1 / 4

Costas Dumitrescu: La inceput ia-o usurel, fara investitii mari

Costas Dumitrescu este unul dintre veteranii fotografiei profesionale din Romania, fiind implicat de aproape 20 de ani in aceasta activitate.

Dumitrescu a inceput sa fotografieze pe la inceputul anilor 80, “mai mult din joaca”, insa l-a convins totusi pe tatal sau sa ii cumpere un aparat de marit rusesc UPA, cu care a aprofundat putin, mai mult din exercitii nereusite si din distractie.

“Dupa vreo 2 ani m-am plictisit si am urcat aparatul de marit in pod, dar am tinut la indemana aparatul de fotografiat, un Smena pe vremea aceea, dar care si-a facut bine treaba de instrument de invatat. In cele din urma am ajuns la Zenith, copia fidela a aparatului german Praktika, cu care am mai facut fotografii ocazional, dar nu le-am mai developat si marit acasa”, povesteste el.

Dumitrescu a facut o parte de fotografie mai serioasa in timpul facultatii de regie teatru si apoi pe la inceputul anilor 2.000 cat timp a lucrat in televiziune. “De aproximativ 6-7 ani nu am mai facut altceva decat sa fotografiez, atat pentru castig cat si pentru satisfactia mea personala – nu se intelegei ca sesiunile platite nu le fac cu maxim de implicare profesionala”, subliniaza el.

Dumitrescu spune ca dificultatile intalnite in aceasta meserie nu sunt deloc putine, enumerand doar cateva dintre cele mai importante. In primul rand, chiar si in prezent, nu exista multe oportunitati serioase in legatura cu studiului sistematic al acestei meserii.

Alt aspect important este reprezentat de uneltele necesare punerii in act, instrumente care nu sunt deloc ieftine si care se innoiesc cu o viteza ametitoare in ultimii ani datorita evolutiilor tehnologice care nu iti permit sa ramai in urma in timp ce concurenta se lauda cu aparatura de ultima generatie.

“Cel putin camerele trebuie schimbate la 2-3 ani pentru ca obiectivele profesionale isi pastreaza mai mult calitatile si nu necesita inlocuirea dupa o perioada asa de scurta. Odata ce intri serios in fotografia profesionala realizezi ca nu toate tipurile de fotografie se realizeaza la fel si cu aceleasi mijloace asa incat trebuie sa te decizi ce poti face mai bine si unde ai cerere. Dupa ce te plasezi intr-o zona pe care o stapanesti apare cea mai mare provocare: clientii.Cum ii gasesti si cum ii convingi ca esti in stare sa faci ceea ce cer ei si ca nu au alta optiune mai buna”, spune Costas Dumitrescu, zambind.

Daca depasesti aceste dificultati, te lovesti de o problema “specific romaneasca – stabilirea pretului”. In tara nu exista “o breasla a fotografilor care sa stabileasca praguri de pret, macar orientative”. In tari cu experienta mai mare sunt criterii clare de situare pe scala profesionala si un fel de grila de preturi in functie de nivelul professional la care te situezi si de aparatura pe care o folosesti.

“La noi nu exista asa ceva si face fiecare ce vrea, fapt care duce la o confuzie masiva a pietei si la un deserviciu urias intregii tagme a fotografilor”, considera Costas Dumitrescu.

Cum e influentata piata fotografiei profesioniste de recesiune

Fotograful profesionist considera ca perioada pe care o traversam ii obliga pe fotografi sa isi reconsidere utilitatea sociala si comerciala. “Din punct de vedere comercial, odata cu incetinirea motoarelor economiei, publicitatea a scazut vertiginos ducand la falimentarea multor afaceri media care traiau foarte bine din reclama, si nici fotografia comerciala nu a fost ocolita de scaderea drastica a cererii pe piata de profil, asa ca ne raman aspectele sociale si estetice in prim plan, latura artistica a mestesugului”, spune Costas.

El spune ca in aceasta perioada de recesiune, fotografii pot petrece mai mult timp documentand si incercand noi abordari artistice care se vor putea dovedi utile in viitor. “Cine are un portofoliu de clienti trebuie sa il tina cu grija si sa caute mai mult ca pana acum clienti noi”, spune el.

Cat costa sa te apuci de fotografie profesionala

Un minim de aparatura profesionala cu care poti aborda o gama cat mai larga de subiecte se situeaza undeva intre 20.000 si 30.000 de euro, ceea ce inseamna camere, obiective, lumina si suporti, recuzita, fundaluri, calculatoare, softuri si alte anexe, sustine fotograful profesionst Costas Dumitrescu. “Apoi investitiile anuale constau in chiriile studiourilor si ale locatiilor, plata asistentilor si innoirea echipamentului in functie de uzura sau de noi aparitii”.

El a lucrat o perioada cu Canon 1Ds MarkII, 40d, 50d, 5DMarkII si obiective din gama lor profesionala, care sunt foarte bune, dar ergonomia si gama de obiective din plaja wide au putin de suferit. “Trecerea la echipamentul Nikon m-a costat destul de mult pentru ca piata de second hand nu este prea generoasa si nu am putut recupera mai mult de 50% din investitie. Acum Nikon D3x este camera de baza, iar pentru back-up micutul dar excelentul D7000, care imi asigura avantajul senzorului DX cu magnificarea de 1,5 foarte utila in fotografia wildlife"

Pentru cine se apuca acum de fotografie, sfatul lui Costas Dumitrescu este sa o ia "usurel, fara investitii prea mari" si sa aloce mai mult timp invatarii si experimentarii pentru ca situatia economica nu este prea grozava si accesul in zona de unde s-ar putea scoate ceva profit este limitat pentru moment. "Sa incerce part time in prima faza si in functie de evolutie sa decida daca este cazul sa se ocupe exclusiv de fotografie. Pentru fotografii profesionisti nu am sfaturi pentru ca nevoia ne invata pe fiecare sa ne descurcam”, mai spune fotograful.

Printre plusurile meseriei se numara faptul ca este un job creativ si cu puternica latura artistica, nu este rutina, iti faci numeroase contacte sociale prin calatorii multe si provocari.

Printre minusuri, pe langa cele subliniate anterior, Costas Dumitrescu spune ca este o concurenta destul de ridicata pe o piata redusa si investitia in aparatura este mare.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri