Estimarile ALB pentru un 2010 dificil

Estimarile ALB pentru un 2010 dificilIntr-un scenariu optimist, piata romaneasca de leasing va stagna anul acesta sau va inregistra o crestere usoara comparativ cu 2009, potrivit estimarilor presedintelui Asociatiei Societatilor Financiare (ALB) din Romania, Jean-Claude Boloux (foto).

Scaderea economiei autohtone de 7,7% din 2009, pe fondul crizei economice mondiale, si-a propagat efectele negative asupra industriei leasingului, unul dintre sectoarele cele mai afectate in Romania. Astfel, leasingul a scazut cu 72% in 2009, pana la un nivel de 1,33 miliarde de euro, de la 4,817 miliarde de euro in 2008, cand scadea cu doar 6,2% fata de 2007.

„Desi 2010 ne asteptam sa fie un an dificil, intr-un scenariu optimist, piata romaneasca de leasing va fi stabila anul acesta, speram chiar ca va cunoaste o crestere usoara. Trebuie mentionat ca evolutia industriei leasingului este legata de economia locala, care va depinde de pietele din regiune si de proiectele pe care statul roman le va demara”, a declarat Boloux.

Evolutia puternic negativa de anul trecut s-a datorat in mare parte prabusirii afacerilor pe segmentele auto si de echipamente, care au cea mai mare pondere in portofoliul companiilor, respectiv 63% si 17%.

Cititi aici mai multe detalii despre evolutia pietei leasingului in 2009.

„Companiile de leasing vor fi nevoite sa caute mult mai intens decat anii trecuti oportunitatile de crestere a finantarilor si va depinde totodata si de investitorii straini si de tarile din jur. Odata ce pietele, cum sunt cele din Polonia sau Cehia, vor relua cresterea si Romania va beneficia de pe urma acestui fapt”, a mai comentat Boloux.

In viziunea sa, oportunitatile de finantare sunt in domeniul leasingului medical, de echipamente pentru agricultura si in domeniul IT.

Cu toate acestea, industria mai are un potential de dezvoltare semnificativ. Spre comparatie, piata europeana avea la nivelul lui 2008 un grad de penetrare in PIB de 14,4%, in timp ce in Romania, industria leasingului avea un grad de penetrare de numai 7%.

Pe de alta parte, anul trecut si celelalte state din regiune au raportat scaderi semnificative pentru industria leasingului in contextul micsorarii dramatice a produsului intern brut. Astfel, in Polonia, in primul semestru al anului trecut, leasingul a cunoscut o scadere de 38%, in Cehia - de 54%, Ucraina - de 76%, iar in Tarile Baltice - de 75%. Singura tara care a raportat o scadere de doar 2% anul trecut, in sectorul leasingului pentru primele 6 luni, este Bulgaria. „Nu stiu daca este cifra reala de scadere a leasingului, cea raportata de Bulgaria, de doar 2%”, a subliniat Boloux.

Cat despre societatile de leasing care au intrat in faliment anul trecut, Boloux a mentionat ca au fost cateva companii, insa din afara ALB.

Scaderea s-a temperat in ultimele trei luni din 2009

Scaderea s-a temperat in ultimele trei luni din 2009Declinul accelerat al pietei autohtone de leasing s-a temperat in trimestrul IV din 2009 la 16%, cand finantarile au fost de 254,77 milioane de euro, comparativ cu o scadere de 32,8% in trimestrul al treilea fata de trimestrul al doilea. In trimestrul al treilea din 2009, firmele de leasing au finantat bunuri de 304,25 milioane de euro, in timp ce in trimestrul II al anului trecut, valoarea bunurilor finantate a fost de 418,2 milioane de euro, in crestere cu 18% fata de primul trimestru.

Cel mai mare declin, de 44,1%, s-a inregistrat in primul trimestru al anului trecut cand finantarile au fost de 356,18 milioane euro, fata de ultimul trimestru din 2008, cand afacerile companiilor de leasing s-au ridicat la 637,15 milioane euro.

"De obicei, in fiecare an se inregistreaza un varf de vanzari in trimestrul al patrulea, in timp ce primul trimestrul este de regula cel mai slab", a mentionat secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB Romania), Adriana Ahciarliu (foto).

