Viitorul este convergenta dintre comunicatii si energie si cea dintre comunicatii si media

Viitorul este convergenta dintre comunicatii si energie si cea dintre comunicatii si mediaUna dintre tendintele care exista deja in strainatate si care in urmatorii ani va fi din ce in ce mai vizibila si in Romania este cea legata de combinarea retelelor de furnizare a energiei electrice cu retetele operatorilor de telecomunicatii.

Unul dintre motivele principale care stau la baza unor astfel de parteneriate este legat de exploatarea sinergiilor comune si reducerea costurilor, a explicat Catalin Marinescu (foto), presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), in cadrul unui eveniment organizat de Ziarul Financiar.

Pe de alta parte, se observa tot mai des convergenta dintre comunicatii si media, astfel de strategii existand deja si in Romania.

De exemplu, RCS&RDS, cel mai mare furnizor de servicii de internet si televiziune de pe piata locala, a lansat trei posturi de televiziune de sport, iar un pas asemanator a fost facut si de principalul competitor Romtelecom care a lansat un canal de sport, un portal de divertisment video si un magazin online.

Serviciile pentru internet mobil vor fi agregate

Serviciile pentru internet mobil vor fi agregate“Vocea este inca killer application si este foarte probabil sa ramana, dar cererea de date este din ce in ce mai mare. Traficul de internet va creste de 26 de ori la nivel mondial pana in 2015, iar atunci vor fi 5,6 miliarde de dispozitive dintre care un miliard de smartphone-uri pentru care cererea de trafic va fi tot mai mare”, a afirmat Marius Maritescu, switching&services division director in cadrul Cosmote Romania, al treilea operator de telefonie mobila de pe piata locala.

Cererea de trafic de internet mobil va fi determinata de folosirea de tot mai multe servicii noi precum cele de video si audio streaming, radio sau mobile TV.

“Noutatea va consta in posibilitatea de a agrega aceste servicii”, explica oficialul Cosmote.

In ceea ce priveste felul in care estimeaza compania ca va evolua piata locala de telecom in urmatorii cinci ani, managerul a afirmat ca va continua sa fie o competitie foarte mare si ca operatorul va realiza parteneriate pentru a optimiza costurile si pentru a utiliza infrastructura detinuta.

Legat de o posibilia integrare a retelelor Cosmote si Romtelecom, companii care fac parte din grupul grec OTE, acesta nu a dorit sa comenteze subiectul, dar a afirmat ca “ orice integrare intre retele este complicata si necesita efort” .

SMS-ul si vocea vor ramane killer application

Cu toate ca noile dispozitive mobile ofera din ce in ce mai multe servicii, tot apelurile de voce si SMS-urile vor domina telefonia mobila, afirma Dinu Malacopol, directorul general al Digital Cable Systems (DCS), unul dintre principalii furnizori locali de telecom.

Astfel, apelurile video vor fi in continuare o piata de nisa, potrivit managerului care citeaza cel mai recet studiu realizat de compania de consultanta Deloitte privind industriile de tehnologie, media si telecomunicatii (TMT).

Pe de alta parte, cererea de solutii telecom va creste, dar contractele vor scadea, consumatorii vor avea asteptari tot mai mari legate de calitatea serviciilor, va creste foarte mult cererea de date prin retele fixe, iar apelurile de voce se vor desfasura tot mai des prin intermediul internetului.

In ceea ce priveste mediul care va atrage audiente tot mai mari, acesta va continua sa fie televiziunea, canalul consolidandu-si astfel statutul de supermedia.

Practic, numarul de telespectatori va creste cu 40 de milioane in acest an, valorea publicitatii TV la nivel mondial va creste cu zece miliarde de dolari, iar audienta din intreaga lume va urmari cu 140 de miliarde mai multe ore de televiziune in 2011.

“Aceasta constatare va duce la o strategie bazata pe continut, iar in Romania vedem acest lucru”, explica seful DCS.

Chiar daca se vorbeste tot mai mult despre televizoare si continut 3D, vizionarea acasa de emisiuni in format tridimensional nu va deveni prea curand o forma de entertainment adoptata de un segment mare de oameni.

In acelasi timp, DVR-ul va fi tot mai popular, consumul pe TV va ramane pasiv, publicatiile se vor muta pe internet si vor incepe sa furnizeze continut platit, iar publicitatea online se va dezvolta, dar nu va atrage din cea pe televiziune.

Achizitia serviciilor de voce ar putea ajunge precum cea de RCA

Achizitia serviciilor de voce ar putea ajunge precum cea de RCAIn prezent toate ofertele de servicii telecom se bazeaza doar pe pret, iar in cazul in care acest lucru nu se va schimba, in aproximativ cinci ani achizitia de servicii de voce ar putea ajunge precum cea de politele RCA (raspundere civila auto), un segment in care pretul este singurul diferentiator, afirma Adrian Ciobanu, managing partner al Reimens Group, companie de audit in telecomunicatii.

Reimens a fost infiintata in 2007 si intre timp a lucrat pentru peste 100 de clienti printre care Xerox, Omniasig, Libra Bank sau Deloitte.

Managerul crede ca utilizatorii vor fi tot mai nemultumiti de serviciile operatorilor, iar negocierile vor fi mai complexe si mai lungi. De obicei, pastrarea unui client costa de cinci, sase ori mai putin decat atragerea unuia nou de la competitie.

“Operatorii mizeaza pe lipsa interesului celor cu care negociaza, a nedocumentarii acestora, pe informatiile deformate pe care acestia le au privind piata. Pe de alta parte, uneori clientii nu reusesc sa isi dea seama ce nevoi de comunicare au”, mai spune managerul.

In cazul unor companii ale caror costuri de comunicare le-a auditat au existat si contracte nenegociate de cinci ani si dupa renegociere costurile au scazut si cu 70%.

“In urmatorii cinci ani ofertele vor fi tot mai agresive, veniturile vor scadea, concurenta va fi mai mare si vor aparea servicii noi. Pe de alta parte, este nevoie de mai multa diversitate si flexibilitate a ofertelor. Sunt multe oferte cu mii de minute intr-o retea si nu vorbeste nimeni 10.000 de minute intr-o luna intr-o retea”.