive sa fie stopate investitiile in economia romaneasca”, a detaliat Rousset.

Groupama a investit in vederea intrarii pe piata din Romania circa jumatate de miliard de euro.

Numarul mare de locuitori si slaba penetrare a asigurarilor denota, in viziunea lui Rousset, un potential urias de crestere pentru industria locala de asigurari. “Toti factorii care contibuiau la dezvoltarea economica, la aducerea de capital in Romania exista in continuare, si daca momentan lucrurile nu merg bine, investitorii sunt pregatiti pentru momentul in care economia va da primele semnale pozitive”, spune Rousset.

El crede insa ca in actualul context economico-financiar, asigurarile vor avea un an greu in care cheia valorificarii potentialului de crestere va sta in produse, care trebuie sa fie croite special pe nevoile clientilor.

Groupama Asigurari, care a lansat de la inceputul anului un produs de asigurare a raspunderii profesionale pentru manageri si o polita de asigurare a locuintei, vrea sa lanseze si alte noi produse pana la finalul anului in vederea dezvoltarii si consolidarii pe piata roamneasca, unde in prezent detine locul trei pe segmentul asigurarilor generale.

Potrivit lui Rousset, produsul destinat locuintei, recent scos pe piata, este primul dintr-o gama de produse care va fi lansata pana la finele lui 2010 si care vor viza segmente perecum cel auto (casco), asigurarile de sanatate, cat si cele de viata.

Compania a subscris prime in valoare totala de 887 milioane de lei (209 mil. euro) in 2009 ceea ce reprezinta o scadere de 10,9% fata de 2008 urmand sa mizeze in cresterea de peste 10% pe care si-a propus-o pentru anul acesta pe produse destinate IMM-urilor, activitatilor agricole, si raspunderilor profesionale.

“Ceea ce este valabil pentru individ se aplica si pentru economie in ansamblul ei, nevoia de asigurare nu dispare pentru ca este criza. O afacere mica sau mijlocie are nevoie de asigurare si oamenii vor intelege acest fapt din ce in ce mai bine pe masura ce vor fi expusi producerii diverselor riscuri ”, spune Rousset.

In opinia sa, romanii sunt dornici sa economiseasca pe timp de criza. Cu toate acestea, cat de mult se va transpune acest comportament al cumparatorului de asigurari in vanzarile de noi polite depinde de abilitatea jucatorilor din industrie de a raspunde cerintelor pietei.

“Romanii vor sa economiseasca pe timp de criza in cazul in care isi pierd slujba sau au dificultati financiare pe care le pot rezolva cu suma economisita. Se vede ca romanii eocnomisesc si din sumele depozitate la banci care cresc in fiecare luna si nu vorbim deloc de sume mici. Pentru ca dorinta de economisire a romanilor sa se vada si in asigurari depinde de abilitatea asiguratorilor de a convinge clientul, de a oferi produse care reprezinta solutii mai bune decat depozitele bancare”, explica directorul general al Groupama Asigurari.

Cu dobanzi la depozite care atingeau nivelul de 10% in 2009, societatile de asigurari au fost intr-un dezavantaj clar, dar in 2010 dobanzile la depozitele bancare vor scadea, in opinia lui Rousset, pana la 5-6%, iar in 6 luni ar putea fi de numai 2% fapt ce va face loc produselor de asigurare destinate economisirii. “In acel moment asigurarile vor deveni prioritare pentru clientii romani, dar va depinde de abilitatea companiilor de asigurare de a propune produse croite special pe nevoile consumatorilor de pe piata autohtona”, adauga Rousset.

In vederea dezvoltarii, Groupam Asigurari are un buget de 20 de milioane de euro pentru a investi in compania din Romania rezultata in urma preluarii, in 2007 si respectiv 2008 a companiilor Asiban si BT Asigurari si integrarea retelei de vanzari a OTP Grancia (care asteapta acordul autoritatilor). “Pana acum am investit din acestia aproximativ 12 milioane de euro pentru reorganizare, IT si comunicare urmand sa investim in viitorul apropiat si restul sumei”, detaliaza Rousset.

Anul acesta este unul al consolidarii pentru Groupama Asigurari, urmand ca in 2010 sa fie atins punctual de break-even (momentul incare veniturile sunt egale cu cheltuielile n. r.) si in 2012 sa se treaca pe profit. In prezent, compania are o retea de 300 de agentii si puncte de lucru. In ceea ce priveste canalele de distributie situatia este un echilibrata, potrivit lui Rousset astfel ca propria forta de vanzari, agentii, brokerii si vanzarile prin banci ocupa fiecare o pondere de circa 25% in portofoliul companiei.

La nivelul grupului, Groupama a afisat pentru 2009 un profit net de 660 milioane de euro, si o cifra de afaceri de 17,4 miliarde de euro, ceea ce reprezinta o crestere de 7% fata de 2008. Grupul are o marja de solvabilitate de 180%, aproape dublu fata de nivelul cerut de legea in vigoare.