Presedintele ALB, Jean-Claude Boloux, a mai adaugat ca sunt greu de facut aprecieri pentru 2010. „ In primul semestru al anului in curs nu ne asteptam la surprize, insa in a doua jumatate a lui 2010 speram sa vedem o revenire usoara a pietei”, a detaliat Boloux, specificand ca in primele doua luni ale anului inca s-au facut simtite efectele negative din 2009.

Ce asteapta jucatorii de la 2010?

Ce asteapta jucatorii de la 2010?Ideea unui an dificil pentru leasing este intarita si de evolutia jucatorilor din prima luna a anului.

„Impuls Leasing Romania a inceput anul 2010 in scadere fata de luna ianuarie 2009, fiind semnate aproximativ 200 de contracte in valoare totala de aproape 4 milioane de euro. Segmentele finantate au fost autoturisme, camioane si echipamente de constructii”, a declarat directorul general al companiei, Razvan Diaconescu (foto), pentru Wall-Street.

El a explicat ca scaderi s-au inregistrat pe toate segmentele de activitate, in special din cauza lipsei cererii de finantare de pe piata.

Volumul de finantari auto a fost in prima luna din an mai scazut decat in perioada similara a anului trecut, pentru Impuls Leasing, in schimb s-a remarcat o crestere timida a cererii pe partea de camioane, semiremorci si camioane de transport. Sperantele insa se indreapta, potrivit lui Diaconescu, spre programul Rabla.

„Ne asteptam ca piata sa se dezmorteasca incepand cu a doua jumatate a anului si speram sa incheiem anul 2010 cu rezultate cu 10% peste cele inregistrate in 2009. Din punct de vedere al bunurilor finantate de Impuls Leasing, autoturismele vor ramane varful de lance, insa estimam o crestere a procentului de camioane si semiremorci precum si pe sectorul de transport fata de anul 2009”, spune Diaconescu, care estimeaza o crestere generala a pietei cu maxim 5% fata de anul 2009.

La sfarsitul anului 2009 Impuls Leasing Romania avea aproximvativ 30.000 de clienti si estimeaza ca pana la finele lui 2010 sa atinga un numar de cel putin 35.000 de clienti.

Peter Demmer (foto), general manager in cadrul Volksbank Leasing, este de aceeasi parere ca, din pacate, mediul economic romanesc este in continuare influentat de criza financiara internationala. „Efectele acesteia se resimt si la inceputul lui 2010 in industria leasingului.
Comparativ cu ianuarie 2009, in prima luna a lui 2010 s-a inregistrat o scadere per total de 40% a valorii bunurilor finantate datorata scaderilor pe partea de autovehicule si in special pe echipamente”, a declarat Demmer pentru Wall-Street.

Sectorul auto este in continuare in scadere fata de aceeasi perioada a anului trecut, cauza fiind, potrivit lui Demmer, numarul scazut de inmatriculari noi de autoturisme. „In Romania, inmatricularile de autoturisme noi au avut o scadere de 84,5% comparativ cu ianuarie 2009, fapt ce a afectat piata de leasing”, spune oficialul VB Leasing.

VB Leasing a fost unul din putinii jucatori de pe piata de leasing romaneasca care a terminat anul 2009 pe profit si intentioneaza, conform celor declarate de Demmer, ca acest lucru sa fie valabil si pentru anul curent.

„Este necesar ca economia romaneasca sa ajunga la o stabilitate in acest an, evolutie de dorit si pentru piata de leasing. Speram ca astfel increderea investitorilor straini si locali in potentialul tarii noastre sa fie restabilita, iar posibilitatea de crestere si evolutie sa fie din nou atuul companiilor de leasing. Compania va merge pe finantarea de autovehicule, care are o pondere majoritara, si pe doua directii de nisa, agricultura si echipamente medicale, care suntem convinsi ca vor produce o crestere anul acesta”, a specificat Demmer, pentru Wall-Street, intarind astfel estimarile presedintelui ALB.

La finele lui 2009 VB Leasing avea 22.430 de contracte active.