Ce ingreuneaza afacerile companiilor de leasing?

Ce ingreuneaza afacerile companiilor de leasing?Cel mai ingrijorator aspect, in opinia sefului UniCredit Leasing, dar si cea mai mare dificultate cu care se confrunta industria de profil consta in ritmul greoi in care companiile de leasing reposedeaza bunurile de la rau platnici.

“Daca noi, o companie de leasing, nu avem dreptul sa reposedam un bun neplatit si depindem de un judecator care nu poate sa dea sentinta de executare silita, atunci influentele negative se vad cu siguranta la nivelul industriei in rezultatele financiare. Cu siguranta, lucrurile se vor complica pentru clientul final, finantarile vor fi mai scumpe si cu mai multe conditii”, a declarat, in cadrul unui interviu acordat Wall-Street, Dan Constantinescu (foto), managing director in cadrul UniCredit Leasing, companie a carei cota de piata era la sfarsitul lui 2009 de 22,5%.

El reaminteste ca in urma cu cateva luni, printr-o contestatie la Curtea Suprema, a fost obtinuta o modificare a procedurii de executare, care se referea de fapt la un litigiu comercial intre doua societati. “Legea fiind aplicata in ansamblu a fost necesar sa se conformeze si firmele de leasing, fapt ce a prelungit mult termenul de executare, a ingreunat provizionarea, a marit costurile de risc si costurile finale suportate de client”, spune Constantinescu.

Referitor la recuperarea de bunuri la nivelul intregii industrii de leasing, acesta este un fenomen care continua si anul acesta. “Cred ca reposedarile de bunuri vor continua pentru ca finantarile pentru sectorul auto domina portofoliile societatilor de leasing care au dat multe autoturisme IMM-urilor, acestea sunt si cele mai dinamice companii, fie isi revin primele, in acest context economic, fie ies repede de pe piata”, detaliaza Dan Constantinescu.

Compania a inregistrat la nivelul anului trecut finantari in valoare totala de 289,9 milioane de euro, in scadere de aproape 48% fata de 2008.

Numarul bunurilor recuperate de UniCredit Leasing in 2009, in raport cu portofoliul companiei, este la un nivel redus, a precizat Constantinescu, fara sa dea mai multe detalii.

El a mai subliniat o tendinta in comportamentul clientilor care afecteaza activitatea firmelor din industrie: “Multi dintre clienti nu inteleg ca atunci cand nu platesti nu mai poti folosi un bun. Ei privesc fenomenul cu o anumita degajare, fapt gresit pentru ca fiecare ne-am luat niste obligatii pe care trebuie sa le respectam, altfel sunt consecinte clare in conformitate cu contractul comercial incheiat, unde nu avem de ce sa implicam factorul emotional".

"Iar referitor la actiunile de a te enerva si a strica masina inainte sa fie recuperata de firma de leaisng, trebuie sa intelegi ca in calitate de client iti pot aduce consecinte penale”, a atras atentia Constantinescu asupra acestui fenomen care ia amploare.

In ceea ce priveste bunurile recuperate, societatea le revinde prin terti. “Totul se vinde usor, depinde de pret. Cel mai bine sta piata camioanelor, unde in prezent exista un exces de oferta, iar preturile sunt foarte mici”, a mai spus Constantinescu.

Piata auto second hand (SH) ar putea sa castige din cresterea numarului de masini recuperate, in viziunea lui Constantinescu. “Piata auto ar putea sa capete un aspect mai organizat. Va trebui sa fie asumata si de catre dealeri nu doar la nivelul efectuarii tranzactiei, ci si prin includerea altor servicii la vanzarea autoturismului de genul unei verificari sau a unei garantii si probabil ca acest lucru se va intampla in contextul volumului mic de vanzari de automobile. Dealerii vor cauta si vor gasi in aceasta zona oportunitati de vanzare, important este cand vor avea resursele financiare necesare pentru a face acest lucru”, este de parere Constantinescu.

In acelasi timp, lui nu i se pare normal ca o companie sa mai platesca TVA-ul in cazul contractelor frauduloase. Explicatia? Acestea sunt inregistrate de societati ca piederi.