Evolutia pietei din 2009. Estimari pentru un 2010 dificil

Evolutia pietei din 2009. Estimari pentru un 2010 dificilDe curand, Comisia de Supraveghere a asigurarilor a publicat rezultatele preliminare neauditate pentru industria asigurarilor in 2009. Acestea indica o scadere usoara de 1,1% la nivelul lui 2009 pentru piata asigurarilor insumand un nivel al primelor brute subscrise de 8,837 miliarde de lei (2,08 mld. euro). Defalcat, pe segmentul life, scaderea de anul trecut de 13% a fost estompata de cresterea de 2,03% a segmentului de asigurari generale (non-life).

“Nu sunt sigur ca cifrele pentru segmentul asigurarilor generale sunt exacte. Probabil mai sunt de facut unele calcule, dar cred ca scaderile pe acest segment, in 2009, sunt mai mari decat cifrele oficiale. Anul 2010 va fi in continuare unul dificil pentru ambele sectoare ale industriei asigurarilor, dar cu potential de crestere pe segmente de produse dedicate IMM-urilor, agricultorilor, etc”, explica seful Groupama Asigurari.

Pe segmentul asigurarilor generale potentialul de crestere al segmentului auto este foarte scazut pentru ca numarul de masini noi achizitionate este foarte mic, este de parere Rousset. “Atat timp cat oamenii nu-si mai iau credite si nu-si mai cumpara masini si numarul asigurarilor noi vandute este puternic afectat”, adauga el.

Denis Rousset estimeaza ca segmentul auto va cunoste un declin usor in 2010, restul pietei probabil va creste si spera ca, desi segmentul asigurarilor generale va avea un an dificil, piata sa ramana stabila in ansamblu. Si segmentul life va avea un an greu, dar estimeaza ca piata se va stabiliza, iar scaderile vor putea fi stopate de ofertele de produse pe care asiguratorii le vor face potentialilor clienti.


Daunele si preturile

Daunele si preturilePe de alta parte, piata de asigurari auto cauzeaza pierderi companiilor de asigurari, faptul ca pe acest segment se platesc mai multe daune decat se incaseaza din prime este un lucru valabil pentru toti asiguratorii carora nu le ramane decat alternativa cresterii tarifelor.

“Cand inregistrezi pierderi, trebuie sa ai un motiv pentru care vinzi in continuare acel produs si motivul cred ca este ca te astepti la un profit mare in viitor comparativ cu pierderile prezente, insa probabilitatea de a face profit pe termen scurt pe segmentul auto este foarte mica. Sper totusi ca piata isi va reveni la un nivel mai mare de profitabilitate in urmatoarele luni insemnand ca cu cat esti mai deductibil pentru client, cu atat preturile vor creste. Nu sunt vesti bune pentru clienti, dar va ajuta companiile sa piarda mai putini bani”, explica Rousset.

Preturile cresc, dupa cum se observa pe piata si este inevitabil ca ele sa stagneze, in opinia general managerului Groupama. “Cand platesti mai mult decat incasezi din prime fie nu mai platesti despagubirile, fie ridici preturile pentru a echilibra situatia si desigur plata despagubirilor nu poate inceta, iar singura varianta care ramane pentru asiguratori este sa creasca tarifele asigurarilor. Este foarte dificil de spus cat vor creste preturile, dar putem estima cresteri procentuale intre 20 si 40% in 2010”, a mai spus Rousset.

Pensiile private pot creste mai repede decat asigurarile

Pensiile private pot creste mai repede decat asigurarileIndustria asigurarilor din Romania este inca dominata ca pondere de asigurarile generale (peste 80% din asigurarile incheiate in Romania sunt non-life n.r.) in general si de cele auto in mod particular semn de imaturitate comparativ cu tarile vestice unde sectorul asigurarilor de viata este puternic dominant.

“Evolutia este una normala. Segmentul auto este intotdeauna primul sector care ia amploare ocupand o pondere de 90% la inceputurile industriei dupa care scade. In Franta piata politelor auto are o pondere de 15% din total si a fost nevoie de 30 de ani sa ajunga la doar 15%”, explica Rousset.

In Europa de Est exista insa un sistem de care Franta nu dispune, cel al pensiilor private, cu pilonul II al pensiilor private obligatorii si pilonul III al pensiilor private facultative. “In opinia mea este un sistem foarte bun cel al pensiilor private, este bine reglementat, sigur pentru participant, avand totodata strict controlat felul in care sunt plasate, investite activele oamenilor. Deci, un sistem foarte bun, despre care cred ca are potentialul de a se dezvolta mai repede decat segmentul asigurarilor de viata in Romania”, a tinut sa precizeze Denis Rousset.

Situatia dezvoltarii mai rapide a pensiilor private decat a asigurarilor de viata trebuie privita prin prisma economiilor, spune directorul general Groupama, oamenii vor dori mai multi bani cand vor ajunge la varsta pensionarii. “Oamenii tind spre asigurari pentru economii, dar cand au posibilitatea de a-si face o pensie, unde raportul pret-calitate este mai avantajos, este normal sa fie mai tentati de aceste produse”, a spus Rousset adaugand ca in planul de lansare de noi produse de anul acesta al Groupama este luat in calcul si pilonul III de pensii facultative.

Pe pilonul III, compania are, in prezent, fondul OTP Strateg pe care il administreaza prin OTP Garancia Asigurari.