Reforma sistemului fiscal din Romania intarzie sa apara

Reforma sistemului fiscal din Romania intarzie sa aparaRomania se claseaza pe locul 151 din 183 de economii analizate in cadrul raportului Paying Taxes 2011 realizat de PwC si Banca Mondiala, in usor regres fata de precedenta editie a topului cand s-a clasat pe locul 147.

“Aceasta pozitionare este puternic influentata de numarul mare de plati de taxe si de impozite existente in Romania: nu mai putin de 113 plati pe parcursul unui an, din care 84 se refera la platile aferente contributiilor sociale. Nu exista un sistem electronic de plati functional. Pozitia Romaniei in a doua jumatate a clasamentului nu se datoreaza numai sistemului fiscal din Romania, ci si reformelor fiscale implementate de alte tari”, a declarat Peter de Ruiter, liderul departamentului de consultanta fiscala si juridica al PwC Romania.

Mai exact, pozitia fiscala a Romaniei s-a inrautatit si ingreunat, in timp ce alte state au facut reforme pentru a usura plata taxelor si impozitelor. Romania a ajuns anul trecut pe ultimul loc din Uniunea Europeana in functie de usurinta cu care o companie isi plateste taxele.

In timp ce oamenii de afaceri din Romania sunt obligati sa realizeze 113 plati de taxe si impozite anual, cei din Suedia realizeaza doar 2.

Numarul de ore necesare pentru conformarea cu legislatia fiscal din Romania a crescut in ultimul an, de la 202 ore anul trecut la 222 de ore in raportul prezentat anul acesta, explica reprezentantii PwC.

Acest lucru se datoreaza in principal introducerii unor reglementari mai anevoioase in ceea ce priveste contractele de munca, precum si noilor reglementari privind plata impozitului pe profit. Pe de alta parte, s-au facut si progrese, mai exact procesul de emitere a facturilor in format electronic, introdus in octombrie 2009, a fost simplificat pentru imbunatatiea procesului de conformare.

"Inca nu vedem reforme in sistemul fiscal din Romania. Colectarea taxelor si impozitelor putea sa fie mult mai ridicata in Romania in anii care au trecut daca sistemul era simplificat", a mentionat de Ruiter.

Rata totala de impozitare a unei compani medii din Romania se plaseaza la 44,9%, peste medie din Uniunea Europeana, de 44,2%, dar sub media mondiala, de 47,8%.




Instabilitatea fiscala, mai grava decat numarul mare de plati de impozite

Instabilitatea fiscala, mai grava decat numarul mare de plati de impoziteImpredictibilitatea sistemului fiscal din Romania ii sperie pe oamenii de afaceri si pe investitorii straini mai mult decat faptul ca au de platit multe taxe si acest lucru le ocupa mult timp.

"Predictibilitatea unui sistem fiscal e un aspect important la care se uita oamenii de afaceri. Din pacate, in Romania am vazut schimbari de natura fiscala implementate peste noapte. Este o iluzie sa credem ca nivelul taxelor sau regulile de aplicare nu se schimba, dar este foarte important cum sunt prezentate aceste schimbari si cum sunt implementate", afirma Peter de Ruiter.

Guvernul a decis in iunie 2010 majorare cotei TVA cu 5 puncte procentuale, de la 19% la 24%, incepand cu data de 1 iulie 2010, perturband activitatea tuturor agentilor economici.

Oamenii de afaceri consultati de Wall-Street.ro explicau recent ca au renuntat sa mai lucreze cu un buget de venituri si cheltuieli din cauza sistemul fiscal care se schimba de pe o zi pe alta si prefera sa realizeze mai multe scenarii.

O companie nu se poate baza pe sistemul fiscal din Romania, sutinea recent Reinhard Pichler, directorul financiar al Petrom, cea mai mare companie din tara noastra. Pichler nu pledeaza pentru eliminarea taxelor, dar solicita autoritatilor un sistem de impozitare corect si bine pus la punct.

Totusi, companiile din Romania platesc 17 tipuri de taxe in timp ce media la nivelul Uniunii Europene este de 11, iar media globala scade la 9.



O posibila noua modificare - Senatul a votat cota unica de 10%

O posibila noua modificare - Senatul a votat cota unica de 10%Senatorii au adoptat cu 45 de voturi "pentru", 31 de voturi "impotriva" si 8 abtineri, un proiect de lege initiat de parlamentari PDL, prin care cota unica de impozitare este diminuata de la 16% la 10%.

Propunerea adoptata de Senat prevede modificarea articolului 43 din Codul Fiscal, stabilind ca, pentru veniturile impozabile din activitati independente, salarii, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii, activitati agricole, premii si alte surse, cota de impozit este de 10%.

Initiativa nu face referire si la impozitul pe profit.

Ministerul Finantelor, prin secretarul de stat Gheorghe Gherghina, a precizat ca Guvernul nu sustine initiativa, motivul fiind impactul bugetar negativ, de aproximativ 1% din PIB.

Propunerea formulata de senatorii PDL a fost sprijinita si de grupurile PSD si PNL.