La finele lui 2009, compania avea un numar total de 30.105 clienti, din care 18.567 persoane juridice si 11.538 persoane fizice. Din acestia, 5.488 sunt clienti noi veniti anul trecut in portofoliul companiei. Apoi, la sfarsitul lui 2009, compania avea in total in derulare un numar de 40.347 contracte de leasing, iar numarul contractelor noi de anul trecut a fost de 7.249.

In prezent, pentru retail, dobanda standard la finantarile acordate de companie este de 8.9%, iar cea pentru segmentul corporate de 7%.

Masurile anticriza luate de stat din perspectiva leasingului

Masurile anticriza luate de stat din perspectiva leasinguluiDespre actiunile Guvernului de atenuare a efectelor generate de criza, care a afectat dramatic piata de leasing anul trecut provocand o scadere de 72%, Constantinescu crede ca mai sunt de facut pasi importanti.

“Este greu sa spui ca esti multumit intr-o situatie determinata de criza, o experienta unica pentru aventura capitalista a Romaniei. Cu siguranta, au fost unele eforturi facute de stat. Unele cu efecte, altele fara ecou. Insa imi doresc sa vad ca banii se misca mai repede prin economie, ca platile catre contractorii statului sunt facute mai repede”, a mai declarat Constantinescu.

Statul este in prezent printre putinele entitati, in viziunea reprezentantului UniCredit Leasing, care dispun de o anumita putere de a face plati si de a contracta lucrari de la firmele private. Acestea din urma au suportat impactul major al crizei, fapt transpus la nivel de rezultate financiare, in cresterea numarului de insolvente, a somajului care provine mai ales din mediul privat.

“In masura in care foarte multe companii si-au utilizat foarte mult rezervele proprii in acoperirea deficitului de cash flow anul trecut, in 2010 nu mai pot face acest lucru, iar platile mai rapide din partea statului le-ar da posibilitatea de a ramane pe linia de plutire”, explica el.

Lectia crizei: Nu tot ce zboara se mananca!

Pe de alta parte, seful UniCredit Leasing considera ca in prezent se pot invata multe din punct de vedere managerial.

“In industrie s-a schimbat in primul rand filozofia, companiile au invatat ca nu tot ce zboara se mananca. Anumite reguli de prudentialitate minime, un due-dilligence intern (audit juridic si financiar – n. red.), un proces intern clar structurat si organizat de fiecare societate sunt absolut necesare pentru a evita situatii dramatice in care observi ca portofoliul intra in colaps, in momente dificile”, enunta managerul.

In ceea ce priveste UniCredit Leasing, entitatea a fost ajutata foarte mult si de colegii din grup. “Colegii din grup, din alte tari, ne-au sfatuit foarte mult in aceasta perioada dificila. Totodata, faptul ca varsta medie a echipei este de 28-29 de ani ne da un grad ridicat de fexibilitate, astfel incat am putut reactiona rapid la schimbarile economiei", a detaliat Constantinescu, despre strategia companiei pe care o conduce.

"Ne-am putut adapta noilor conditii si ne-am concentrat foarte mult pe bugetare, astfel ca am verificat lunar bugetul, ne-am concentrat pe controlul costurilor si am incercat sa fim cat mai mult in contact cu clientii, pentru a incerca sa-i ajutam in cazul in care aveau probleme financiare, cu plata ratelor”, adauga Dan Constantinescu.

El a mentionat ca prin optimizarea unor procese de achizitie si interne s-au redus costurile, iar managementul societatii nu a fost nevoit sa ia masuri dramatice, cum ar fi sa concedieze din personal. UniCredit Leasing are in prezent 180 de angajati.

Ce ar putea revigora piata de leasing?

Ce ar putea revigora piata de leasing?In 2010, seful UniCredit Leasing asteapta o stagnare a pietei de leasing la nivelul de anul trecut, cand a inregistrat un volum total al finantarilor de 1,33 miliarde de euro, in scadere de 72% fata de 2008.

“Nu cred ca industria o sa mai scada atat de mult anul acesta. Vom atinge un nivel de echilibru, iar ca volum al finantarilor probabil vom fi la nivelul de anul trecut. Statul este insa singurul care poate porni proiecte de anvergura pentru a repune in miscare companiile din Romania, insa trebuie sa vedem in ce masura are capacitatea aceasta in 2010, cu resurse financiare limitate”, estimeaza Constantinescu.

Totodata, revenirea pietei depinde si de felul in care societatile de leasing se vor organiza, de cum isi vor face treaba privind din prisma reorganizarii interne.

“Anul trecut a fost o lectie dura si folositoare pentru multi dintre noi si cred ca avem foarte multe concluzii de tras si implicit sa ne schimbam putin viziunea, sau poate mai mult, si sa ne regasim un drum nou in conditiile actuale. Cum spuneam si anul trecut, asistam la o consolidare a pietei care s-a dezvoltat mult, rapid si nesustenabil in anii trecuti, si asta s-a vazut foarte mult in momentul in care a inceput declinul industriei auto, care ne-a afectat dramatic pe multi dintre noi care avem o expunere importanta pe aceasta zona”, detaliaza managerul societatii.

Important este, in viziunea sa, sa stii sa compensezi scaderea venita din diminuarea numarului de autoturisme noi vandute prin celelalte segmente de afaceri. “Noi am reusit sa compensam aceasta scadere, am avut o diminuare a afacerilor mai mica decat cea generala a pietei, care a scazut cu 72%. Scaderea afacerilor UniCredit Leasing a fost de aproape 48% (47,8 % n.red.), de la 555,5 milioane de euro finantari in 2008 pana la 289,9 milioane de euro anul trecut”.

In acest moment, finantarile auto ocupa peste 50% din portofoliul companiei, circa 30% echipamentele si restul portofoliului este reprezentat de finantarile in domeniul imobiliarelor. “In aceasta perioada, portofoliul a reusit sa se mai echilibreze, ponderea segmentului auto a scazut, iar la finalul anului ma astept sa se situeze sub 50%”, subliniaza Constantinescu.

Fromula companiei pentru cresteri viitoare. Ce evolutie se asteapta de la 2010?

Fromula companiei pentru cresteri viitoare. Ce evolutie se asteapta de la 2010?Potrivit celor spuse de managerul UniCredit Leasing, atenuarea la nivel de companie a scaderii s-a reusit prin intensificarea activitatii pe partea de finantari in domeniul echipamentelor si cel al imobiliarelor.

“Sectorul real-estate a fost foarte afectat de criza, insa lucrurile nu s-au oprit in loc complet. Exista zone unde lucrurile s-au miscat in continuare si noi acolo am fost activi. Am finantat in imobiliare doar tranzactii care aveau sens si economic aveau in spate un plan foarte bine pus la punct, care functioneaza si in prezent, dupa un an de zile”, a explicat Constantinescu, pentru Wall-Street, adaugand ca, de asemenea, finantarile in sectorul agricol au evoluat bine in 2009, la fel ca si zona echipamentelor medicale.

“Si constructiile au mai mers anul trecut, sunt firme care au lucrat in continuare, care au avut acces la finantare si au avut proiecte, nu multe, dar au fost companii care au avut activitate chiar si in contextul economic financiar puternic afectat de criza”, a precizat seful celei mai mari companii de leasing de pe piata locala.

Pe termen mediu, Dan Constantinescu este de parere ca finantarile pentru echipamentele de constructii isi vor relua un loc important in portofoliile societatilor de leasing pentru ca nevoia Romaniei de a construi se situeaza in continuare la cote foarte ridicate.

“Zona de agricultura, medicala si de energie sunt sectorele economice care ne atrag atentia. Si zona de auto o sa-si reia avansul, dar rata de crestere va fi una echilibrata in viitor, nu va mai inregistra cresteri de 30% ca in anii de boom economic”, spune Constantinescu.

Pentru anul in curs, compania si-a bugetat o mica crestere plecand de la premisa ca, desi urmatoarea perioada va fi dificila, in a doua parte a anului lucrurile vor lua o alura pozitiva.

“Posibila revigorare din semestrul doi pare sa fie confirmata de date statistice, pentru ca am aflat saptamana trecuta intr-o reuniune avuta cu ministrul Economiei, Adriean Videanu, ca in industrie comenzile au crescut cu 17%. Desigur, pana cand aceste efecte se vor rasfrange la nivelul economiei vor trece cateva luni, dar este un semn bun”, concluzioneaza, pentru Wall-Street, managing partenerul UniCredit Leasing, Dan Constantinescu.